Låter ni era barn äta på McD?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Nej, nu får jag nog också ta och lägga mig i den här gamla tråden.

Tycker ämnet i sig som ni diskuterar är mycket viktigt och, trots att tråden är gammal, fortfarande lika aktuellt. MEN har vi inte snevinklat det hela lite?

Även jag har jobbat på McD i flera år, de sista två som arbetsledare, och precis som de andra som också varit anställda där måste jag framhäva att McDonald's-maten i sig inte är så fruktansvärt farlig som många vill få det att verka som.

Självklart så finns det en del riktigt onyttiga alternativ, som t.ex. Big Tasty som är en 150 grams hamburgare med tre rejäla ostskivor och mycket dressing. Men det är endast ett alternativ och som motvikt till det så har det på senare tiden ploppat upp nyttigare valmöjligheter i en rasande takt. Det finns ett antal olika kycklingsallader, flera nyckelhålsmärkta menyer, flera nyttigare alternativ till läsk och pommes, smalare desserter (om man absolut vill ha någon efterrätt) och man uppmanar både barn och vuxna att välja dessa alternativ samtidigt som man försöker uppmuntra fler till att röra sig mer!

Det finns ingen som helst tanke hos McDonald's att vi ska proppa våra gäster fulla med fett och socker och onyttigheter. Tvärsom! Det anordnas aktiviteter för barn (t.ex. Happy Mil som är en "löptävling") och man uppmuntrar folk att välja de nyttigare alternativen. Man får ändå se det så att McDonald's, som alla andra företag, säljer sådana produkter som köparna vill ha. Vill alla äta feta pommes frites och ha större portioner så är det sådant som kommer säljas. Om ingen skulle välja att köpa det, skulle det ju såklart inte ens finnas kvar på menyerna heller. Men det ÄR efterfrågan som styr i alla lägen. Och som sagt, detta gäller inte bara just McD men det är ju så det funkar.

Så hela grejen att skylla på McDonald's för att våra barn blir feta och sjuka är befängt tycker jag. De säljer bara det som de vet att folk kommer att köpa. Sedan är det upp till var och en att gå dit och handla. Vi har ett eget val! Pommes är inte nyttigt, så köp inte det till dina barn om du är orolig över hur det kommer påverka dom. Läsk är heller inte nyttigt, så välj något annat alternativ som vatten, juice eller mjölk. Välj en hamburgare istället för en cheeseburgare. Det finns många små förändringar man kan göra.

Och om man är intresserad av att veta vad det är man stoppar i sig egentligen, så finns det allting kompletta innehållsförteckningar på all mat på McD. I närheten av kassorna så ska det alltid finnas en folder som kallas "Näring- och allergiguiden". Ta en sådan och läs igenom innan du handlar maten. Många av grejerna är inte så farliga som man tror, och vill man vara ännu petigare så är det bara att be om att få sin hamburgare utan dressing, ost eller ketchup eller vad det nu är man vill välja bort. Man behöver inte ta dom färdiga alternativen!

Nu får jag det väl att låta som jag är världens McDonald's-älskare, vilket jag inte är, men det jag vill säga är att det är fel att skylla problem vi har på ett stort företag när valmöjligheten ligger i våra egna händer och att det inte är någon annan än vi själva som tar det avgörande beslutet!
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Nettan83 skrev:
Nu får jag det väl att låta som jag är världens McDonald's-älskare, vilket jag inte är, men det jag vill säga är att det är fel att skylla problem vi har på ett stort företag när valmöjligheten ligger i våra egna händer och att det inte är någon annan än vi själva som tar det avgörande beslutet!

För min del vill jag inte heller skylla på MCDonalds, anser att det är föräldrar som får ta ansvaret. Däremot riktar ju MC Donalds in stor del av markandsföringen just mot barn (eller barnens föräldrar?) det är barnkalas, bollhav. leksaker mm. Så de vill ju sörja för att barnen blir stammisar och det är ett väldigt bra affärside att de får med sej det redan från modersmjölken. Nu är inte MCDonalds det enda företaget som gör det iofs, men just denna tråden handlade om det.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Bra sagt Nettan83!!

Jag blir så upprörd på folk som skyller på Mc Donalds för att dom är överviktiga. Det är ingen som tvingar dom att äta det är deras eget val.

Här ska jag ge er ren fakta:
en grillad ceasarsallad + salladsbröd + cola light/ramlösa = ca 400 kcal

en 6:a nuggets (currysås) + side sallad + cola light/ramlösa = ca 322 kcal

Happy Meal hamburgare + morötter + apelsinjuice = ca 413 kcal

Happy Meal 4:a nuggets + morötter + cola light = 256 kcal

På McD egen hemsida kan man kolla hur mycket varje produkt innehåller som aklorier och fett.

På min restaurang säljer vi otroligt mycket sallader och det är många som väljer sidesallad, morötter och fruktpåse istället för pomme. Våra gäster består mest av barnfamiljer och affärsmänniskor eftersom vi ligger vid E:4an.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

morgonzo skrev:
För min del vill jag inte heller skylla på MCDonalds, anser att det är föräldrar som får ta ansvaret. Däremot riktar ju MC Donalds in stor del av markandsföringen just mot barn (eller barnens föräldrar?) det är barnkalas, bollhav. leksaker mm. Så de vill ju sörja för att barnen blir stammisar och det är ett väldigt bra affärside att de får med sej det redan från modersmjölken. Nu är inte MCDonalds det enda företaget som gör det iofs, men just denna tråden handlade om det.

Jag får nog svara samma sak här igen, det finns en efterfrågan på dom här sakerna. Och som du själv påpekade så är det nog i första hand föräldrarna som marknadsföringen riktar sig mot. Just att McDonald's är ett barnvänligt ställe där du kan låta barnen leka själva medans du sitter ner i lugn och ro. Det finns inte många matställen som erbjuder den möjligheten tyvärr. Det är en snabb och smidig lösning när man har bråttom och kanske inte har tid att laga egen mat till sig själv och sina barn - det är ju det som i grund och botten är McDonald's grundtanke!

Jag kan väl också tycka att det är lite tokigt att man riktar in sig på barn som målgrupp, men ändå är det ju i slutändan föräldrarna som tar det avgörande beslutet när det gäller att köpa eller inte köpa McD-konceptet.

Och vad det gäller leksaker så har det den senaste tiden kommit fler och fler leksaker som uppmanar till aktiv lek - så som bollar, frisbees, och andra sportartiklar. I vintras hade vi stjärtlappar och hockeyprylar t.ex.

Bollhaven är ju under nedläggning nu, och kommer snart inte att finnas längre vilket många föräldrar och barn tycker är synd. Själv så kan jag nog tycka att det var på tiden med tanke på hur svårt det är att hålla ett bollhav hygieniskt och fräscht.

Och jag tror inte heller att ett barnkalas på McDonald's är så himla mycket onyttigare än ett vanligt barnkalas man har hemma med tårta, godis och läsk! Men som sagt, vill man inte att sina barn ska växa upp med det här så har man all möjlighet i världen att välja bort det. Jag tror faktiskt inte på att det är någon total hjärntvätt som utövas här utan det går faktiskt med lite sunt förnuft att motså den reklam som vi utsätts för. Satsa på att förklara för barnen vad som är nyttigt och vad man mår bra av, så tror jag att man faktiskt kommer en bra bit på väg!
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Så hela grejen att skylla på McDonald's för att våra barn blir feta och sjuka är befängt tycker jag. De säljer bara det som de vet att folk kommer att köpa. Sedan är det upp till var och en att gå dit och handla. Vi har ett eget val!
Håller med. Och dessutom handlar det ju mycket om vad man gör MER än att gå till McD, om man motionerar och lever ett sunt liv för övrigt, vad spelar det för roll om man då "kryddar" vardagen för barnen nån gång ibland (eller för sig själv) och köper just "skräpmat".
Har inte dåligt samvete när vi köper nått sådant därför att jag vet att i vanliga fall äter vi faktiskt "husmanskost" och kan därför äta lite onyttigare ibland.
Och egentligen, är det så himla mycket nyttigare med makaroner, färdigköttbullar och ketchup, för det är ingen som reagerar om man ger barnen det, men hur mycket näring finns det i det egentligen... :eek:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

om jag frågar min snart 4åriga son vad han vill äta om vi skall äta ute svarar han alltid pastasallad! och lägger till med räkor mamma!:love: vi äter väldigt sällan på mcdonalds, har kompisar vars barn skriker mamma titt mcdonalds kan vi äta där bara dom ser m:et skymta någonstans. usch
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Om vi (jag och sambon) äter på McD så ser vi till att dottern får vanlig mat först (eller så har vi med oss dit, tex pasta, grönsaker och kycklig i en burk eller påse, som hon kan sitta och pilla med), och sen får hon få smaka lite av oss.

Försöker ge henne så vettig mat som möjligt i vanliga fall, men om vi äter på McD eller liknande så får hon smaka lite, som sagt.
Och så får hon vatten i muggen, med sugrör, så att hon slipper bli för suktad av oss :p

Hon är 16 månader..
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Hm jag svarar väl själv eftersom jag ÄR barn. :angel: :D

N'r jag var liten så fick jag äta hur mkt godis och snabbmat som helst och dricka hur mkt läsk jag ville. Mjaa, onyttigt kan man tycka.
Men! Jag kan säga såhär;

När jag var 5 slutade jag äta godis.
När jag var 7 slutade jag dricka läsk.
När jag var 10 spydde jag för första gången av hamburgare pga att jag tröttnat.

Visst, idag äter jag snabbmat samt choklad (väldigt lite smågodis, fortfarande hatisk!), och dricker läsk, men i myckt mycket mindre mängder. Föredrar ris med något gott, samt juice och choklad, helst mörk.


Om man jämför med min bästa kompis som inte fick äta något sånt när hon var liten så är det tvärtom. Hon äter godis och dricker alltid läsk nuförtiden, för att hon aldrig fick det när hon var liten.

Nu säger jag inte att det är såhär för alla, men så kan det gå! :D
Och fortfarande, efter 12år utan smågodis, nåde den som bjuder mig på skiten. Hate it! :devil: Och cola, det blev alltid cola på mcd när jag var liten! Nu pallar jag inte cola alls heller. :crazy:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jane_Done skrev:
Jag har starkt ransonerat McD-besöken efter att ha läst "Snabbmatslandet" och sett "Super-size me".

Visst, maten är fet och söt men värre tycker jag egentligen är just detta att äta mer och större portioner. Plusmenyer och en extra cheeseburgare till en McD&Co.

Så taktiken mot skräpmat, snacks, godis och glass är nu mindre portioner.

Upp till kamp mot 400-grams chipspåsar och ett halvt kilo godis!

/Jane
De McD jag varit på har inte tvingat mig välja vare sig plusmeny eller extra cheeseburgare. Det är samma sak på ICA jag får själv välja hur mycket godis jag skall köpa.

Visst har handeln ett ansvar men man har ett eget personligt ansvar för vad man äter.

För att svara på frågan så äter jag sällan på Mcd. Jag tycker inte deras mat är speciellt god. Det duger som bukfylla i brist på annat nån gång då och då.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det handlar väl inte om att någon tvingar dig att göra någonting, men att det är svårt att stå emot. Det flesta barn verkar tycka att hamburgare är godare än pastasallad med räkor även om det såklart finns undantag. Och frågan var från början inte heller om -NI- äter på donken (jag förutsätter att ni är så pass gamla att ni kan välja er mat själva) utan om ni låter era barn göra det. Det tycker jag är en helt annan fråga.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

*lånar knapp*

Men vad jag inte fattar är varför man tar med så pass små barn som 1-3 år till McD? Det måste ju ha med föräldrarnas matvanor att göra för när de är så små så får de väl knappast leka i bollhavet? Och för äldre barn - det är möjligt att de leker av sig kalorierna men det är väl inte det det handlar om, utan att man skapar dåliga matvanor och ett onödigt behov? Jag tycker att 1-2 besök på McD varje månad är MYCKET, och en eller flera gånger i VECKAN :eek:

Jag har inga barn själv ännu så för att inte bli helt nerskjuten så kollade jag med mina kollegor.. de kanske är ovanliga :confused: men ingen av dem som hade barn under 10 gick någonsin på McD om de åt ute, då valde de hellre andra ställen med trivsammare miljö. Kanske blir man ett McD monster själv i framtiden men varken jag eller maken äter där (har inte satt min fot på McD på nästan 10 år) så jag har svårt att se att vi skulle göra det bara för att vi får barn :confused:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Comatose skrev:
Det handlar väl inte om att någon tvingar dig att göra någonting, men att det är svårt att stå emot. Det flesta barn verkar tycka att hamburgare är godare än pastasallad med räkor även om det såklart finns undantag. Och frågan var från början inte heller om -NI- äter på donken (jag förutsätter att ni är så pass gamla att ni kan välja er mat själva) utan om ni låter era barn göra det. Det tycker jag är en helt annan fråga.
Min son är så liten så han äter inget från MzD meny i vilket fall som helst. Jag tror säkert jag kommer att låta honom äta där när han blir äldre.

Jag tycker inte det är så svårt att stå emot snabbmaten och förhoppningsvis kan jag lära ut samma sak till sonen så småningom.

Jag tror inte fetman i samhället beror mer på McD än på andra matställen faktiskt. Pizza är ofta mkt fetare än ett mål fråm McD.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det va väldigt vad mycke härlig reklam Mc D får i den här tråden.
Jaja.....föräldrar gör vad dom tycker är bäst för sina telningar. Men som någon annan undrade här.........varför ta med en 1-3 åring på McD?
Fler pratar om att "rasta" sina ungar där. Ja.......bara att inse att hela McD koncept funkar. Skit i samma om kidsen äter bara de kommer hit med dem....tids nog växer barna upp och då rullar de sig inte ibollahavet längre!
gulan
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det hörs att du inte har barn :smirk:

Efter både Göteborgs- och Stockholmssemestrar med barn 1 resp 4 år kan jag bara konstatera att det är bara hamburgerrestaurangerna som funkar.

De är barnsäkrade och folk där räknar med att det FINNS barn.

Det är ingen semester att sitta och hålla fast barn och vakta som en hök att ingen porslin eller glas åker i golvet, att barnen inte spiller på duken etc. Och sura ögonkast från andra så fort barnen hörs.

Barn i just 1-3 årsåldern ÄR inte rumsrena. De är SMÅBARN och tar plats, syns och hörs och spiller mat på golvet i alla fall de minsta.

Jag blir helt slut av att jaga en ändå rätt beskedlig välartad 1½-åring på ett café med tusentals farliga/dyra saker :crazy:

På McD (och nu senast Burger King) kan man SLÄPPA dem, det gör inget om de spiller och de FÅR vara där. Lekrummen är oftast jättebra och de små kan också vara där, under uppsyn förstås. Men det finns ingen bakväg ut därifrån så har man koll på utgången vet man iaf att de är kvar :p

Restauranger i Sverige är inte barnvänliga. OK att en del tar hand om barn som kommer, men ingen vill ha dit dem. Utom McD & Co. Sökte på koden barnvänligt i allt om stockholms restaurangguide när vi skulle dit. Jag fick INGA träffar, mailade det till websajten och då tog de bort det alternativet...

Jag kan inte förstå vad ni har emot maten?

Äter ni inte nötkött och sallad hemma ? Eskil älskar körsbärstomaterna och äter hamburgare (utan "överbröd") eller kycklingbitar och dricker mjölk.

Inte ids jag göra bättre "innan bolibompamat" alla dagar hemma???

Och vad får man för mat till småbarn på en annan restaurang? Köttbullar, korv, pasta? Är det bättre ?? Säkert bara dyrare :smirk:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag tycker nog att man kan kalla det för att bli tvingad att köpa stora förpackningar, när det inte finns mindre chipspåsar än 300 gram.
Man behöver visserligen inte äta upp hela påsen, men varför kan man inte få köpa en mindre?

MillyM
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Na, jag sade ju att jag inte hade barn och darfor fragade jag kollegorna...som har barn. Och ingen av dem hade nagot som helst problem att ta med sina ungar pa vanliga restauranger - men som sagt, de kanske ar ovanliga da.... :smirk:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Visst ater vi notkott och sallad hemma. Men inte pressat hamburgerkott som innehaller gud-vet-vad, torra trista hamburgerbrod, hardfriterad kyckling, feta pommes frites, lask, majonnasdressingar.... Det ar ju personlig smak men jag avskyr snabbmat, tycker att det smakar jattelabbigt.

Men jag visste att jag skulle bli nerskjuten (och famforallt av dig) for nar man inte har barn sa har man ju inte ratt att uttala sig.... aven om man har barnvana och passar smabarn jamt och standigt :smirk:

*irriterad Sunshine som borjar ICSI #2 imorgon och forhoppningsvis kan vara med i diskussion legitimt om nagot ar eller sa*
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag förstår inte heller varför det skulle vara så krångligt att ta med ungarna på en "vanlig" restaurang....klart att nåt glas kan spillas ut eller liknande men det är väl ingen katastrof? Däremot skall barnen förstås inte störa andra gästers matro, skrika och springa runt, men det har aldrig varit ett problem med vår son. Men jag har ju bara ett barn tillsvidare :smirk: ..
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag KAN ta ut barnen på restaurang. Men det är ingen AVKOPPLING utan ett uppfostringsuppdrag.

Svenska restauranger är inte gjorda för barn. Särskilt inte i 1-3-årsåldern. En bebis kan man ha med var som helst och de större vet hur man ska uppföra sig. (även om de inte har roligt)

De enda undantagen jag hittar där barn är VÄLKOMNA och det är roligt för dem och man kan slappna av och pusta ut som förälder (oftast äter man ju ute när man har åkt lååångt i bil eller handlat länge och har barn som superuttråkade och inte fått leka på länge) är hamburgerkedjorna.

Tipsa mig gärna om alternativ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp