Lättlastade hästar i Djurpolisen!

Sv: Lättlastade hästar i Djurpolisen!

Och jag förstår inte hur hästarna INTE kan få panik när de körs sådär öppet :eek:
Tänkte på alla lastbilar och andra konstiga saker som far förbi.
Visserligen ser de ju sakerna, men ändå.. :p

Kanske det är så att dessa hästar helt enkelt är mer "väluppfostrade" och vana vid saker än våra fjönthästar. :D

De flesta har ju knappt ork att leva så.....

exakt, hästarna är oftast mkt svaga.

men nog har jag sett en hel del som vägrat gå in, dessa har fått lyftas in.

Step-up eller rampval (kombiramp) kan man numera få hos en RAD märken, inte bara 'det franska' alltså. Finns i nästan alla prisklasser =)

Just kombiramp (har inte det franska märket) tycker jag är super. Man kan då välja efter aktuell häst, och t ex lasta i med step-up/insteg, och ur med ramå. Och hästen som går bäst på ramp kan få ha det osv.

*KL*

Ang släpen så tror jag det beror på 3 saker att de går in så snällt oftast. Dels att det är en öppen, luftig lösning. De går inte in i en 'mörk låda', dels att de som lastar på inger förtroende, om man utgår från att en främmande häst utan problem ska gå på ökar chansen den ska göra det enormt (därför svårtlastade hästar ibland - inte alltid - utan större problem kan lastas av någon annan än ägaren, om den inte vet om att hästen är 'svårt') och dels att de är nedsatta.

Sen är säkerligen ett antal av dem van vid den typen av släp med förvisso, men..

Hrm, jag tror inte dem visar ALLT dem gör med djuren om jag ska vara ärlig. har också sett det där programmet och då var det en häst som var nästan helt vild (nån unghäst..) och folkskygg, men när dem väl sen fick tag på honom efter x antal timmar klev han bara rakt på transporten, och det kan mycket väl vara så att transporterna är ljusa och välkomnande och hästarna är magra och eländiga, men tror absolut att dem inte visar precis allt dem filmar..:bump:

Fast jag har sett många i gott eller hyfsat hull som stått snällt på transporten också.

jA ibland tycker jag verkligen att de överreagerar när de anser att den eller den är vanskött eler annat. De är lite hysteriska i usa tycker jag. men många ggr är det inte klokt hur en del ser ut och hanteras.

Nog har jag sett att de hanterar inte en del djur så snällt när de ska ta hand om dem. De pratar om att man inte ska stressa mm men en del ggr så har de verkligen stressat upp ett djur till max.

Det tycker jag är helt stålligt. Faktiskt. Men det är min åsikt.

*knapplån*

Bara jag som reagerar på hur pass lite dom flesta som adopterar hästarna faktiskt verkar veta om hästar? Det är kraftiga människor som får ta hand om "små" hästar, mycket barn som får unghästarna och fölisarna osv? Eller så har dom bara valt ut konstiga stycken ur allt dom säkert filmat, så att nya ägarna framstår som extremt okunniga? :p Själv kan man ju tycka att extremt misskött unghäst borde komma till någon extremt kunnig person med massvis av erfarenhet, men istället är det en barnfamilj som ska ha den, och barnen rider runt barbacka (och utan hjälm). Fast det kan ju vara lite skillnad på hur man har häst här och där? :)

Vad gäller transporterna har jag också reagerat på hur lätt det verkar vara hela tiden, skulle vara kul att testa likadant släp här hemma med lite olika hästar, och se om det faktiskt är så lätt som dom får det att se ut :D

En bekant köpte ett släp med en ramp som gick att skjuta in/ut under transporten så man kunde välja att ha med insteg eller ramp.
Rampdelen fungerade inte speciellt bra i vintertid, den frös och jävlades.

Så jag tror att klimatet har en stor betydelse ang. vilken släp man ska använda.

Som kuriosa kan jag nämna att ett sto jag mötte när jag bodde i USA. Hon var gravt klaustofobisk och klarade inte av att vara inne i ett stall och naturligtvis inte i en transport heller. Henne transporterade de lös på ett släp av Pick-upmodell:eek:. Jag tror inte att det hade godkänts i Sverige (och säkerligen inte heller i USA om de hade blivit upptäckta!

Bara jag som reagerar på hur pass lite dom flesta som adopterar hästarna faktiskt verkar veta om hästar?
Nej då:grin:

Bara folk har tillräckligt med yta o ger dem mat o går till Vet. så är allt OK.
Såg en som var hos en fosterägare- där grimman satt så högt att den fått skav på kinderna:crazy:

Hundarna som adopteras bort blir inte sällan bortskämda o tar över sen de fått tillbaka krafterna.

Vi har en liknande transport som vi kör våra highland cattle i den är köpt i sverige och vad jag vet finns det inget som säger att man inte får köra hästar i den, har dock aldrig provat!

Dock gillar inte alla att kliva ur dem. Något att tänka på.
Om jag skulle skaffa en trailer utan ramp, skulle jag se till att ha en frontutlastare. De kan lätt "glida" ner för kanten när de backar ut. Å på så sätt skada sig eller dra av utrustning på benen. Föredrar helt enkelt att lasta ur fram.

Vi har Bojs Kombiramp, d v s vi lastar utan ramp och lastar ur med ramp. Perfekt. Kan vittna om att alla hästar hittills vida föredrar utan ramp. T o m fölen skuttar glatt in. Nu är det ett stort och rymligt släp, men själv vill jag inte ha fronturlastning och tycker detta är perfekt. Det bästa av två världar.

*KL*

Ang släpen så tror jag det beror på 3 saker att de går in så snällt oftast. Dels att det är en öppen, luftig lösning. De går inte in i en 'mörk låda', dels att de som lastar på inger förtroende, om man utgår från att en främmande häst utan problem ska gå på ökar chansen den ska göra det enormt (därför svårtlastade hästar ibland - inte alltid - utan större problem kan lastas av någon annan än ägaren, om den inte vet om att hästen är 'svårt') och dels att de är nedsatta.

Sen är säkerligen ett antal av dem van vid den typen av släp med förvisso, men..

Kan också tänka mig att man har en annan syn på det här med lastning än många av oss här. Typ: dit man leder en häst dit går den...

Svara lite almänt utan namn till alla...

TS -Jag har en mindre modell av denna transport du skrev om. Mest kör våra kreatur i den. Kor och häst bara kliva på utan problem. Som nån skrev det är öppet, för vissa hästar så är det som att går ner en gång i stallet eller själva boxen. Allt är öppet och de har svårare att känna sig "trängd". Vana hästar bunden, ovana hästar lös. Jag också har en 3 häst slantload transport och även med den är det lättare att lasta hästar.

Ni flesta ska har fönster så att eras hästar får ser ut transporterna (eller även bakluckan ner), ser de inte samma sak som de som står i ett öppet transport?:crazy: Om dina klara av att titta ut fönster, så är en öppet transport ska vara en "piece of cake".
vanvådad eller friska de flesta inte bry sig även vanfårdad hästar har träning i bakgrunden (mest av tiden)

Vanvårda hästar bråka ändå om de känna att sitt liv är hotad. Med antal hästar här i sverige så är det en mycket högre % (tycker jag) här, än t ex usa av hästar som är svårlastat/last problem och de är friska.

Som Axel skrev Front utlastning är mer designad för nöd utlastning och för folk som inte kan lära sina hästar backar. Alla hästar kan backa. Det är ett faktum. Det är up till var och en att lära sin häst backa ur transporten. Båda med ramp eller step-up. Men det finns undan tag. Jag har haft front ur lastning på en step-up i många år men använt EN gång när min häst var ny opererade (buk kastrering). Alla andra hästar var tvunga att lära backa ut.

Quote:
Originally Posted by axel
De flesta har ju knappt ork att leva så.....

Fast jag har sett många i gott eller hyfsat hull som stått snällt på transporten också.
I olika del av staterna så är det en sån transport som är mest använt för helt friska hästar som är inte på en djurpolis tv program.

Bara jag som reagerar på hur pass lite dom flesta som adopterar hästarna faktiskt verkar veta om hästar?
Ja, här i sverige får de köpa de...

Gine - Jag håller också med dig och Alexandra. Många folk sätter transporten som problemet istället att hitta den del av träning man måste fixa för att får hästen sams med transporten. Folk går ut och ska "bevisa" att hästen inte lasta. Istället för att ser det som en del av träning. Folk blir skogs tokig att sitter och gör voltar och samla mm men angera ingen tid mot lastningen.

Det har inte med transporten att göra, det har med förhållnande mellan hästen och hanteraren och hästens psykist hälsa.

Det är inte särkilt stor skilnad i pris om man kollar på andra boggi transporter. Men det är bra kvalite och en stabil transport. Sen finns det enkel axlade av andra märken som man får nya till nästan halva priset. Dom behöver inte vara sämre. Men det var vissa funktioner jag sökte när jag letade transport. Det är hur man väljer. Jag har en äldre bil som jag kan göra vanligase servicarna på själv, äter väldigt sällan ute eller går på krogen, åker inte på semester ses som super tråkig i mångas ögon, men har en ny hästtransport som är betald:laugh: det är lite hur man väljer. Har spartat i många år innan jag kunde köpa den.

Ang lastning har nog många inte tränat. Man kan hyra transport för att träna om man inte har egen. Inte bara för att åka. Men ses ofta som onödig kostnad. Men tar sig inte tid utan stressar ofta och så har man ofta inställningen att det skall bli problem vid lastningen. Om man har tanken att detta går bra och man verkligen ser att hästen går på innom sig så är inställnignen bättre än om man bara ser problem. Och att man har gott om tid. Har gått man gått i genom med med hjälparen/arna vad som var och en skall göra ex när hästen gått på. Så har man mindre att bli iriterad på.

Senast ändrad av en moderator:

En anledning till att hästarna går snällt in i de där transporterna kan ju vara just att de är öppna och ljusa, i alla fall om man jämför med våra. Hästar är ju klaustrofober och jag kan tänka mig att det blir mindre skräckinjagande att gå in i en sån där transport istället för en med heltäckande väggar... En tanke bara...

Hrm, jag tror inte dem visar ALLT dem gör med djuren om jag ska vara ärlig. har också sett det där programmet och då var det en häst som var nästan helt vild (nån unghäst..) och folkskygg, men när dem väl sen fick tag på honom efter x antal timmar klev han bara rakt på transporten, och det kan mycket väl vara så att transporterna är ljusa och välkomnande och hästarna är magra och eländiga, men tror absolut att dem inte visar precis allt dem filmar..:bump:

Absolut inte... De klipper mer än vad de visar. Det är ingen som vill sitta och titta på 30 min. lastprogram;)

*KL*

Ytterligare en aspekt kan ju vara att dessa hästar har troligtvis inte åkt särskilt mycket transport i sina liv och har därför inga dåliga erfarenheter av transport/lastning.

Många brukar bli förvånade när vanliga unghästar går på släp utan att blinka men har de inte haft några dåliga erfarenheter brukar de ju inte heller ha befäst några dåliga vanor. Därför är det ju så viktigt att ta god tid på sig med unghästar och köra försiktigt, får de lära sig tidigt att det inte är något att bråka om brukar det sällan bli problem framöver heller.

*KL*

Ytterligare en aspekt kan ju vara att dessa hästar har troligtvis inte åkt särskilt mycket transport i sina liv och har därför inga dåliga erfarenheter av transport/lastning.

Många brukar bli förvånade när vanliga unghästar går på släp utan att blinka men har de inte haft några dåliga erfarenheter brukar de ju inte heller ha befäst några dåliga vanor. Därför är det ju så viktigt att ta god tid på sig med unghästar och köra försiktigt, får de lära sig tidigt att det inte är något att bråka om brukar det sällan bli problem framöver heller.

Det är väl det som är största problemet med hästar som är svårlstade, att de ha´r dåliga erfarenheter!! Det går nog aldrig att för mycket påpeka hur viktigt det är att lägga en bra grund under unghästtiden och aldrig pga stress eller okunskap förstöra den goda grunden. Blev lite svamligt men jag tror ni förstår vad jag menar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka