Låter ni era barn äta på McD?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Sunshine skrev:
Na, jag sade ju att jag inte hade barn och darfor fragade jag kollegorna...som har barn. Och ingen av dem hade nagot som helst problem att ta med sina ungar pa vanliga restauranger - men som sagt, de kanske ar ovanliga da.... :smirk:

Och du tror folk erkänner att de har jobbiga ungar som inte vill sitta still genom en fin tre-rätters middag ? :angel:

Kanske har ni en annan restaurangkultur i ditt land? Eller har dina kollegor kanske inte flera SMÅ barn de går ut med. (större barn är som sagt inget problem även om de oftast inte tycker det är så kul att det är värt pengarna)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

K.l
Jag har svårt att tro att det är någon större fara att låta ungarna äta mcdonalds då och då.
Det är inte värre än att man äter glass och tårta ibland - men inte varje dag.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Sunshine skrev:
Visst ater vi notkott och sallad hemma. Men inte pressat hamburgerkott som innehaller gud-vet-vad, torra trista hamburgerbrod, hardfriterad kyckling, feta pommes frites, lask, majonnasdressingar.... Det ar ju personlig smak men jag avskyr snabbmat, tycker att det smakar jattelabbigt.

Gud-vet-vad? McD: Rent nötkött från BSE-testade kor ffa från Sverige och när svenskt kött inte räcker tyskt, irländskt och finskt kött. På McD kommer kycklingen från antibiotika-, salmonella och campylobacterfria uppfödningar i Danmark. Friteringen är gjord i vegetabilisk olja med "nyttiga" fettsyror. Våra kycklingbitar är inte hårdfriterade.

Jag äter iofs hellre på Max som bara har svenskt kött och svensk kyckling. Och bollhav ;) Men de finns inte i min stad :cry:

Läsk och majonäsdressing känner jag inte igen alls.

Sunshine - har du ätit på svenska hamburgarrestauranger på senaste tiden?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Dessutom så är hygienkraven och kontrollerna på mcdonalds väldigt höga.
Tvivlar på att de flesta andra resturanger ligger på samma nivå.
(vilket brukar bekräftast när tidingarna redovsiar reslutaten av kontrollerna)
Min favoritresturang med indiskmat blev för övrigt nerstängt av hälsovårdsmynidigheterna för ett tag sedan.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Silverkedjan skrev:
Jag KAN ta ut barnen på restaurang. Men det är ingen AVKOPPLING utan ett uppfostringsuppdrag.

Svenska restauranger är inte gjorda för barn. Särskilt inte i 1-3-årsåldern. En bebis kan man ha med var som helst och de större vet hur man ska uppföra sig. (även om de inte har roligt)

De enda undantagen jag hittar där barn är VÄLKOMNA och det är roligt för dem och man kan slappna av och pusta ut som förälder (oftast äter man ju ute när man har åkt lååångt i bil eller handlat länge och har barn som superuttråkade och inte fått leka på länge) är hamburgerkedjorna.

Tipsa mig gärna om alternativ.

Nu bor jag ju inte i Sverige då....men "vanliga" restauranger typ lunchställen och sånt. TYcker att det funkade bra med vår son även om restaurangen inte var ett nöjesfält för barn.

Uppenbarligen utgår man från att ungarna måste få leka och ha roligt på restaurang för att föräldrarna skall kunna pusta ut men jag har aldrig upplevt det på det viset, faktiskt. Har kunnat njuta av alla typer av restaurangbesök, med barn. Sonen har aldrig blivit sjövild i avsaknaden av bollhav och dylikt! Men det är säkert skillnad på barnen också.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

*kl*

Hur klarade folk egentligen av att öht ha barn innan McD? :smirk: Man kan ju börja fundera... Fast de kanske aldrig var ute och åt då. Och inte fick man leka i några bollhav heller... Stackars...
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det är ju en fråga om vad man har till vardags och vad man är ute efter.

Vi bor i en ganska trång lägenhet utan uteplats el dyl.

Tar man med sig barnen upp på stan vill man ju passa på och låta dem få göra sådant barn behöver och inte kan göra hemma - tex leka med andra barn under friare förhållanden på en schysst lekplats.

Unghästar kan oavsett utfodring inte födas upp i spilta ;)

Och rastar man under resor har man suttit fastspänd helt stilla i flera timmar.

När behöver man restauranger?

För vår del är det just i sådana situationer när man OCKSÅ behöver rasta av barn.

Det låter lite som om andra liksom glider ut på söndagsmiddag på restaurang efter en käck utedag hemma i den stora villaträdgården där de lekt hela dagen med barnen :cool:

Men vid såna tillfällen äter man ju HEMMA.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

"mina" barn älskar pizza å hamburgare! vi har inget McD i närheten så vi käkar på typ "Snabbt & Gott" De äter kanske denna "snabbmat" en gång i månaden (eller mindre), de äter glass varje fredag, godis varje lördag. Läsk till middagen på helgerna. Kräm till lunch ibland. Bullar å kakor till fikat om helgerna. Mackor till frukost. Oboy ibland. Middag på helgerna brukar bli köttbit m pommes+ sås eller korv/hamburgare&pommes (hemma i stekpannan å ugnen) Men på veckorna äter de normal mat som pannkaka, pasta å köttbullar, fisk och potatis, blodpudding, palt & fläsk odyl. De mår hur bra som helst! De rör sig massor på dagis och i lek, de studsar studsmatta, cyklar eller springer runt på gräsmattan. de tittar på barnprogram 1 timme varje kväll innan nattsagan.
Jag tror inte det är farligt att stoppa i barnen dessa onyttigheter bara man gör det under kontrollerade former. Hur skojs är det att tugga morötter när man är sugen på choklad? Det är när det blir McD flera dar i veckan, godis varje kväll och bara tv-tittande som det blir fetma. Å varför får man inte tycka att det är myskväll när man beställer pizza, äter tillsammans, plockar i lite lösgodis å kollar på film? Det blir lite extra fest men jag slipper stå vid spisen i flera timmar! Men det vanligaste är ju att man grillar kött, gör potatis å nån god sås, men ibland orkar man bara inte å är sugen på nått riktigt salt, fett å flottigt!!
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

jarakamandan skrev:
*kl*

Hur klarade folk egentligen av att öht ha barn innan McD? :smirk: Man kan ju börja fundera... Fast de kanske aldrig var ute och åt då. Och inte fick man leka i några bollhav heller... Stackars...

Ja innan snabbmatskulturen kom till svergie dvs McD så åt man knappt ute på resturang, det var "rikemansfolk" som åt ute eller om man firade något speciellt och barnen var sällan välkomna... Så barnen åt nog aldrig på resturang nej... Visst det finns säkert undantag även här men den stora massan som faktiskt idag äter på McD skulle aldrig ha ätit ute på resturang.

Det känns som om samma gamla saker ältas om och om igen, vi äter på Mc D när vi har bråttom eller om vi har åkt bil länge och behöver rasta av ungarna, gå på toa och få något i oss... Och då känns det väldigt omständigt att ge sig in i ett centrum och leta på någon "finare resturang"...

Sen äter vi gärna ute på resturang lite då och då, nu börjar tyvärr Fredrik komma upp i den åldern då det börjar bli svårt... Dvs kryp och klättra åldern och inte sitta stilla. Med Elin var den över på knappt ett år, varvid vi gjorde ett uppehåll på ett år att äta på lite finare ställen... I sommar fyller hon fyra år och är en dröm att ha med sig på resturang, däremot så kanske den som serverar känner sig något utfrågad, men det får de ta anser jag... ;) När hon har ätit färdigt/väntar på maten sitter hon gärna och ritar lite, ett ritblock och några pennor och hon är sysselsatt för en bra stund framöver.
Så mitt tips med små barn, mellan ett och två år, förvänta er inte att kunna sitta ner och äta hur länge som helst... Sen börjar man kunna sysselsätta dem lugnt och stilla vid bordet.

Elins favorit ställe just nu är China thai...

Ang om McD är livsfarligt för hälsan, bullshit... Ta vilken "resturangmat" som helst och kolla näringsvärdena... Visst en ren veggoresturang kanske är bättre, men med det smör och grädde
som går åt på en vanlig resturang så tror jag inte att det är så mycket bättre... Och på Mc D kan man ialla fall köpa till sallad, när man äter annars brukar salladen bestå av lite gurka och ett salladsblad om man har tur, annars består "salladen" av en bit persilja... ;)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag kommer att hålla mitt/min barn från McD så länge det går. Själv har jag inte ätit där sedan jag fyllde sjtton och blev politiskt medveten (och de har ju ändå ingen vegetarisk mat nu för tiden). Förutom att de serverar riktigt riktigt skräpig mat så symboliserar de för mig en massa ruttna värderingar. Visserligen kan jag nu i vuxen ålder tycka att det är lite smålöjligt med sådana principer men ändå så känns det som att jag skulle vara rädd att bli sedd av någon jag känner om jag skulle gå in där :crazy:

Men fråga mig om några år hur det gått :angel: (fast är det inte så att stället inte riktigt har samma magiska dragningskraft som när vi själva var yngre? Inte är det till exempel lika populärt med barnkalas där som det var "förr"?)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Händer ibland när vi är på resa till farmor och farfar eller någongång när vi är på bio men det blir inte ofta var 3:e månad eller likn.

Jag tror inte det är så farligt om man bara gör det ibland och inte så ofta.:smirk:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Snurrfian skrev:
Fast nu tror inte jag att om man äter på Mc D någon gång ibland och gör det till en kul sak så kommer man att få överviktiga barn...
I sådana fall så är det livsfarligt att ge tårta på födelsedagar, godis på lördag, äta en god fet beaneis sås osv..
Utan det handlar om att ge en balans åt allt, se till att barnen tycker att det är kul att röa sig och uppmuntras att röra sig, ge barnen en uppfattning om vad som är god, vällagad mat och vad som kan vara gott ibland. Och lära barn hur man lagar mat, för om man inte har lärt sig hur det ska gå till, hur ska man då kunna äta "riktigt" ?
Som sagt så gillar elin oxå Mc D, mest för leksaken och bollhav/lekrum, maten kan hon lika gärna vara utan... Hon gillar överhuvudtaget att äta ute på resturang, bara det inte tar alltför lång tid utan något att göra... Det ska hända saker hela tiden och det fort! ;)

Det jag tror är viktigast med måltiderna hemma är att barnen får vara med, att det dukas ordentligt, gärna med ljus och servetter när man vill ha lite extra mys. Att hela familjen sitter ner och äter tillsammans, små pratar om allt möjligt, äter god väl lagad mat, vissa dagar "fetare" andra dagar nyttigare... Barnen får smaka allt och ser att föräldrar äter det mesta, men att det är okej om man inte gillar vissa saker. Som tex älskar jag oliver och så gör även elin men inte karln, han älskar däremot tomater som jag har väldigt svårt för så där rakt av, elin gillar oxå tomater, på sommaren kanske ska tilläggas, vintertomaterna blir hon jättebesviken på... Hon är något bortskämd med fasters egna tomater, solvarma och goda... På sommaren äter hon hellre det än tex en bulle...

Som sammanfattning, jag tror inte att det är snabbmatskedjornas fel att folk blir feta utan snarare att vardagsmatlagnings konsten har blivit bortglömd och att laga mat har blivit något besvärligt och svårt.

Håller med föregående skribent! :D
I lagom dos är det nog inte så farligt.
Att lära barnen en sund och riktig kosthållning och matkultur i vardagen är viktigt. Lika väl som att man ibland köper pizza eller går på Mc D.. eller någon annan kedja.

Det är även viktigt att få bra rutiner på både sömn och kost och att barnen känner sig trygga i sin situation. Detta lägger man grunden för när barnen är små.

mvh
Cia
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Ja, mina barn får äta på McDonalds. Eftersom McDonalds i "min" stad lagt ner, så blir det nästan aldrig numera. Innan brukade vi ha det som utflykt när maken jobbade och jag inte orkade laga mat. :angel: Det händer att vi åker in till Max (som jag gillar bättre pga att de har svenskt kött) i Karlskrona någon gång då och då. Innan barnen började skolan hände det att de och jag åkte och åt lunch på lunchrestaurang de fredagar jag var ledig. Men, det tjänade nog mest som uppfostringssyfte fast lite trevligt hade vi också. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp