Lättare med dräktigheter i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Katinkas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 180
K

Katinkas

Efter vad som verkar ha varit ett ganska dystert år för många uppfödare med svårigheter att få dräktigt och många förluster av både ston och föl håller jag tummarna för att det vänder nu. Tycker att det verkar ha börjat bra med många som har haft lätt att få dräktigt i år. Mina egna flickor har haft tydliga, bra brunster (med låg uppstallningskostnad på stationen :)) och av tre kollade har tre blivit dräktiga på första försöket. Håller ni med?

Sv: Lättare med dräktigheter i år?

Tvärt om för min del. Mitt sto tog sig på första i fjol och allt fungerade prima då. Iår bytte jag hingst. Denne verkade genom fryst sperma (kan ha med det att göra) och då var hon ej dräktig vid förra kollen. Bytte till fjol-års hingsten igen och återstår att se om hon är dräktig imorgon. Återkommer.

Bor lite norröver och på min seminstation tycker de att många har inte riktigt kommit i gång ännu, små ägg som inte utvecklas osv, ska själv tillbaks i morgon efter att ha fått hem stoet i 9 dagar och sprutat hennesjälv, de har aldrig haft så mycket ston som i år så jag fick ta hem henne mellan brunsterna på grund av platsbrist 12 mil enkel resa , Skönt att ha henne hemma och kunnat rida i det fina vädret som varit.

Vet inte dräktighet än. (kollas nästa vecka).

Ena stoet har brunstat som en klocka hela våren.

Andra stoet hade vi inte sett någon brunst på alls. Vi planerade att spruta igång första veckan i juni, men så började hon brunsta 1 juni och betäcktes två gånger så det är koll nästa vecka.

Stoet som fölat har haft sin fölbrunst och ska betäckas på 30-dagars brunsten om ca 1½ vecka.

Mitt äldsta sto (22 år, inte haft föl på 4 år) tog sig direkt på första försöket, hade inga bakterier eller nåt.

Unghästen (4 år, aldrig haft föl) tog sig inte på första, men hade en gulkropp kvar från brunsten innan då. Samt att de nu vid ombetäckning hittade bakterier som de nu behandlat. Så nu hoppas jag att det tar sig! Denna brunst var kort och intensiv så den var nog bättre än förra med.

*håller tummar* till ca 27 juni, då vet vi!

Måste fråga, om det nu inte tar sig, hur länge vågar ni hålla på och betäcka om? Alltså hur långt in på sommaren?

Tre dräktiga här, men den fjärde krånglar.
Satte plötsligt päls igen i maj:crazy:,visade ingen fin brunst, så jag lär henne vänta. U.ljudade för två veckor sedan och då hittade vi en gulkropp som ligger och "blockerar", nytt u-ljud förra veckan och då fanns det spyttesmå ägg, tillbaka idag och nu fanns där två stycken 2+ ägg, men gulkroppen ligger kvar...
Tillbaka på fredag för att se om det fortsätter "sakta men säkert", annars får vi kanske börja behandla henne nästa vecka.
Hon har haft ett föl tidigare 2006, och då var allt "hur enkelt som helst" med henne...

Min foderhäst tog sig med en gång. Hon är seminerad.
Min islandshäst tog sig inte på första brunsten hos hingsten så hon är i brunst igen nu så jag hoppas det går vägen denna gång. På UL var hon normal enligt vet. Hon går på fribrtäckning.

Verkar ju vara blandade resultat, hoppas fler berättar! Man hör ju ofta diskussioner mellan uppfödare, veterinärer, hingsthållare osv om att det är svårare/lättare vissa år men det skulle vara intressant att se det i ett större perspektiv, t ex hela eller delar av landet istället för enskilda stationers/ägares erfarenheter. Hur mycket påverkar tex väder? Har det krävts fler betäckningar vissa år för att få dräktigt?
Kanske kan ameo göra en sån där snitsig omröstning på hur många gånger vi betäckt våra ston innan de blev dräktiga i år?

Bra idé med omröstning!

Min egen 17-åring är just konstaterad dräktig på första brunsten, hon tog sig även på första brunsten första gången hon inseminerades som 15-åring:)

Trevligt med tanke på hur ärftligt fertilitet är!

Tycker att det verkar ha börjat bra med många som har haft lätt att få dräktigt i år. Mina egna flickor har haft tydliga, bra brunster (med låg uppstallningskostnad på stationen :)) och av tre kollade har tre blivit dräktiga på första försöket. Håller ni med?

Ja, stoet jag betäckt har nästan aldrig vissat brunst tidigare år, men i år har hon visat :)
Tog sig på första bunsten trots vätska i livmodern. Duktig tös! Sen var super sperman av mycket bra kvalitet enligt vet, det hjälper ju.

Efter hingst-byte så är hon idag konstaterat dräktig :banana: Måste varit riktigt dåliga simmare på andra då hon annars är jätte lätt att få dräktig :mad: Stationen gjorde nämligen allt helt perfekt (så himlans duktiga! )

Tycker det har viskats om att vissa hingstar har haft ganska dålig sperma i år, nog vore det intressant att få se statistik om det också!
Sedan är det ju så himla mycket som spelar in så det är väl svårt att få någon rättvis bedömning på det och synd om någon får oförtjänt dåligt rykte.

Det där är en faktor som jag alltid väger in vid köp av nya avelston.
Det är ju betydigt trevligare att ha fertila och krångelfria ston när man håller på med avel:Ddet kostar ju en del ändå,utan att det behöver kosta:angel:

Mitt sto blev inte dräktigt på första försöket, på väg in i en ny brunst enl veterinären. Ska dit i eftermiddag, insemioneras förhoppningsvis i helgen. Håller tummarna!!

Mitt sto blev inte dräktigt på första försöket, på väg in i en ny brunst enl veterinären. Ska dit i eftermiddag, insemineras förhoppningsvis i helgen. Håller tummarna!!

Vi har betäckt tre ston hittils och alla har tagit sig på första försöket..

nu har vi bra en kvar men som inte ska föla förens i början av juli så vi får se om vi betäcker henne.. :d

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 707
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 996
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka