låtsaskompisar

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är lite nyfiken på hur många av Era barn det är som har låtsaskompisar?
Selma har en... :D Morscha stavas det nog, tror jag... En han som är så liten att man tar hela honom i ena handen. Och Morscha är jättebra att skylla på när något inte blir som man vill - Vill inte sitta i bilbarnstolen, för Morscha ska ju sitta där, osv...
Berätta om Era gullungars låtsaskompisar!

Jag läste nånstans att det är kreativa barn som har sådana, tror ni att det stämmer? Selmas låtsaskompis dök upp innan Signe kom, är det möjligen så att de kommer oftare hos ensambarn? Eller förekommer det lika mycket om de har syskon? Har även småsyskon låtsaskompisar?
vad är Era erfarenheter?

Sv: låtsaskompisar

Min dotter hade en "Johan" som hon berättade massor om. Det här var innan lillebror kom, så hon kan ha varit 2,5-3 år. Lillebror har inte haft någon direkt låtsaskompis, men han har en oerhörd fantasi och kan leka med "gubbar" och bilar i timtal och prata massor.

Jag är lillasyster och jag hade två låtsaskompisar. Gullan och Laila :crazy:. Tror mest att jag uppfann dem för att ha två kompisar som garanterat gjorde som JAG ville hela tiden.

Min snartfyraåring är själv Harry Potter och hans 2 låtsaskompisar heter Harmione och Ron. Dem har jättekul tillsammans, dessutom lär hans låtsakompisar honom bus :angel:

Min lillasyster hade en låtsaskomis i flera år. Hon var ute och lekte ensam och kom in med Aron Larsson. :rofl: :rofl:
Hon skyllde på honom hela tiden. Det var Aron Larsson som hade ätit upp all glass och lämnat frysen öppen o.s.v. Så fort det var nåt bus så var det Aron Larssons fel.. :D
Nu är hon 13 år och tycker inte att det är kul med Aron Larsson längre..:smirk:

När jag var liten så hadde jag en häst som låssas kompis typ i 6-7 års åldern som följde med mig överallt ... Den kunde man ju skylla att det var filtar och kläder på golvet , HAN skulle ju sova nån stanns! ;) fast jag slutade med det när jag var 9 år kanske...

Min dotter och son har en låtsaskompis som är osynlig och hon heter Maja. Hon är med lite till och från gör mycket sånt som mina barn inte vågar eller får men, kanske skulle vilja, typ sover på logen och rider på mina hästar. ;-)

När jag var liten, runt 6 år, hade jag två låtsaskompisar, "Rudolfina" som bodde i ugnen
och "Adolfina" som bodde under sängen(hon kom dock fram ibland). :crazy: :D
Eftersom "Rudolfina" bodde i ugnen blev jag jätteledsen och började gråta
varje gång mamma satte igång den...
Dessa polare var inte särskilt långvariga, Rudolfina brändes efter ett tag ihjäl
och Adolfina kvävdes av dammråttorna. :smirk:

min yngre syster hade en osynlig låtsas kompis vid namn per-ola.

David är för liten för sådant än men min lillebror hade en som hette "Höde". Det var alltid Höde som gjorde allt dumt som han gjort, eller i vart fall så var det Höde som sagt åt honom att göra det!
När lillebror var ca 6-7 år så dog Höde tydligen, enligt brorsan blev han överkörd av en traktor! :rofl:

Jag hade ett kompisdjur. Han hette Spikan och bodde i brickskåpet i köket.
Ingen visste hur han såg ut, inte jag heller. Spikan var Spikan, helt enkelt. Han ville ha kapsylen på en drickaflaska som "mat" som jag ställde in åt honom när jag hade lust.

Jag och Spikan stod varandra närmast när jag var i 6-årsåldern. Faktiskt ett av de tidigaste minnen jag har.

Mina egna barn har aldrig haft låtsasvänner eller låtsatsdjur.

---
Tillägg: jag har för övrigt syskon, så jag tror inte det är en ensam-barn-grej. Jag tror det handlar om i fall man har livlig fantasi eller ej.

Min livliga fantasi har jag ännu. :) Fast nu tar den sig andra uttryck än att vara "spikan i brickskåpet".

Senast ändrad:

Jag hade låssaskompisar!
Jag och min kompis hade massor: Molgan, Molgina, Molga, Molgo osv... :D
Också hade jag en egen, hon hette Nicole. Och hon hade en egen häst den lyckosten ;)

Jag hade en låtsaskompis som hette Filip när jag var liten (jag själv heter Filippa ;) ). Det var han som gjorde allt bus, ritade på väggar och stökade till etc :angel: Hade honom i 3-4-årsåldern. Sen en dag så frågade mamma "Var är Filip?". "Han har flyttat" sa jag och sen den dagen hörde vi inte mer av honom.
Jag var väldigt fantasifull när jag var liten, hittade på en massa konstiga saker :p Jag är näst yngst i en syskonskara på 5, så det var inte så att jag var särskilt ensam av mig.

Jag läser med stort intresse om Era och Era barns låtsaskompisar!
Skönt att höra att det inte verkar vara en ensambarnsgrej i alla fall!
Jag läste lite om det i Vi föräldrar för ganska länge sen, innan "Morscha" föddes... Men man kan ju inte fråga tidningen när man vill veta mer. Vad jag lärde mig där var dock att man bör ta låtsaskompisen på allvar, för för barnet ÄR det på allvar. Så visst har jag snällt flyttat på Morscha när han suttit ivägen i bilbarnstolen (och spänt fast honom i ett annat bilbälte i baksätet :crazy: ) eller när han legat ivägen på skötbordet... Med lite god vilja så är det ju inte så jättesvårt att spla med, när 2-3-åringen fantiserar... :)

när jag var liten (och lite längre) så hade jag också en häst som låtsaskompis.. han följde efter mig hela tiden och jag var TVUNGEN att alltid ha fönstret 1 dm ner så jag kunde hålla i i grimskaftet, så han kunde springa bredvid bilen och inte rymma. :)
det var på den tiden då jag trodde jag kunde flyga också. :angel:

hihi

Senast ändrad:

Har precis konstaterat att Morscha har fått en kompis också - "Kallsa"... :)
Sen händer det att Selma ringer (från nån av sina telefoner) till "Micke" ocks. Micke är förmodligen "MeckarMicke" (=barnprogram), för jag har hört henne prata med just MeckarMicke i telefon förut... :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 927
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar