Lättriden / Välriden

K

Kaji

Många personer tycks sätta likhetstecken mellan dessa bägge begrepp. För mig betyder de helt olika saker. Jag tycker att en lättriden häst är en som kan ridas även av nybörjare och dåliga ryttare. Lättriden betyder för mig helt enkelt "snäll", "hjälper till själv".

Välriden är för mig en häst som ridits av en duktig ryttare. Dvs en ryttare som rider väl. En sådan häst kan ju t ex vara het och alldeles för känslig för att vem som helst skall kunna rida den.

Vad är era tankar kring dessa begrepp?

Sv: Lättriden / Välriden

Instämmer till fullo. Lättriden är en häst som kan ridas av även lite mer oerfarna ryttare, välriden är en häst som är välutbildad och riden av en duktig ryttare.

Fast vänta lite....

Du skriver "välutbildad"... även en unghäst kan ju vara välriden, men för den skull inte välutbildad....?

Tycker en välriden häst ska vara just lättriden, är ju inte speciellt välriden om det krävs en GP ryttare för att få den i vettig form tex.
Välriden menar jag då för sin ålder/ utbildningsståndpunkt

Nja...

Hur många av oss skulle t ex klara av Briar (och andra hästar på den nivån)? Och han borde väl vara ganska välriden antar jag. Men jag misstänker att de flesta av oss skulle få ta bussen tillbaka till utgångsplatsen efter att ha försökt rida honom....?

Välriden är för mig en häst som gör exakt det som ryttaren ber om. Dvs ger du rätt hjälper, sitter rätt osv., så får du rätt resultat. Ger du fel hjälper (t ex sitter snett) får du ett annat resultat. En lättriden häst är för mig en häst som inte störs av om ryttaren inte har riktig koll på vad han/hon ger för hjälper. Välriden - då reagerar den direkt på en sådan sak.

Enligt mej är en lättriden häst en häst som är arbetsvillig och vill göra rätt och kan anpassa sej efter olika ryttare. Ska dessutom vara snäll.

En välriden häst för mej är en häst som kan göra det den kan med lätthet. Alltså: galoppfattningarna ska gå som en klocka, samma sak med skänkelvikningar, osv. Det behöver inte vara något svårare, ex. en relativt nyinriden unghäst ska kunna svara på skänklarna.
Lite svårt att förklara men hoppas ni fattar.

Lättriden och välriden häst är inte samma sak för mig heller. För mig är en välriden häst en häst som blivit ordentligt riden och går i form utan svårigheter, uppmärksam på ryttare och tar hjälper på ett "rent" sätt.

Lättriden är en häst som "vem som helst" kan rida, det vill säga en häst som är uppmärksam på ryttare och tar hjälper, en lättriden häst behöver inte heller gå i form anser jag.

Välutbildad tycker jag är individuellt beroende på både häst och ryttare, vad man har för mål/krav och förutsättningar. För att en häst ska kunna vara välriden ska den enligt mig inte behöva vara "välutbildad" (om detta ord klassas som utbildad tom. LC eller La har jag dock ingen aning om). Och som någon annan tidigare nämde i tråden, en unghäst kan också vara välriden.

Håller med dej!
Enligt mig kan en häst vara välriden i olika stadier.
En välriden häst kan grunderna, går stadigt på tygeln och har framåtbjudning.
Ju duktigare den är desto mer välriden är den.
Sedan inte sagt att den är LÄTTriden för det.

En lättriden häst behöver inte enligt mig gå på tygel och skutta runt i piruetter, den kan ridas av alla sorters ryttare utan att protestera och inte hitta på bus. Då menar jag inte ryttare som slår hästen gul och blå eller sliter sönder munnen utan alla ryttare jämnt över lag...:smirk:

Jag tycker ändå att de hänger ihop till viss del. En välriden häst tycker jag ska vara lättriden för en medelduktig ryttare. Det är klart att en snäll ridskolehäst är mycket lättare för en nybörjare än Briar, men jag tror att tex jag själv skulle klara att motionsrida Briar och dom, sen är ju frågan hur de hästarna skulle vara att rida efter ett tag då jag inte skulle kunna underhålla deras ridbarhet kanske.

För mig är en lättriden häst en häst som är snäll att rida, det vill säga den försöker själv lista ut vad ryttaren vill även om inte alla hjälper sitter som de ska. Den bjusar helt enkelt på sig själv. Man kan slänga upp vilken nybörjare som helst på den utan att något särskilt händer, förutom förhoppningsvis att ryttaren lär sig något :D En lättriden häst i mina ögon är lika med en snäll kompis som ställer upp på det mesta hyss utan att tappa huvudet. (lite skum förklaring kanske...)

En välriden häst i mina ögon blir mer *hmm, svårt att hitta orden* en häst som är känslig för hjälperna, vet precis vad som ska göras när man ber om övningar den ridits till att kunna. En välriden häst behöver INTE vara lättriden! Tvärt om ju högre upp man kommer i träningen desto större blir "risken" att den anses svårriden, eftersom träningen avser att hästen ska kunna läsa av mindre och mindre hjälper vilket betyder att det krävs en otrolig kroppskontroll! En nybörjare har oftast inte den kontrollen och kommer då att ge hundratals oviktiga signaler som säger emot sig själva eller ber om saker som nybörjaren anser vara läskiga.

Den idialiska läromästeren ska därför vara både välriden och lättriden. En sådan häst anpassar sig efter ryttarens nivå och kan därför hjälpa alla ryttare att utvecklas vidare. Sådana hästar är de som blir idialiska ridskolehästar. Bussiga men välridna dvs de kan sina saker. (Hoppas att det går att läsa ut något vettigt ur det här inlägget :d )

En välriden häst är med på noterna och gör det man ber den om utan massa tjaffs o.s.v.
En lättriden häst är som du sa, en häst som kan ridas av alla.
Jag hittade en änglahäst som var både och :love:

Sv: Fast vänta lite....

Kaji skrev:
Du skriver "välutbildad"... även en unghäst kan ju vara välriden, men för den skull inte välutbildad....?
Det kan vara en välutbildad unghäs

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar