Lättlastade hästar i Djurpolisen!

Lycanthrope

Trådstartare
Jag tittar ofta på Djurpolisen Houston osv på Animal Planet.
De har ju såna där gooseneck trailers (ungefär) med öppna sidor.

Ungefär sån här fast med tak http://2.bp.blogspot.com/_CKL-Vjr0v7I/SGQ7y4E8EiI/AAAAAAAABoQ/DGmlf6L8Odw/s400/trailer.JPG .

ALLA hästar är så lättlastade! Varför?
99% av det jag sett har bara klivit rakt på, utan tvekan, oavsett situation.
De har ingen ramp, bara ett stort kliv upp. Men ändå?

Är de släpen lagliga i sverige?

Sv: Lättlastade hästar i Djurpolisen!

De hästarna som beslagstas är ju så tunna och har inga krafter så dom orkar väl inte bråka. Och transporterna är så ljusa och öppna så dom är ju ganska välkomnande =)

Vad jag vet så är de transporterna inte lagliga i Sverige, men de finns stepup transporter. Har en sådan själv och alla hästar jag har lastat i den har bara gått rakt in utan att tveka, även de svårlastade.

Så hästen kliver hellre upp utan ramp ? Det kan ju vara bra att veta.

Oftast är det ju rampen hästarna tycker är läskig. Min erfarenhet är att hästar trivs bättre med att ta ett kliv upp än att gå på en ramp.

Jasså :P Då vet jag vad jag ska ha för transport i framtiden xD :idea:

Dock gillar inte alla att kliva ur dem. Något att tänka på.
Om jag skulle skaffa en trailer utan ramp, skulle jag se till att ha en frontutlastare. De kan lätt "glida" ner för kanten när de backar ut. Å på så sätt skada sig eller dra av utrustning på benen. Föredrar helt enkelt att lasta ur fram.

Att de är gjorda av galler beror på klimatet- Texas;)

Smådjur färdas med AC:bow:

Dock gillar inte alla att kliva ur dem. Något att tänka på.
Om jag skulle skaffa en trailer utan ramp, skulle jag se till att ha en frontutlastare. De kan lätt "glida" ner för kanten när de backar ut. Å på så sätt skada sig eller dra av utrustning på benen. Föredrar helt enkelt att lasta ur fram.

Jag har just en sådan utan ramp bak men en liten ramp för urlastning fram. Det går även att vända hästen inne i släpet (ja det är så stort och hästarna står på diagonalen) så att hästen kan kliva ner för kanten framlänges.

Super nöjd med mitt släp

Man kan ju också ha den typen som jag har med kombidörrar bak. Kan lasta in utan ramp om hästen föredrar det och lasta av med för att minska risken för att den skadar sig.
Har haft en del tråkiga erfarenheter av hästar som vant sig vid urlastning fram, att de har försökt ta sig ut genom skötardörren på släp utan den funktionen.

Det finns trailers, bl.a en fransk modell, som har bakdörrar och en liten ramp som man skjuter in under trailern. Då kan hästen kliva in och man kan dra ut rampen när den ska backa ut så den inte blir rädd eller skadar sig.

Har den franska modellen som nämns men utan ramp. Bara två dörrar och lågt insteg bak. Lastar ur fram eller backar ut bak. Alla hästarna som vi lastat har gått på utan några större problem. Även dom som varit "svår lastade". Tror att det är rampen på vanliga transporter som ställer till det för många av hästarna. Tansporten är skodd emd gummi bak så om hästen skulle glida ner med benet in till kanten är det gummi som skyddar. :)

Haha:laugh: detta har jag också funderat över, jag och syrran diskuterade detta senast igår. Vi kom fram till att det troligtvis är (som någon skrev tidigare) för att de ofta är så svaga och inte orkar sätta sig emot.
Sen tror jag att de som lastar dessa hästar är rätt rutinerade.

Men det ser lite läskigt att att de står lösa och väggarna är "öppna" så de ser all annan trafik mm.:eek:

Fast alla är ju inte svaga.
Ibland har de ju omhändertagit fullt friska hästar pga att en annan häst varit vanvårdad, och de traskar på lika snällt ändå.

Det verkar inte ha med rutin att göra från de som håller dem.
Hästarna går ju bara rakt på oavsett.

Har också funderat på detta fenomen :D
Jag tror att det kan vara en kombination av att deras vagnar är "öppnare" (dvs inte som att kliva in i ett mörkt, trångt rum), samt avsaknaden av ramp. Min häst har, trots många års åkande, fortfarande problem med rampen och kliver in mycket lättare i sådana släp där rampen är kort och inte lika brant, där han får ta ett kliv upp.
En annan teori är att många av de hästar som omhändertas står på "konstiga ställen" med en massa bråte omkring sig. De är kanske mer vana vid att gå över broar, in genom trånga grindar, etc - jämfört med våra hästar som lever i ett välordnat land där mått och omgivningar regleras av Jordbruksverket ;)

I ett av programen för något år sedan gav dom en förklaring till varför det var lättare att lasta hästarna med en sådan transport. Förklaringen var att hästar ogärna går in i mörka trånga utrymmen men i en "öppen" transport hade dom fri sikt åt alla håll, så därför var det inte lika läskigt.
Jag blir oxå imponerad av hur smidigt det går. Sedan tror jag att personalen har en sån enorm erfarenhet att bara den lugna självklara hanteringen gör sitt.
Ingen stress eller press där inte.

Det är ju för klaustrokänslan som man ska öppna så mkt som möjligt framtill vid lastning.

Har sett många som håller på.....:crazy:.när de sen öppnar skötardörren kliver hästen rätt in- bara.

Framurlastning är ännu bättre- men inte till att lasta ur.
som Masse skrev- tänk om den får för sig att gå ut- oavsett:eek:

De seriösa tillverkarna av släp menar att den är i första hand är till för nödutgång o ska vara på vänster sida i högertrafikländer- skötardörren på hö- om man måste stanna utefter vägen o titta till hästen. Logiskt:bow:

Ja det har du helt rätt i. Men som någon annan sa, de är i ett så himla dåligt skick att de nog inte orkar protestera.

http://ronda.blogg.se

Och jag förstår inte hur hästarna INTE kan få panik när de körs sådär öppet :eek:
Tänkte på alla lastbilar och andra konstiga saker som far förbi.
Visserligen ser de ju sakerna, men ändå.. :p

Kanske det är så att dessa hästar helt enkelt är mer "väluppfostrade" och vana vid saker än våra fjönthästar. :D

En sådan modell låter definitivt intressant. Inkliv och utramp. Tyvärr är väl de där franska släpen rejält mycket dyrare än andra släp?

Jag vill gärna ha möjlighet till fronturlastning, för släpet kan ju t.ex. bli påkört så att det inte går att öppna baktill.

Släpen i Djurpolisen har jag inte sett eftersom jag inte har TV. Men kanske klipper de bort de tillfällen då lastningen går åt pipsvängen till?

Det finns trailers, bl.a en fransk modell, som har bakdörrar och en liten ramp som man skjuter in under trailern. Då kan hästen kliva in och man kan dra ut rampen när den ska backa ut så den inte blir rädd eller skadar sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka