"Lättare" transport

B

**BORTTAGEN**

\"Lättare\" transport

Ska köpa hästtransport och bilen får bara dra 950 kg...
Fick höra att (tvåhästars) släp kan räknas som tyngre och lättare varianter.
Vilka släp räknas som lätta och vad väger dom ungefär?

Re: \"Lättare\" transport

Problemet med ett släp som väger mindre är att du inte får stoppa in en stor häst i det. Vi har också en bil som bara få dra runt 950 på B-körkort och jag ringde till Umesläp som jag har hört är lättast i sig men då skulle jag bara få lasta 450 kg i det! Går bra om man har ponny, vi behöll volvon som dragbil (den får dra 1530)och ska satsa på BE körkort istället.

glömde att säja att enaxlat aluminiumsläp med små hjul torde vara det lättaste i sig.

Inte :confused: :eek:
Ja min häst väger ju en hel del över 450 kg :crazy:

Måste nog tyvärr säga att antingen tar du BE eller köper en bil som får dra mera. Det är den bistra sanningen :(
Fast jag tog precis BE och det är enkelt att ta ifall man kan backa och köra med släp! lite jobb bara... :cool:
Så nu kommer vi köpa en bil som bara får dra 750 kg med B och 2000 kg på BE! :bump:

Ring runt och kolla men glöm inte bort att kolla den godkända lastvikten annars så får du bara ta med huvudet och lämna resten av hästen hemma :rofl:
Mitt nuvarande släp, Kylinge fronturlast (väger mer) har en totalvikt på 1200 och får lasta 640kg själva släpet väger 560kg. Det är lite knepigt det där med tjänstevikt,maxlast och totalvikt :confused:

Vad trist. Bilen är nyinköpt så... :crazy:
Jaja man lär sig väl nåt nytt varje dag... men man tycker ju att en rejäl jeep ska få dra mer än så :confused:

Mmmm det verkar vara en riktig djungel det här med släp :crazy:

På ditt registreringsbevis står två vikter angivna, den ena är vad du får dra med B-kort den andra vad bilen maximalt får dra. Det som ofta ställer till det är att kombinationen bil+släp inte får väga mer än 3500 kg om du har B-behörighet vilket lätt blir fallet när du har en "rejäl" jeep. Men du får säkert dra en massa om du tar BE-kort så bilen är det säkert inget fel på...

Vad har du för bil???? ifall du har en jeep så får du antagligen dra mycket på BE, då är det bara att sätta igång och övningsköra :crazy: :smirk: Det fixar man lätt på ett par månader. beställ tid till teoriprovet så fort du fått hem böckerna, annars kommer man aldrig igång och pluggar. Läste in teorin på en vecka, glöm bara inte att öva på B-teorin oxå. 70% av provet består av B-frågor! :p

600 kg är nog det ett släp väger, och uppåt.

Det finns släp som väger mindre än 600kg. Mitt släp med fronturlastning väger 560kg och det är gjort i tungt trä :smirk: men att komma ner till en totalvikt på 950 kg med lastvikt på 600 är nog svårare. :(

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
707
Senast: Amha
·
Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?