F

Flipper-4-life

Hej! Skulle någon kunna berätta för mig hur en Lätt D-bana är? Tack på förhand! =)

Sv: Lätt D

Hindren är 50 cm för A-ponny, 60 cm för B-ponny, 70 cm för C-ponny och 80 cm för D-ponny. För stor häst är motsvarigheten till LD (finns ju inte Ld,Lc,Lb osv. för stor häst utan höjden på hindren är namnet på klassen) 0,90 cm hoppning.

På en LD bana brukar det vara ca 7-8 hinder i grundomgången och ca 4-5 i omhoppningen. Eftersom det är den lättaste klassen brukar banan vara lätt att komma ihåg och inga kluriga avstånd eller kombinationer ska finnas med.

de brukar vara ganska lätta inga klurigheter direkt och snälla svängar samt möjligheter till att ta stora vägar.. höjderna är ju redan nämda

långsida snett igenom långsida typ :p nej men det beror lite på vem som bygger oxå. Generellt är det väldigt enkelt men vissa bygger ganska knöligt.

Jag gjorde en skiss på paint på senaste banan jag red. (LD) Jättedålig, jag vet, men här ser du ungefär hur lätt den är. Långa linjer osv. Dock så gjorde inte denhär banbyggaren som det brukar vara i lätta klasser, lägger första hindret mot framridningen/utgången vilket då blir en svårighet. :smirk:
Det står en ful etta vid hinder nr. ett sedan följer du bara linjerna. Rutan i mitten är en bank och det stod även massa hinder på banan som var till nästa klass men dem har jag inte ritat dit :D

11459331.jpg

Jag vet att det är en skitdålig bild :D Sen stämmer den ju inte till 100 % heller och vägarna blev ganska snäva :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag gjorde en skiss på paint på senaste banan jag red. (LD) Jättedålig, jag vet, men här ser du ungefär hur lätt den är. Långa linjer osv. Dock så gjorde inte denhär banbyggaren som det brukar vara i lätta klasser, lägger första hindret mot framridningen/utgången vilket då blir en svårighet. :smirk:
Det står en ful etta vid hinder nr. ett sedan följer du bara linjerna. Rutan i mitten är en bank och det stod även massa hinder på banan som var till nästa klass men dem har jag inte ritat dit :D

11459331.jpg

Jag vet att det är en skitdålig bild :D Sen stämmer den ju inte till 100 % heller och vägarna blev ganska snäva :angel:

Det ser ut som du var i hofors :D Jag var där och tävlade LC och LB med ;) ville bara säga det :D :rofl:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 055
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: ako
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar