Lätt sits- nedsittning under distansritt

Sv: Lätt sits- nedsittning under distansritt

Så rätt så Gizoba. Fast jag kan inte begripa hur man kan vara i balans halvliggande på hästen. Måste nog se mer av det för att förstå. Har du hittat rätt till någon egen personlig sits?

Själv tampas jag med ont i knäna.

Hälsning Maja

Nej jag kan inte säga att jag hittat 100 rätt men jag gungar med mer. Och bara står. Och efter att ha tampats med onda knän efter varje tävling så insåg jag att det bara var på den ena hästen det var så och inte när jag red andra. Den ena trycker på mycket bakifrån och har en tendens att få mej att slänga lite i sadeln och jag har omedvetet bromsat detta slängade i mina knän. Har ridit 2 st 8 milare efter det och inte bromsat i knäna bara gungat med, SURPRISE..inga onda knän!
Jag kommer att fortsätta att känna efter och prova mej fram under vintern och förhoppningsvis ser ni mej liggande i baden-baden stil nästa år i perfekt balans :rofl::rofl::rofl:

Jag kommer att fortsätta att känna efter och prova mej fram under vintern och förhoppningsvis ser ni mej liggande i baden-baden stil nästa år i perfekt balans :rofl::rofl::rofl:

Det ser jag framemot!;)
:bump::banana::bump::banana:
/Camilla
Ps. Intressanta åsikter om detta med försök till korrekt sits, jag tillhör nog den kategorin som försöker och det har kroppen fått lida för en del och även säkert hästen?

Nej jag kan inte säga att jag hittat 100 rätt men jag gungar med mer. Och bara står. Och efter att ha tampats med onda knän efter varje tävling så insåg jag att det bara var på den ena hästen det var så och inte när jag red andra. Den ena trycker på mycket bakifrån och har en tendens att få mej att slänga lite i sadeln och jag har omedvetet bromsat detta slängade i mina knän. Har ridit 2 st 8 milare efter det och inte bromsat i knäna bara gungat med, SURPRISE..inga onda knän!

Ja, fy för den lede att sitta och bromsa med hela kroppen inte minst för knänas skull och fötternas. Själv råkar jag ut för fenomenet om jag rider på ofostrad häst som envisas med fortare än jag vill.

Föreläsningen med Maria och Alam fick mig att än mer inse vikten av att hästen skall vara färdig inte bara fysiskt utan även mentalt. Att rida distans skall vara harmoniskt och avslappat i, för ryttare och häst, rätt tempo och inte stressad häst som måste bromsas första milen.

Mina knän dock verkar ta stryk av stigläder som är stela främst. Då märker jag av det även när jag löptränar. Fast liggande ridande tror jag inte är det optimala för mig. Tror nog att det är lite mer traditionellt rätt upp och ner.

Hälsning Maja

Jag tror att en varierad balanserad sits är det bästa, både för ryttare och häst!

Rider man lätt under traven och känner att det börjar kännas tröttsamt, kan man endera skritta (beroende på "tävlingsambition" eller hur mycket krafter hästen har) eller ta en avslappnande galopp där man kan sitta ner och slappna av eller stå i lätt sits eller variera efter behag och vad som känns skönast för stunden.

Så har jag alltid genomfört mina tävlingar, lätt sits ej för framåt lutat i galopp när det blivit tungt åt benen har jag satt mig ner och slappnat av i benen och varvat det med trav... Funkat kanon både för mina 5 hästar som gått distans och för mig!

Ja, fy för den lede att sitta och bromsa med hela kroppen inte minst för knänas skull och fötternas. Själv råkar jag ut för fenomenet om jag rider på ofostrad häst som envisas med fortare än jag vill.

Mina knän dock verkar ta stryk av stigläder som är stela främst. Då märker jag av det även när jag löptränar. Fast liggande ridande tror jag inte är det optimala för mig. Tror nog att det är lite mer traditionellt rätt upp och ner.

Hälsning Maja

För mej är det mera att jag inte hittat ett bekvämt sätt att fånga hans uppåt gående energi,medans jag är väldigt bekväm med hans framåtbjudning. Troligtvis för att den nästan endast förekommer på tävling, hemma är han mest framåt.

Om du skulle kunna sätta in en bild på hur du löptränar med stigläder skulle jag bli jätteglad, kan inte för mitt liv föreställa mej hur det går till? Om du klarar det så är det klart att du klarar att rida liggande!!!:p

För mej är det mera att jag inte hittat ett bekvämt sätt att fånga hans uppåt gående energi,medans jag är väldigt bekväm med hans framåtbjudning. Troligtvis för att den nästan endast förekommer på tävling, hemma är han mest framåt.

Om du skulle kunna sätta in en bild på hur du löptränar med stigläder skulle jag bli jätteglad, kan inte för mitt liv föreställa mej hur det går till? Om du klarar det så är det klart att du klarar att rida liggande!!!:p

Jamenvisst kan jag be några ta några bilder när jag löptränar med stigläder. Föresten, du tror inte det kan vara därför jag får ont i knäna. :rofl:

Jag har haft två hästar som varit för på. Den ena var det både vid den enda ritt jag hann rida honom på och i träning. Den andre är ett fullblod jag har nu som var rent för d-lig att gå på, på en PP jag tog ut honom på i somras. Hemmavid snarast sävlig.

Annars har jag haft rätt så sansade hästar, faktiskt de rena araber jag har haft. Då är det så mycket lättare att rida långt.

Sasse - så som du rider red jag också när det bar sig på lite längre ritter för rätt så länge sedan nu. Bekvämast i slutet var om hästen var så pigg att den orkade galoppera då det är så mycket bekvämare. Fast det verkar som om det går att hitta denna mer avslappade sits även i trav. Fast å andra sidan så kanske det är mest galopp i de riktigt stora sammahangen och då är det ju lättare.

Undrar också Gizoba hur länge dessa "sheikers" hästar egentligen håller med den typ av sits vi här talat om. Fyra säsonger var väl max för dessa hästar om jag inte minns fel?

Hälsning Maja

Undrar också Gizoba hur länge dessa "sheikers" hästar egentligen håller med den typ av sits vi här talat om. Fyra säsonger var väl max för dessa hästar om jag inte minns fel?

Hälsning Maja

Hmm, vi har en ryttare här hemma i Sverige (egentligen 2 st) som sitter i utpräglade stolsits i åtminstone galopp och hans/hennes hästar håller många år.
Tror faktiskt att det är mycket värre att sitta snett än lite bakåt lutad och enligt JoW så var det ju det de fick träna upp en del av hästarna att orka. att någon hängde snett i 16 mil i 20 km/t men det är ju också skillnad när man inte rider hästen själv jämt heller.
Mina pållar får ju stå ut med samma ryttare både på träning och tävling och då påverkas de ju rejält av mina ryttartabbar! Och så är det nog för de flesta här hemma i Sverige.

Hmm, vi har en ryttare här hemma i Sverige (egentligen 2 st) som sitter i utpräglade stolsits i åtminstone galopp och hans/hennes hästar håller många år.
Tror faktiskt att det är mycket värre att sitta snett än lite bakåt lutad och enligt JoW så var det ju det de fick träna upp en del av hästarna att orka. att någon hängde snett i 16 mil i 20 km/t men det är ju också skillnad när man inte rider hästen själv jämt heller.
Mina pållar får ju stå ut med samma ryttare både på träning och tävling och då påverkas de ju rejält av mina ryttartabbar! Och så är det nog för de flesta här hemma i Sverige.

Har ni sett det här, vad Gunilla är på för äventyr? http://www.tidningenridsport.se/ Här gäller det att sitta rätt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar