Lätt att tappa tölten?

P

Piixie

Jag och min mamma ska köpa två islandshästar. Vi har redan köpt en, nu väntar bara veterinärbesiktning och transport (hoppas att allt går bra!)
Jag har naturligt god hand med just islandshästar och klarar av de mer svårtöltade islänningarna också.
Men däremot kan jag inte kalla mig någon van islandshästryttare, har lärt mig det lilla jag kan genom internet, instruktör, min mamma och lite har jag lärt mig själv, (fråga mig inte hur, jag visste bara "hur man skulle göra" när jag satt upp första gången)

Nu undrar jag om det är stor risk att hästarna tappar tölten om enbart ovana/de med liten vana rider dem?

Sv: Lätt att tappa tölten?

Det beror ju på hur stark tölten är hos de hästarna som ni köpt. Det beror ju också på hur gamla de är o.s.v.
Jag rekommenderar er att rida för en tränare lite då och då så ni kan få tips och råd, vilket man aldrig kan få för mycket av.

Det är inte bara tölten som kan "tappas", du kan "få" andra takter och gångarter även i grundgångarterna. Det är oftast inte lätt att rida en islandshäst bra, men vi måste alla börja någonstans.

Ta kontakt med en bra instruktör, så att ni har stöd i verkliga livet. En som ser er och hästen, och som kan hjälpa er där det bäst behövs.

Lycka till med era nya fyrfotingar!

Tack för svaren :)
Om två veckor får vi hem Vaenting, som hon heter :D
Vi har dock inte lyckats få tag i en andra häst, så just nu letar vi som galningar. Hittar vi ingen häst ska vi få låna ägarnas andra häst också, för vi känner dem bra. Han som vi ska få låna heter Skjoni, men han är väldigt pigg och känslig för skänkeln, är rädd för lite allt möjligt, ganska nervös.
Men jag tycker om honom, för han är väldigt "egen" och det gillar jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 267
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka