Lätt utåtpekande hovspets... Går det att korriger?

E

El Karisma

Min unghäst har en lätt utåtriktande högerframhov. Kommer detta att belasta hästens ben senare vid ridning, bör det eller går det över huvudtaget att åtgärda på något vis (genom verkning?)?

Någon med motsvarande erfarenhet? Kan det rätta till sig då hon ännu växer eller kan det bli värre? :confused:
 
Sv: Lätt utåtpekande hovspets... Går det att korriger?

Hur gammal är unghästen?

Verkning som helt rättlägger felvinklingar ska göras före 6 månaders ålder, därefter kan man endast justera lite grann.
En vettig hovslagare kan göra det bättre, men är hästen äldre så blir det aldrig helt rakt. Man ska inte ändra för mycket på en vuxen häst för då kan det bli felbelastning åt andra hållet.
 
Sv: Lätt utåtpekande hovspets... Går det att korriger?

Mitrolle skrev:
Hur gammal är unghästen?

Hon är 2 år

Verkning som helt rättlägger felvinklingar ska göras före 6 månaders ålder, därefter kan man endast justera lite grann.
En vettig hovslagare kan göra det bättre, men är hästen äldre så blir det aldrig helt rakt. Man ska inte ändra för mycket på en vuxen häst för då kan det bli felbelastning åt andra hållet.
Jag har nämligen inte märkt att hennes hov var en aning sned, man ser kanske inte så lätt små fel på ens egen häst iom att man ser dem dagligen. Iallafall uppdagades detta när vi var på utställning och domaren kommenterade detta.

Det är ingen grav snedställning, men synligt för ett vant öga...
 
Sv: Lätt utåtpekande hovspets... Går det att korriger?

Då borde det gå att fixa till lite iaf med en vettig hovslagare..

Du borde kanske byta ut den du har om det är så att h*n inte har gjort något åt det om du haft samma sen hästen var liten...

Alternativt fråga din hovslagare om h*n har någon plan med det benet. Konstigt tycker jag att hovisen inte nämnt det för dig tidigare om du själv inte sagt något till denne.
En seriös hovslagare ska ju hålla en dialog med sina kunder och berätta vad h*n gör med hästens ben och hovar.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 983
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 408
Senast: nullo-modo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 222
Senast: monster1
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp