Latin kunniga ..se hit ...

zilla

Trådstartare
Jag har fått brevet från ultuna nu Diagnosen på min häst lyder :Avsprängningsfraktur av tibia/fibulaproximalt .

Är det någon som kan översätta ??

Jag vet att han hade en illa fraktur i hasen.

Sv: Latin kunniga ..se hit ...

Konstigt om det är hasen eftersom proximalt betyder nära kroppen, alltså långt upp på tibia.

Vad har dom gjort med frakturen?

psychogrrl skrev:
Konstigt om det är hasen eftersom proximalt betyder nära kroppen, alltså långt upp på tibia.

Är väl inte konstigt ? Proximalt på tibia/fibula är ju uppe vid hasen.

/Maria

psychogrrl skrev:

Frakturen var på hasen . leden var också skadan (blodfylld)
Hästen fick sluta sina dagar.
Prognosen var illa.

Usch, vad tråkigt :(

Konstigt att dom skriver proximalt på tibia när det var i hasen bara.

Nej. Tibia kan inte gå ända upp till bakknät. Det slutar vid hasen, så proximalt är en bra beskrivning av läget. Ovan hasen kommer ett nytt ben som jag inte kommer på vad det heter men om det vore tibia skulle ju hästen inte kunna böja benet.

Senast ändrad:

Skankben heter det på svenska, benet som fortsätter upp till knät. Vet ej vad det heter på latin

Ja men så är det ju. Sorry hade snurrat till det lite i huvudet.

Har konsulterat bakjour uppslagsboken som instämmer i din bedömning av diagnosen. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama