Lättridning i galoppen?

Sv: Lättridning i galoppen?

Jag brukar nog ganska ofta använda mig av lättridning i galopp under uppvärmningen. Tycker det är väldigt skönt faktiskt, dock så brukar jag inte rida lätt så "högt" ur sadeln, så det syns nog knappt att jag faktiskt inte sitter ner till hundra... ;)

Nog för att jag har dålig hörsel, men jag tror inte att jag har hört fel ifrån PRECIS ALLA på min ridskola samt alla tränare jag ridit för i regionen jag kommer ifrån... Nej, det lär vara en regional sak att kalla det för fällsits där.

Många hoppryttare gör det på banan för att underlätta för hästen men samtidigt ha kontakt med sadeln för att ändå rida och inte bara åka med i lättsits:idea:

*knapplån*

Provade detta igår på min travare. Testade att sida lätt - sitta ett galoppsprång, stå ett, sitta ett osv men jag fick inte in rytmen och det kändes helfel. Gjorde jag fel tro?

Sen testade jag istället att sitta ett galoppsprång, stå två, sitta ett, stå två osv och det gick rätt bra faktiskt. Hästen verkade inte bli negativt berörd fast å andra sidan kändes det framtungt för min del och väldigt jobbigt att hålla på så länge:p Så jag slutade... :angel:
En positiv sak jag inbillade mig var att galoppen kändes lufigare och med mer "schwung"...

Kan det stämma?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17