Lättridning i galoppen?

SoffiProppi

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Har på senaste tiden uppmärksammat att många rider lätt i galoppen. Min fråga är varför? Har aldrig hört varför man skulle göra det. :confused: Var tvungen att prova på min häst men jag hamnade bara i obalans hela tiden. (Red ute i skogen). Möjligen så funkade det bra när jag försökte få stopp på honom men annars tyckte jag mest man blev hängande o balanserade med tyglarna.

Sv: Lättridning i galoppen?

Det gör vi ofta på lektionen och är kanonbra att träna balansen och för att kunna ändra sitsen utan att störa hästen för mycket. Vi brukar få olika direktiv typ 1 upp 2 ner, 2 upp 1 ner, 2 upp 2 ner osv.

Blev också rekommenderad att göra det med travarna när man ska galoppera för att de ska kunna känna galopptakten bättre.

Ut och öva. Det känns konstigt först men efter ett tag så sitter det.

Vi gjorde så någon gång under hopplektionerna på hästgymnasiet, bra att hitta balansen men även en stadig galopp.

Det tar en liten stund innan man får in rätta "snittsen" men sen är det jätte lätt:)

är väl för att träna balansen, fick göra det när jag red på ridskola.

Haha, är jag efter som aldrig hört nåt sånt förut? :D

Men får väl testa..

isåfall e jag också efter för jag har aldrig hört yalas om att rida lätt i galoppen! kan man göra de me en 5 åring som e efter i utbildningen?? (har inte galopperats så länge än bara i några veckor)hon e en ponny så de brukar ju va lite "senare" också!!

Jag brukar göra det då och då när jag är ute o galopperar eller när jag värmer upp mest för att jag tycker det är himla bekvämt man kan galoppera på i ett lite bättre tempo men man behöver inte stå upp helt i fältsits.

Bara att träna lite så är det superenkelt. Har du väl hittat takten som ju blir ganska långsam så är det enkelt.

Tror jag rätt om jag säger att du menar att man ska rida lätt, så som man gör i trav? Det råder ju viss förvirring kring vad "lätt sits" och "fällsits" är, samt uttrycket "rida lätt". När jag säger "rida lätt" så menar jag att man sitter ner och reser sig upp i varje steg, på rätt "sittben". Att rida i "lätt sits" eller "fällsits" betyder för mig att man står upp lite lätt framåtlutad. Alltså två helt olika begrepp.

Att sitta ner och resa sig upp i varje steg (rida lätt) i galopp är totalt onödigt. Däremot är det bra för balansen att stå i fällsits/lätt sits. Förstår du skillnaden på vad jag pratar om?

De menar rida lätt ja. Alltså stå upp ett galoppsprång, sitta ned ett osv.

Sen tror jag fällsits heter FÄLTsits. Som i FÄLTtävlan eller FÄLTritt.

Vissa säger fällsits, som jag, andra säger fältsits. Jag har länge funderat över varför det är så och kan bara komma till slutsatsen att det måste vara regionalt. Där jag kommer ifrån heter det fällsits, för att man är fälld framåt i sadeln.

Vissa säger fällsits, som jag, andra säger fältsits. Jag har länge funderat över varför det är så och kan bara komma till slutsatsen att det måste vara regionalt. Där jag kommer ifrån heter det fällsits, för att man är fälld framåt i sadeln.

Jag är tämligen säker på att det i så fall är en regional felsägning.

Det här är en fällsits i de flesta regioner http://www.essem.se/prod_sitt_avlastnings_bankar_jaxon.asp ;)

jag tror att hon menar just rida lätt. det är super för att hitta balans och takt, försök själv så märker du hur svårt de är ;) speciellt om man står upp två, sitter ett eller tvärtom.

Jag ser inte poängen med att göra det i galopp?

:rofl::rofl::rofl:

Jag har då alltid sagt fälTsits..

det är en balans- och koordinationsövning.
eftersom man känner takten lättare kan det även vara lättare att känna avstånd till hinder.

Du kan inte ha hört fel i alla år då?;):D

Tror jag rätt om jag säger att du menar att man ska rida lätt, så som man gör i trav? Det råder ju viss förvirring kring vad "lätt sits" och "fällsits" är, samt uttrycket "rida lätt". När jag säger "rida lätt" så menar jag att man sitter ner och reser sig upp i varje steg, på rätt "sittben". Att rida i "lätt sits" eller "fällsits" betyder för mig att man står upp lite lätt framåtlutad. Alltså två helt olika begrepp.

Att sitta ner och resa sig upp i varje steg (rida lätt) i galopp är totalt onödigt. Däremot är det bra för balansen att stå i fällsits/lätt sits. Förstår du skillnaden på vad jag pratar om?

Håller med, vart förvirrad själv eftersom alla tyder begreppen lite olika.
*knapp*
Att rida lätt sits i galoppen verkar totals obalanserat tycker jag(har aldrig provat eller hört talas om detta förut, men fantiserar om hur det borde se ut och kännas) men att byta mellan lätt sits och att sitta ner kan jag snarare förstå.. Hmm, det kanske inte blir så stor skillnad.

Jag tror det är bättre i sånnafall att byta mellan lätt sits och nedsittning typ var femte galoppsprång eller nåt. Det har jag däremot provat också :p

äh fan, kan va helt ute o cykla

Precis som de andra skrivit då är det troligtvis för att träna balansen och kanske för att det inte blir lika jobbigt för benen som när man står upp i lätt sits men så blir det lite friare för hästryggen än om man skulle sitta ner i varje galoppsprång.

Jag har hört talas om det innan och prövade det då men jag har glömt av hur det gick. Jag får pröva snart igen. ;)

En väldigt bra övning för att bli mer stabil i sadeln/ovan sadeln är att sitta ner fem galoppsprång och stå upp fem. Fem är ett rätt lagom antal, man hinner hitta balansen samtidigt som man inte hinner "fastna" i någon stel hållning. Räknar man dessutom galoppsprången så slappnar man av och börjar andas och då kan man sitta ner och stå i lätt sits bättre.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix