Lättlastade hästar i Djurpolisen!

Sv: Lättlastade hästar i Djurpolisen!

Det är kraftiga människor som får ta hand om "små" hästar, mycket barn som får unghästarna och fölisarna osv?

Vad är det som säger att kraftiga människor har mindre kuskap än smala/normla människor? Snacka om förutfattade meningar! Jag är överviktig snart medel ålders och vet om min vikt, Äve norskaen till den. Men skulle jag inte få ha min shettis? Är det tvnget att man har hästen till ridning? Bara för att jag är krafitgare innebär det inte atomatiskt att man är tom i mellan öronen!

Det fattar jag väl att det gör men överlag tycker jag hästarna är lättlastade!
Även om de är svårlastade så visar klippet de har att hästarna går rakt på.
Svårlastade hästar går ju att få på men då ser det enligt mig inte så enkelt ut.

Absolut inte... De klipper mer än vad de visar. Det är ingen som vill sitta och titta på 30 min. lastprogram;)
De säger faktiskt ibland att det har varit svårt. Man ser ju om det trasslar rejält o att de ibland inte ens får tag i....öken:angel:

Vissa hästar är nog väldigt svaga, så de inte orkar bråka.
Sen får man tänka lite på att det är tv.
Om dom har någon riktigt svårlastad häst så kan dom inte ha med alla klippen dom får på hästen, för det skulle ju ta för mycket tid i programmet. Så det kan ju vara att dom endast tar med när hästen går upp på släpet i programet. :grin:

Min unghäst var svårlastad när han skulle åka hem till mig, dom fick kämpa länge med att få in honom i hästbussen. Det var en två hästars umebuss, varför han var svår att lasta beror på att han var van vid ramplös transport. Själv har ja en vanlig umesläp och första gången vi visade honom att den var ofarlig fick hans lilla shettiskompis gå in först, han ville följa med honom in så han fick gå in och stå ut med lill hästen. En stund senare gick vi ut med båda hästrna för att en liten stund senare låta han gå in själv i transporten, han klev in direkt utan problem. Nu har han åkt 3 gånger, han gillar dock inte rampen och kliver gärna på högst upp på rampen för att slippa gå på rampen mer en något litet steg och ut bakar han ner för hela rampen utan problem. Jag tror att de flesta hästar före drar ramplös inlastning om dem får välja själv och att det är viktigt att ha skötardörren öppen under lastning för att det ska bli ljusare i transporten.

Angående djurpolisen så har jag sett när dom fått lyfta in häst i trailern och dom riktigt svårlastade fallen dom stöter på så klipper dom nog bort allt bråk. Personligen så tror jag att dom adopterade djuren får det bättre i dom allra flesta fall än dom haft tidigare, dom får den mat och skötsel som dom behöver. Dom brukar även bedömma djuren före adoption och dom som är olämpliga avlivas. Sen verkar det överlag som dom har en annan syn på hästhållning än vad vi har i sverige. Och till den som tyckte att tjocka inte skulle få adoptera små hästar så kan man bara undra varför dom inte skulle få göra det? Alla är inte intresserad av ridning och man kan träna hästen på många olika sätt eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama