Lättfödd i kyla

Laguna

Trådstartare
Hej!

Har funderat lite på detta. Jag är tidigare van med svårfött fullblod, vilket då inte gav dessa problem, men nu har jag en betydligt mer lättfödd häst, där jag verkligen måste hålla koll och hålla nere energiintaget för att hon inte ska bli fet.

Man vill ju så gärna att hästarna ska ha lite extra att tugga på så att dom kan vara ute i kylan utan att bli kalla, men med en lättfödd häst har man så lite att spela med, får hon mer ute i hagen kan hon ju knappt få något i boxen, vilket ju inte heller är bra...

Tankar/tips kring detta? Ni med lättfödingar...

(Hon är ordentligt täckad, helklippt, fryser antagligen inte, är det bara nåt förmänskligande att man vill ge dem lite att tugga på i kylan?)

Sv: Lättfödd i kyla

Ja, det är inte lätt det där med lättfödda hästar.
Själv ger jag 1 kg + lite halm om dagen, ingenting i hagen.
Det finns gräs att pilla med under snön, ger både lite tuggtid och sysselsättning att gräva fram det.
Om du vill ge någon mer sysselsättning så lägg in lite grenar och pinnar.

Funderar faktist över samma sak och hoppas på svar.

Beror ju helt på hur hästen ser ut. Jag har en islandshäst med björnpäls, som jag aldrig sett frysa. Men jag vill gärna också ge lite extra mycket så de har något att tugga på. Nu har vi fortfarande lite gräs kvar i hagen som han går och tuggar på, men efter nyår när jag flyttar så kommer jag att fodra med halm för att kunna ge lite extra. Nu fodrar jag med 4-5 kg hö. (inte optimalt enligt mig, innan fick han lite halm upptill, men den fina halmen tog slut och jag vill inte köpa mer nu när jag ska flytta om bara ett par veckor)

När vi flyttat kommer han få 3 kg hö och 2 kg halm, som det verkar nu. Har inte fått hela analysen än, så jag kanske får räkna om lite. Jag ska se om jag lyckas räkna om så jag kan ge 1 kg till, eftersom han kommer stå på spån.

Har du möjlighet att fodra med halm så kan det vara en bra idé. En del hästar äter det inte, och en del kan inte äta det utan att få kolik. Mindre mängder brukar gå bra, kan du dessutom blanda det med hö så går det säkert bra.

Vi ökar inte på förrän det är minus 15. Så är det bestämt hos oss.
Men min får lite extra i alla fall :angel:

Vad jag minns så måste det bli ganska så kallt för att hästen ska öka sitt energibehov. Det är nog mest du som fryser.Jag förstår dig för jag tänker likadant.

Jaså :idea: Intressant att du säger så. Du råkar möjligtvis inte veta vart jag kan läsa mer om det? Min pappa tror inte på mig :p

Jag har för övrigt också två lättfödda (varav en är väldigt lättfödd). De får inget extra grovfoder, men däremot har de alltid tillgång till fräsch halm i lösdriften att tugga på om de nu känner att de behöver det :)

Jaså :idea: Intressant att du säger så. Du råkar möjligtvis inte veta vart jag kan läsa mer om det? Min pappa tror inte på mig :p

Nu blev jag ju tvungen att slå upp det ;)

Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren

Där kan man läsa om underhållsbehovet och hästens termoneutrala zon. Den är olika för olika hästar och påverkas inte bara av temperaturen utan även av vind, nederbörd, typ av foder, hästens storlek osv. Men så länge hästen befinner sig inom den neutrala zonen så ändras inte behovet av att öka ämnesomsättningen för att hålla värmen.

För en häst i nromalhull som får en foderstat som endast täcker underhållsbehovet är den nedre gränsen ca 0 till +5 grader. Om den får ett arbetstillägg så ligger den nedre gräsen på ca -15 grader. Under denna gräns ökar en 500 kg häst sitt energibehov med 1,2 MJ per dag för varje grad som temperaturen sjunker under gränsen dvs under -15 grader.

Här ges ingen extra mat, jag är mycket 'grym' på den punkten. möööjligen kan jag ge lite extra halm så de inte ska bli utan mat lika lång tid nattetid.

Men inget tillskott i övrigt sålänge det handlar om tjocka, pälsade (alt täckade) saker som inte fryser.

TYVÄRR måste jag säga så tycks den där 'energiökningen i kyla' inte märkas heller, sträng kyla, ingen extra mat, viktmåttbandet visar inte ett gram viktnedgång.

Jag har för övrigt också två lättfödda (varav en är väldigt lättfödd). De får inget extra grovfoder, men däremot har de alltid tillgång till fräsch halm i lösdriften att tugga på om de nu känner att de behöver det :)

Och vad anser du att halm är då ;)

(förstod hur du menade, lät bara lite dubbelt:p. Hoppas du inte tar illa upp av "piken")

Dom svar du fått bäddar för magsår och andra problem .En häst är skapt för att äta ca20 timmar om dygnet .
Jag har några EXTREMT lättfödda hästar o dom har fri tillgång på hö i ena hagen hösilage i den andra för dom mera svårfödda o växande .Inte blir dom fetare för det .
jösses man blir ju mörkrädd i bland.
Ja dom äter mkt i början men vänjer sej att maten inte försvinner .
Nu äter mina ca 12kilo om dygnet rakt över per häst .

Orcide - kan du lösa hur man fodrar en glupsk stor D-ponny med fritt grovfoder, när denbehöver UNDER 40 MJ/dag. Den äter på fritt minst 15 kilo silage/dag, mer om det är blötare?

Tyvärr finns det hästar som helt enkelt inte funkar på fri tillgång, helt enkelt för de blir alldeles för tjocka då. Då får man försöka sprida ut fodringarna över dygnet så man kan hålla maten nere så mkt som möjligt, men utan att de står långa tider utan mat.

Hur menar du att de är extremt lättfödda? Vad innebär det för dig?
När min lättfödda ponny fick hur mkt mat hon ville blev hon tjock, troligen insulinresistent och fick fång.
Jag blir mörkrädd vid tanken på att ge henne fri tillgång.

delvis KL*

TACK för alla svar :D

Halm äter hon lika gärna som hö (även kornhalm) så det får hon ca 1 kg om dagen i boxen, inräknat i foderstaten. Hon har grenar i boxen och hagen att gnaga på :)

Nu har hon dock börjat gå loss på tallarna...:crazy: hoppas dom överlever

30083420.jpg

30083419.jpg

30083418.jpg

Om det gick hade jag mer än gärna haft henne på fri tillgång, men det går inte då hon skulle bli fet då.

Hon äter mellan 6-7kg grovfoder om dagen, och skulle äta BETYDLIGT mer om hon gick på fri tillgång=fet!

Det är ingen mullehäst, utan hon tränas aktivt (hoppning) så det funkar liksom inte med en tjock häst då...

Dom svar du fått bäddar för magsår och andra problem .En häst är skapt för att äta ca20 timmar om dygnet .
Jag har några EXTREMT lättfödda hästar o dom har fri tillgång på hö i ena hagen hösilage i den andra för dom mera svårfödda o växande .Inte blir dom fetare för det .
jösses man blir ju mörkrädd i bland.
Ja dom äter mkt i början men vänjer sej att maten inte försvinner .
Nu äter mina ca 12kilo om dygnet rakt över per häst .

Tyvärr, som flera, inkl TS vittnar om, så har du fel för det är inte så enkelt och du kan inte generalisera utifrån just dina egna hästar.

Mitt fullblod kan inte gå på fri tillgång. Fri tillgång hanterar han som ett smörgåsbord. dvs han står parkerad vid maten hela dagen - 10 timmar i hagen, med korta pauser förvisso, men likväl: han äter kopiöst - och han behöver inte dessa kopiösa mängder. Han blir FET. Han är oerhört lättfödd.

så nej - din teori funkar inte på samtliga hästar . långt därifrån. jag skulle snarare säga att majoriteten faktiskt upplever det som jag, och flera andra svarat - att hästarna blir för feta.

Rättelser på dina påståenden: de är gjorda för att äta regelbundet och kontinuerligt under dygnet ja.

Men de är INTE gjorda för att stå vid dukat bord, med stort energi intag hela dygnet.

De är gjorda för att leta efter födan, pyssla, plocka, och få i sig stråfoder - men det behöver inte vara energi i det stråfodret hela dagen - långt därifrån.

Jag förstår inte varför alla snackar om fri tillgång av hö/höensilage som enda lösningen ,har själv en lätt född häst och han får bara en viss mängd hö resten mkt bra HALM och han får sitt tuggbehov tillfredställt utan en massa onödig energi....Sen får man lägga till proteiner,mineraler och vitaminer...

Och bukmage av halm får dom INTE...

Jag har både shettis här o en extremt lättfödd tinker .
Dom går på ett magert hö som är väldigt grovt .
Många är för rädda att prova tyvärr .
Det går att ha lättfödda på fri tillgång ,, detta är både min och andras erfarenhet .
Men visst har dom gått på halvsvält i flera år så tar det ett tag att ställa om sej .

Fast du undviker nu väldigt effektivt erfarenheterna från andra. Min är uppväxt med fri tillgång, och hade det tills han blev tjock.

Det spelar ingen roll. Problemet är att han skulle behöva äta max 5 kg hö per dygn för att det MJ-mässigt ska fungera. Dvs om du tar det hö med det lägsta MJ-värdet du kan hitta, så får han max äta 5 kg hö/dygn om han ska hålla vikten.

Det är rätt lätt att själv räkna ut att det knappt existerar en enda större D-ponny som frivilligt äter så lite?

Så svara på frågan istället för att använda dina två som 'bevis' - HUR löser du fri tillgång till D-ponny och han får äta absolut MAX 40 MJ, helst mindre.

Jag har också haft lättfödd på fri tillgång förr, men den var inte lika extremt lättfödd.

Äter dina 12 kg silage och är i bra hull är de inte extremt lättfödda helt enkelt. Oavsett värden på ditt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar