Lättprodukter deras näringsinnehåll (utbruten från Trender i kosthållning)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lättmjölk

Men man verkar ha slutat berika med A-vitamin eftersom det kan bidra till benskörhet.

Det är inte jättemycket D-vitamin i mjölk naturligt, men det är inte jättemycket D-vitamin i några livsmedel naturligt såvitt jag förstått.

http://matkalkyl.se/se-gammaldagsmjolkfett42.php
Det är inte så mycket i naturligt nej men poängen är just allt prat som om det skulle vara så onaturligt är väldigt obefogat. Man tillsätter inte för att ersätta och det är inte utspädning när man tar bort fettet.

Onaturligt vad? D-vitamin?
Nej men som när du pratar om att man tillsätter för att man tagit bort så blir det indirekt en sorts kommentar på att det är en sämre produkt pga man tar bort fettet som man sedan måste kompensera med att tillföra näring. Fullfettsvarianten är inte direkt mer näringsrik utöver att den innehåller mer fett och har högre energidensitet men om man nu inte specifikt behöver mer mer energi på mindre volym och/eller fettet så kan man snarare argumentera att lättprodukterna är näringsrikare (per energienhet).

Nej men som när du pratar om att man tillsätter för att man tagit bort så blir det indirekt en sorts kommentar på att det är en sämre produkt pga man tar bort fettet som man sedan måste kompensera med att tillföra näring. Fullfettsvarianten är inte direkt mer näringsrik utöver att den innehåller mer fett och har högre energidensitet men om man nu inte specifikt behöver mer mer energi på mindre volym och/eller fettet så kan man snarare argumentera att lättprodukterna är näringsrikare (per energienhet).
Fast det var ju därför man inte tillsatte i standardmjölk tidigare, men i lättmjölk och det var så man beskrev det. Som citerat ovan.

Snarare har ekomjölk och standardmjölk beskrivits som att man ska undvika dem eftersom D-vitamin inte är tillsatt och de därmed är mindre näringsrika. Av livsmedelsverket.

https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/samre-naringsinnehall-i-ekologiska-mjolkalternativ

Nu, sedan i maj då, verkar de berikas.

Senast ändrad:
Fast det var ju därför man inte tillsatte i standardmjölk tidigare, men i lättmjölk och det var så man beskrev det. Som citerat ovan.

Snarare har ekomjölk och standardmjölk beskrivits som att man ska undvika dem eftersom D-vitamin inte är tillsatt och de därmed är mindre näringsrika. Av livsmedelsverket.

https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/samre-naringsinnehall-i-ekologiska-mjolkalternativ

Nu, sedan i maj då, verkar de berikas.
Inte standard, eko eftersom det inte var tillåtet att berika men de innehöll fortfarande inte direkt mindre än vad någon annan naturlig mjölk gjorde. Dvs det var inte relaterat till fetthalten utan till just att mjölk inte innehåller så mycket d-vitamin naturligt.

Inte standard, eko eftersom det inte var tillåtet att berika men de innehöll fortfarande inte direkt mindre än vad någon annan naturlig mjölk gjorde. Dvs det var inte relaterat till fetthalten utan till just att mjölk inte innehåller så mycket d-vitamin naturligt.
Exakt, den innehöll D-vitamin men inte så mycket. Nu gör den dock det. Jag har för mig att det var samma sak för standardmjölken för jag tittade på något paket förra året, men jag tänker inte ta gift på det.

Liksom det också tidigare var A-vitamin berikat i dem, inte längre.

https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/varfor-berikas-inte-langre-arlas-mjolk-med-a-vitam/

Fast de tar väl ut näringsämnen i samband med att de tar ut fettet? Det är därför de sedan tillsätter näringsämnen i mjölk som inte är fullfet och inte är kravmärkt. Då står väl också på förpackningarna lite tydligare vilka näringsämnen som finns i de lättare produkterna.

Däremot säger väl vissa att laktosen blir tydligare i produkten när fettet är minskat och att det kan ha påverkat andelen laktosintoleranta, men vet inte hur trovärdigt det är. Så jag håller med om att det inte blir som att hälla i vatten i helmjölk, som då späder vitaminer och laktos osv på en gång.

Enligt livsmedelsverket innehåller som sagt lättmjölken lika mycket näringsämnen som fetare mjölk, det enda som skiljer är mängden mättat fett. Nu har jag bara lättmjölk och en mellanmjölk hemma, så kan inte kolla standardmjölk, men de två jag har hemma innehåller i alla fall exakt lika mycket av samtliga näringsämnen utom energi/fett. Det enda som är tillsatt är vitamin D.

Det blir inte samma sak om du blandar i vatten hemma, får då spär du ju däremot ut mjölken och får mindre näringsämnen (och mindre mättat fett) i glaset.

Fast nä. Häller jag upp 2 dl fullfet mjölk i ett glas och häller på 2 msk vatten, får jag ju inte MINDRE näringsämnen och mindre mättat fett i glaset. Det är ju en tankevurpa. Det är precis lika mycket näringsämnen.

Fast nä. Häller jag upp 2 dl fullfet mjölk i ett glas och häller på 2 msk vatten, får jag ju inte MINDRE näringsämnen och mindre mättat fett i glaset. Det är ju en tankevurpa. Det är precis lika mycket näringsämnen.

Ja självklart :)
Jag menade förstås att det blir mindre näringsämnen om man spär ut fullfet mjölk med vatten till samma fetthalt som lättmjölk, jämfört med om man köper lättmjölk från affären.

Ja självklart :)
Jag menade förstås att det blir mindre näringsämnen om man spär ut fullfet mjölk med vatten till samma fetthalt som lättmjölk, jämfört med om man köper lättmjölk från affären.

Det kan ju inte bli mindre näringsämnen. De har inte lämnat glaset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
34
· Visningar
2 278
Senast: Pudlan
·
IT & mobiler Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: Heulwen
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 731
Senast: Mia_R
·
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
39 161
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar