Svara lite almänt utan namn till alla...
TS -Jag har en mindre modell av denna transport du skrev om. Mest kör våra kreatur i den. Kor och häst bara kliva på utan problem. Som nån skrev det är öppet, för vissa hästar så är det som att går ner en gång i stallet eller själva boxen. Allt är öppet och de har svårare att känna sig "trängd". Vana hästar bunden, ovana hästar lös. Jag också har en 3 häst slantload transport och även med den är det lättare att lasta hästar.
Ni flesta ska har fönster så att eras hästar får ser ut transporterna (eller även bakluckan ner), ser de inte samma sak som de som står i ett öppet transport?
Om dina klara av att titta ut fönster, så är en öppet transport ska vara en "piece of cake".
vanvådad eller friska de flesta inte bry sig även vanfårdad hästar har träning i bakgrunden (mest av tiden)
Vanvårda hästar bråka ändå om de känna att sitt liv är hotad. Med antal hästar här i sverige så är det en mycket högre % (tycker jag) här, än t ex usa av hästar som är svårlastat/last problem och de är friska.
Som Axel skrev Front utlastning är mer designad för nöd utlastning och för folk som inte kan lära sina hästar backar. Alla hästar kan backa. Det är ett faktum. Det är up till var och en att lära sin häst backa ur transporten. Båda med ramp eller step-up. Men det finns undan tag. Jag har haft front ur lastning på en step-up i många år men använt EN gång när min häst var ny opererade (buk kastrering). Alla andra hästar var tvunga att lära backa ut.
Quote:
Originally Posted by axel
De flesta har ju knappt ork att leva så.....
Fast jag har sett många i gott eller hyfsat hull som stått snällt på transporten också.
I olika del av staterna så är det en sån transport som är mest använt för helt friska hästar som är inte på en djurpolis tv program.
Bara jag som reagerar på hur pass lite dom flesta som adopterar hästarna faktiskt verkar veta om hästar?
Ja, här i sverige får de köpa de...
Gine - Jag håller också med dig och Alexandra. Många folk sätter transporten som problemet istället att hitta den del av träning man måste fixa för att får hästen sams med transporten. Folk går ut och ska "bevisa" att hästen inte lasta. Istället för att ser det som en del av träning. Folk blir skogs tokig att sitter och gör voltar och samla mm men angera ingen tid mot lastningen.
Det har inte med transporten att göra, det har med förhållnande mellan hästen och hanteraren och hästens psykist hälsa.