Låter ni era barn äta på McD?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Ja visst! Bollhavet är ett riktigt proletärt nöjje! ;)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Min dotter är 3 år och hon hr ätit på McD kanske 5 ggr. Jag gillar inte McD själv men i vissa situationer är det smidigt. Jag tror dock att man får vara ganska så försiktig med att ge sån mat för ofta för trots allt så kan dåliga vanor grundläggas allt tidigare. Se bara på detta med godis och annat onyttigt. Jag jobbar på fritidsgård och där ser man verkligen många "skräckexempel" på överkonsumtion på socker etc. Många av våra besökare äter godis/chokladbollar samt dricker läsk varje dag, dessutom struntar de i att gå hem och äta middag. Skrämmande!
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Silverkedjan skrev:
Jag håller absolut med dig, principiellt :crazy:

Men det går inte att avrasta rastlösa och kamratsugna barn på korvmojar :o

Tidigare, innan barnen, stannade jag ofta också på McD när jag var ute och tävlade och åkte land och rike runt. Taktiken att alltid ha rökfritt och stora P-platser med plats för hästsläp nära de stora vägarna fungerade när man fick koffeinbrist och toa-behov.

Alternativen i form av långtradar-rastaställena var omöjliga pga att de var helt inrökta så jag fick en allergisk chock av att försöka slinka in på toan, typ. Och maten där var absolut värre än McD, typ 75% fett.

Sjalen, hur "rumsrena" är Dinnersrestaurangerna? De har amningsvänliga stolar :cool:


Jag tror nog att maten på McDonalds är bättre och mindre fet (faktiskt!) än maten på de allra flesta långtradarställena.

Mer upprörande än småbarn på McDonalds är maten folk i största allmänhet lagar till sina barn, och allt skit de häller i dem till mellanmål eller som kvällssnacks.

Nu pratar jag rent generellt även om jag vet att det finns folk som KAN laga mat och som inte bara stoppar in Dafgårds i ugnen varje kväll.
Men VARFÖR matar man sina ungar med chipspåsar och godis dagarna i ända?
VARFÖR har man läsk istället för vatten eller mjölk till maten?
VEM tror att saftkräm är en ersättning för lunch?

Jag känner dessvärre en hel del som gör så och så är de förvånade när deras barn blir håglösa, trötta och överviktiga...
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Vi planerar inte in besök på snabbmatsställen men på resor är det oftast det smidigaste alternativet. Det går fort och det är smidigt.

Trots att vi har ätit lite då och då på Burger King (tycker de har godare burgare) så köper vi nästan aldrig Kids meny med leksaken just för att barnet inte ska förknippa maten med leksakerna. De gånger som vi är på långresan brukar vi dock ta Kids meny för att då kan man behöva få en ny leksak att plocka fram när barnet blivit uttråkat.

Vi brukar smuggla undan leksaken för att sen trolla fram den vid behov. Visst ser barnet leksakerna i skyltningen men hon har ännu inte riktigt förstått sambandet med leksaker och mat eftersom vi försöker "mörka". Hon är snart 3 år.

McD i Sverige är så mycket barnvänligare än här i Tyskland så i Sverige är det ett bra alternativ tycker jag. Barnet älskar minimorötter, dricker inte kolsyrade sockerdrycker utan förderar juice.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

ca varannan månad (första gången när hon var ca 1år 3mån) :) 1år8mån :o Jag anser att hon inte tar skada av det, hon får såklart inte dricka läsk utan får mellanmjölk/vatten.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Japp! Jag var med min ettåriga dotter på McD för första gången igår. Jag behövde lunch och det var tid för mellanmmål åt henne. Jag åt en BigMac o hon en Danoneyoghurt med frukter. Vi delade en mineralvatten. När vi äter tillsammans är min mat just MIN mat o det innebär att jag inte låter henne smaka av min mat (vilket i sin tur innebär att hon aldrig heller "tigger" av mig, eller ens bryr sig om vad jag äter). Jag skulle aldrig få för mig att göra vad jag ser många föräldrar göra, ge henne pommes. Kan inte tänka mig något värre! Friterat, onyttigt, massor av salt och dessutom en bra grogrund till osunda matvanor. En dag går det inte att undvika, men jag hoppas att den dagen ligger lååångt framme i framtiden. Tills dess kommer Mcd inte få speciellt många besök av oss.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag har starkt ransonerat McD-besöken efter att ha läst "Snabbmatslandet" och sett "Super-size me".

Visst, maten är fet och söt men värre tycker jag egentligen är just detta att äta mer och större portioner. Plusmenyer och en extra cheeseburgare till en McD&Co.

Så taktiken mot skräpmat, snacks, godis och glass är nu mindre portioner.

Upp till kamp mot 400-grams chipspåsar och ett halvt kilo godis!

/Jane
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

300hk skrev:
Typ aldrig. Jag vill att hon ska ha hemlagad mat. Det har hänt några gånger att vi har ätit på mcd,men högst 3 -4 gånger under hennes liv och hon är 2 år och 3 månader. Men hon gillar det inte det så vidare endå..

Inte nu nä men kom igen när hon är sex år och alla klasskompisar går dit...
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

*knapplån*

Kris och panik ! McD i Karlskoga har rivit bollhavet :eek: :cry: Inga mer bollar ! :eek: :eek: :eek:

Ska man behöva åka 10 mil t.o.r. till IKEA nu :mad:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag är precis som Silverkedjan jag brukar rasta av min son på McD då och då. I Västerås finns det en McD som har en labyrint gjord av stora plaströr som barnen kan krypa i och dom går kors och tvärs och har en rutchkana som utfart.

Pontus älskar att vara där då dom också har tv-spel där som han brukar knappra på.

Jag tycker det är skönt att kunna gå dit och sitta och läsa dagens tidning och dricka en kopp kaffe medans han rastar sig själ för ibland ( eller oftast ) så orkar inte min kropp med fysika ansträngningar överhuvudtaget och det inkluderar tyvärr matlagning.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jane_Done skrev:
Jag har starkt ransonerat McD-besöken efter att ha läst "Snabbmatslandet" och sett "Super-size me".

Visst, maten är fet och söt men värre tycker jag egentligen är just detta att äta mer och större portioner. Plusmenyer och en extra cheeseburgare till en McD&Co.

Så taktiken mot skräpmat, snacks, godis och glass är nu mindre portioner.

Upp till kamp mot 400-grams chipspåsar och ett halvt kilo godis!

/Jane

Jag är med i kampen! Mina älskade små påsar med ostbågar är i princip utrotade :( Inte de jättesmå, utan de som hade typ 85 gram, de där långsmala... De var perfekta! :love: 175 gr är för mycket...
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jeg jobber selv på McDonalds (fattig student og trenger penger!), og føler for å kommentere litt her.

Jeg vet ikke hva som har blitt gjort i Sverige, men her i Norge er "ekstra stor meny" tatt vekk, nå finnes bare liten, medium eller stor meny, hvor stor er det samme som medium, bare med en ekstra cheeseburger (dvs. at brusen og pommes fritesen er mindre enn den var før). I tilleg er det en rekke salater, frukter og gulerøtter. Samt melk, juice og vann til drikke. Det er ikke -lov- til å selge noe større i Norge pga. at folk skal spise sunnere.

Nå er det mange som argumenterer med at "maten er så søt og fet" - men det er ingen som tvinger folk til å spise den søte og fete maten. Det er fult mulig å velge juice eller melk i stedet for brus, og det er også fult mulig å velge en salat, en fruktpose eller gulerøtter i stedet for pommes frites. Man får også hamburgeren uten dressing/sauser dersom man oppgir dette ved bestilling.
Det er ingen grunn til å si at spiser man på McD/Burger King osv. så MÅ man spise usunt, for det må man ikke.

Hamburger er ikke fet mat i seg selv; det er dressingen som er fet - ikke brødet, kjøttet eller osten. Pommes fritesen er det aller verste, det er den vi blir "fete" av. Visste dere at salatene til McD faktisk blir fetere enn en BigMac-meny når man tar på dressingen?

Jeg har nå jobbet på mcD i 1/2 år, og har ikke gått opp et kilo. Dette fordi jeg nok konsekvent velger bort dressing/brus/pommesfrites - og jeg spiser som regel bare kyllingburger.

Anbefaler kyllingburger uten dressing men med ost, sidesalat og juice - veldig godt -og- sunt! :-)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Vi äter väldgit sällan på mc donalds eftersom vi har 10 mil till närmaste ställe.
Å hamburgare eller pizza är ingen av oss så förtjust i, i vilket fall.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag håller med Formosiss!
Jag jobbar också på McD, och har gjort det från och till i över fem år (oh my :eek: ) :o

Man kan välja vad man ska äta! man behöver inte äta en hamburgare med fet dressing, pf och dricka till det!
Byt!
Ta en "smalare" hamburgare eller en sallad. Lägg till morötter och mjölk! Då har du genast ett ganska så "smalt" mål! Eller?

Man läser om barn i USA som ätit snabbmat och blivit extremt överviktiga...men då har de också ätit ganska så många mål i veckan (jag läste om ngt barn som åt minst en gång om dagen på ngn hamburgekedja)... Jag menar, det är ju inte nyttigt för någon?!

Som sagt, jag har jobbat där i många år, och kan säga att de som jobbar heltid där, äter oftast ett-två mål om dagen på jobbet, 5-6 dagar i veckan, och ingen av dem mår dåligt för det!

Jag tycker att det är en bra grej att ta med hela familjen ut och äta!
Vart man än befinner sig kan man välja smalare alternativ (oftast), och det blir en kul upplevelse för alla!
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Har även ni kampanj om att alltid fråga kunden om det ska vara plus-meny när man beställer en meny?

/Jane
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Knapplån.

Jag åt faktiskt på McDonalds nästan varje dag när jag började jobba efter gymnasiet. Nu är det förstås nästan 20 år sedan, men iallafall.
Jag var ganska pank trots jobbet och en fiskburgare och vatten är hemskt billigt.
Fast fiskburgare är väl inte så dålig mat, kanske? Har hört att maten på typ Åhlensresaturangerna är sämre ändå.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Hva er en pluss-meny?
I Norge finnes det ikke lenger noen ekstra stor/king size meny, bare vanlig liten/medium/stor, og om noen spør hva de kan få så legger vi alltid til melk, vann, juice, gullerøtter, frukt og side-salat. :-)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Fiskeburgeren er jo ikke ille, det er dressingen på den som ikke er bra :-)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

En plus-meny är att för fem kronor få stor pommes frites och stor läsk till sin meny.

Driven just nu är att kassörskan/kasören glömmer att fråga det bjuder de kunden på menyn.

/Jane
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag håller med dig.
Orsakerna att jag undviker McD är de skäl som finns att läsa i boken "Fast food nation" (underbar bok som fanns med som kurslitteratur till Engelska B).
Där jag tyckte att Supersize me kunde vara väl spekulativ och publikfriande är Schlossers bok informativ och fylld med fakta.
Just nu har jag dock problem med att undvika McD sedan jag "av misstag" smakade deras Lyx-McFlurry :d Men jag har en egen vilja och kan välja att låta bli att stödja ett företag jag ogillar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp