Låter ni era hästar vila?

C

Chebban98

Nu låter jag kanske jättedum, men jag har funderat lite på de där med sommarvila, vintervila, vila vila vila...
Jag känner mej som en djurplågare som knappt låter chebban vila 2 veckor på sommarbete.
Annars rider jag honom året runt precis som vanligt, men känner att det ska vara i balans (inte hårdträna varje vecka och sånt)
(Förstår dom som tävlar seriöst och varje helg att deras hästar ska vila, men jag syftar på oss vanliga "hobbyryttare")

Men i mitt fall är det för att chebban vantrivs med att stå, han måste få stimulans och älskar att man gör något med honom.
Rider man inte honom på ett par dagar visar han verkligen sitt missnöje.

Så, hur mycket låter ni era hästar vila på året och varför?
Jag vet att det låter dumt, men dom säger ju att "de finns inga dumma frågor, bara dumma svar" ;) eller frågar man inget får man inget svar :smirk:

Sv: Låter ni era hästar vila?

De vuxna hästarna får inte helvila. De får däremot 2-3 veckor runt jul som de får ta det lite lugnare, ingen träning eller ridning i ridhus utan "bara" utomhus. Har man tur är det snö så man kan styrkejobba i snö :)
De tävlas ju annars på året men de trivs bäst med att hålla igång hela tiden. Särskilt Cinna ser väldigt olycklig ut om hon ska vila, dessutom blir hon rätt jäklig mot hästarna i hagen och rymmer ännu oftare ;)

Mina hästar går på sommarbete (hobbyrids men tränar, dock ej tävling) men rids under tiden då detta är bästa tiden på året att rida! Vintertid kan mina få rätt många veckor ledigt.

Islandshästar brukar traditionellt få vila någon månad på förvintern, och ev ett sommaruppehåll.
Tror det är bra för hästar att få bara vara häst, men det kanske förutsätter att man har dem på lösdrift, annars blir det nog motsatt verkan...

Min vilar när jag åker bort nån vecka per år. Så jag rider nog 5-6 dagar/vecka året runt.. något mindre på sommaren, kanske 4 dgr.

Jag har aldrig haft ngt särskilt schema på varken träning eller vila, försöker att läsa av hästarna hela tiden och anpassa ridningen/träningarna och vilan efter det;)

Jag brukar ge vintervila runt jul och nyår. Dels för att det passar mig iom att det är mörkt och tråkigt samt mycket att göra, men också för att det ofta är kallt och jag har inte tillgång till ridhus hur som helst...

Jag anser att en häst måste få vila minst några veckor per år för att kunna återhämta sig, läka små skavanker, hinna smälta allt som hänt senaste året för att sen komma tillbaka pigg, fräsch, utvilad och villig att arbeta. :) Men hästen bör väl vara i gott skick gällande hull och sjukdomar innan den ställs på vila eftersom det ofta innebär en omställning och då är det snällare att se till att den har alla förutsättningar för att få en bra och "helande" vila! :)

Så gör jag iaf och det funkar för mig, men alla gör ju olika... :D

Så gör jag iaf och det funkar för mig, men alla gör ju olika... :D

Jaaa precis, de är därför jag skapade tråden för att se hur alla gjorde med vila.
För ett par bekanta till mamma ställer av hästen hela tiden och jag känner mej knas som inte ställer av chebban :P hehe

Tack alla för att ni svarat :D Kul läsning

Jag anser att en häst måste få vila minst några veckor per år för att kunna återhämta sig, läka små skavanker, hinna smälta allt som hänt senaste året för att sen komma tillbaka pigg, fräsch, utvilad och villig att arbeta. :) Men hästen bör väl vara i gott skick gällande hull och sjukdomar innan den ställs på vila eftersom det ofta innebär en omställning och då är det snällare att se till att den har alla förutsättningar för att få en bra och "helande" vila! :)

Man brukar säga att minimum 3 veckor krävs för att ö.h.t läka ut små ansträngningar och begynnande skavanker från ansträngning.

sen är definitionen "vila" det vesäntliga. för en unghäst så tycker jag att total vila ngra 3-4 veckor minst ett par ggr/år är a och o - absolut. en äldre häst mår oftast bättre av att trappa ner, skrittas utomhus kravlöst ett par veckor här och där under året. till exempel. återigen så beror det ju givetvis på HUR hästen rids normalt och hur den används. tycker inte en del hobbyhästar GÖR ngt annat än "vilar" :crazy:

Jag brukar rida 6-7 dgr i veckan året om och de enda vilorna har varit efter diverse olycksskador. Nu har han för första gången fått vila och det kommer att bli mycket av den varan de kommande tre åren då jag har börjat plugga på universitet.

Jag kommer förmodligen att sätta igång honom i mitten på april när han får nya skor och sedan rider jag till hösten och sen blir det vila till nästa år. Hade gärna haft en duktig och seriös medryttare men tyvärr finns det inte så många hästmänniskor här ute i glesbygden.

Nu låter jag kanske jättedum, men jag har funderat lite på de där med sommarvila, vintervila, vila vila vila...
Jag känner mej som en djurplågare som knappt låter chebban vila 2 veckor på sommarbete.
Annars rider jag honom året runt precis som vanligt, men känner att det ska vara i balans (inte hårdträna varje vecka och sånt)
(Förstår dom som tävlar seriöst och varje helg att deras hästar ska vila, men jag syftar på oss vanliga "hobbyryttare")

Men i mitt fall är det för att chebban vantrivs med att stå, han måste få stimulans och älskar att man gör något med honom.
Rider man inte honom på ett par dagar visar han verkligen sitt missnöje.

Så, hur mycket låter ni era hästar vila på året och varför?
Jag vet att det låter dumt, men dom säger ju att "de finns inga dumma frågor, bara dumma svar" ;) eller frågar man inget får man inget svar :smirk:

Tjabba chebban! ehm...jag låter mina ha vintervila mellan...dec-feb när de har varit som kallats dessa vintrar bara för att då e d ändå så mörkt och tråkigt så matte e för lat för att göra nånting :angel: jag gillar inte snön och halkan ;) Men visst pysslar man med dom och kanske tar nån skrittur i skogen, men någon "varje dags ridning" blir det ju inte.

Man brukar säga att minimum 3 veckor krävs för att ö.h.t läka ut små ansträngningar och begynnande skavanker från ansträngning.

sen är definitionen "vila" det vesäntliga. för en unghäst så tycker jag att total vila ngra 3-4 veckor minst ett par ggr/år är a och o - absolut. en äldre häst mår oftast bättre av att trappa ner, skrittas utomhus kravlöst ett par veckor här och där under året. till exempel. återigen så beror det ju givetvis på HUR hästen rids normalt och hur den används. tycker inte en del hobbyhästar GÖR ngt annat än "vilar" :crazy:

Jag menade ju flera veckor när jag skrev "minst några veckor"... :p

Och jag syftar på hästar som jobbar inte hästar som promenadrids 4 dar i veckan... Men det fattade väl alla hoppas jag... :D
Och med vila menade jag total vila som även (såklart) innebär avtrappning och ordentlig igångsättning! :)

Jag planerar inte direkt in någon vila för min häst, utan det kommer av sig självt.
Under vintern blir ridningen väldigt lugn eftersom vi har så dåliga ridmöjligheter. När det är som värst får hon väl stå några dagar.

På sommaren brukar mina hästar alltid få ngn kortare vila när jag bara pysslar om dem, men om jag ex åker bort så låter jag någon annan rida eftersom jag vill ha henne i ett bra skick när jag är borta.

Nu är det så att min "nya" häst tar sommarvila när hon känner för det genom att bli sparkad, ormbiten osv osv vilket händer minst två gånger (gärna ännu fler) per betesperiod.. :smirk: :p

Jag har en äldre häst så jag vil ha igång den hela tiden. Hon kan dock få en veckas vila om jag åker bort och häst vekten inte kan/hinner rida. Det är inget krav heller på min hästvakt.
Självklart får hon lugnare perioder på året pga av väder, sjukdomar osv. Men i stort sett blir det ingen längre vilo period.

Mitten av mars cirka... till och med mitten av novmber förra året gick min dam 5-7 dagar i veckan... Och sen mitten av november till nu, ungefär har hon gått 3-4 dagar i veckan. Hon är 23 år och mår bäst av att hållas igång, eftersom hon svullnar i benen av för mkt vila.

Så nu är det dags att öka på jobbaktiviteten igen.

De sköthästar jag haft innan jag köpte min dam, har FRÄMST varit fd tävlingshästar och fd ridskolehäst från 12 år och uppåt och veterinär, har sagt att det bästa för dem var att inte ställas av helt mer än möjligen en vecka då och då, utan hållas igång regelbundet.

Stoet får inte vila helt. Hennes rygg måste aktiveras annars kan hon bli knackig, men hon skulle ändå inte kunna vila eftersom hon blir för snurrig i skallen, hon gillar inte att bara gå i hagen.

Travaren får vila men jag har inte planerat in nån vila eftersom han är under uppträning nu och på g. Han skulle nog kunna gå och lalla i hagen resten av sitt liv om han fick bestämma. :D

Nej, ingen vila för vuxna hästar. Underhålls jobbas under vintern...kan ev. få några veckors helledigt när det är som kallast men inte mer än 4 veckor. Sommaren är högsäsong för mig så då går det inte. Då är hästarna påb bete men jobbas, tränas och tävlas för fullt.

Annat med unghästen. Hon jobbas nu rätt ordentligt, insutten i decembr (tre år i år) och ska på clinic i morgon + två inbokade till under våren. Jobbas till midsommar ungefär sen blir det långledigt till in i augusti.

Har inte läst alla svar, men så här gör vi;

Unghästar behöver återhämtningsperioder för att smälta det de lärt sig och för att växa. Vi upplever att det ökar deras motivation till arbete dessutom.
De vuxna hästarna får sin viloperiod under vintern, under de mörkaste månaderna blir det lite lättare arbete och småprommenader, vi låter de inte bli helt "avställda" eftersom kroppen inte mår bra av det (gäller ju alla djur inkl. oss människor! :smirk: )

Min travare får ingen vila alls nu eftersom hon är under uppträning & känns kanonfin, dessutom tappar hon kondis så lätt om hon ställs. Dock blir det någon latvila på vintern ibland när jag anser det är för jobbigt att vara hästmänniska och bor i soffan hemma istället. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar