Låter ni era barn äta på McD?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Nei, slik har vi ikke i Norge. Det er vel så vidt jeg vet ulovelig. Det eneste vi har bydd på om vi har glemt å spørre, er kaffe ;-)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Nej jag låter inte min dotter äta på McD av flera anledningar.

Dels har vi sju mil dit så det faller sig inte naturligt att slinka in där bara för att man måste ha mat snabbt.

Dels tycker jag inte att de har spec. goda burgare (om man inte är fyllehungrig typ, men då är i alla fall Burger King eller framförallt en hederlig Sibylla mycket godare). Dessutom stinker det gammalt frityrflott när man kommer in där så jag tappar matlusten direkt. De få gånger jag äter där köper jag alltid i drive-thru´n.

Dels håller jag med de som skrivit om detta att inte stödja multinationella företag som håller på med en massa skit.

Däremot går vi rätt ofta ut och äter. Jag tycker definitivt man kan "belöna" barnen med ett besök ute för att käka nåt gott, men varför kan det inte vara på en riktig restaurang med riktig mat? Min dotter är van att äta både biffstek med vitlökssmör, pasta med pesto, hummus, thaimat mm och äter gärna det mesta. Detta just för att hon alltid fått riktig mat, antingen hemlagad eller på restaurang.

Jag är definitivt ingen hellyllemänniska som aldrig lagar eller köper snabbmat, men försöker tänka mig för. Pizza är väl det mest onyttiga vi köper hem och det blir kanske några gånger om året.

På McD eller Burger king stannar jag bara om jag är ute och åker själv (tex med hästtransport som nån skrev) och MÅSTE ha mat fort.

Dottern rastas för övrigt hemma på gården, i skogen, stallet, på sjön när vi pimplar eller nåt annat. Inte på McDonalds.

Vildvittra
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Det är jättebra att du orkar rasta av din dotter i pulkabacken mm men för alla så funkar det inte att göra så

Vissa dagar är det bra om jag orkar trycka ner kopplingen i bilen och det är därför jag rastar av honom på McD ibland för då får slipper jag laga mat också.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Någon gång i bland blir det allt snabb mat. Inträffar kanske 10 gånger per år när de är med mig, med sin pappa kan jag inte vara på.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag jobbar också på Madonalds, har jobbat heltid i 1½ år nu! :o Jag ärter på jobbet ca 2-3 mål om dagen.. jag har inte gått upp mer än vad ja skulle göra med vanlig hemmalagad mat. Man behöver inte andvända dressingen på salladen...plocka bort den så har du en väldigt nyttig middag. Min mamma går ner i vikt med hjälp av McD..de ni.. och det funkar hur fint som hellst. Och maten blir bättre och bättre hela tiden.. så mkt som de finns att välja mellan så är det inte McD´s fel..utan föräldrarna som köper plus menyer till sina barn. Hur onyttigt kan en hamugare med ketchup, mjölk och morötter lr en side sallad till vara onyttigt? Upp till dig själv att välja hur fett du vill äta!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Vi äter där (eller på andra kedjor) då vi är på semester. Eller efter exvis ett läkarbesök med ngt av barnen(vi har lång väg till läkaren och brukar äta innan vi åker hem). Så några ggr/år blir det. Det tror jag inte alls är farligt. Däremot hemma lagar vi den mesta maten från grunden, sällan halvfabrikat. Mina barn brukar dessutom vara kräkless på McD o d efter 2 veckors semester. I år skaaa vi försöka äta på lite annorlunda ställen.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Såg att detta var en väldigt gammal tråd, men jag måste skriva lite.

Jag jobbar som 2:a assistent på en restaurang i Norrköping och det har jag gjort i 5 år nu.

Vissa perioder så äter jag på jobbet varje dag och vissa perioder har jag matlåda. Men sedan jag började har jag bara gått ner i vikt, aldrig upp. Tar endast med mig mat för att spara lite pengar, personalen äter ju inte direkt gratis.

Jag har oxå sett Supersize Me och jag tycker att den var fånig. För det första så är den gjord i USA och där har dom inte samma matkultur som här i Sverige och där är det mycket vanligare med snabbmat än här (dom har dessutom mycket större portioner). För det andra så åt han 5000 kalorier om dan och motionera inget. Det spelar ju ingen roll om du äter den mängden kalorier på Mc Donalds eller hemma med "vanlig mat" du går upp i vikt oavsett. En vanlig person som väger lagom mycket och rör på sig regelbundet behöver bara 2000-2500 kalorier om dagen.

Det är upp till varje gäst att välja vad dom vill äta. Nu finns det så mycket att välja på mot vad det gjorde för ett par år sedan. Vi har morötter, fruktpåse och sallad som ett val istället för pomme.

Jag tycker att det är tråkigt att folk ser ner på Mc Donalds som vissa gör. Våran mat kan till och med, beroende på vad man väljer, vara bättre än vanlig husmanskost på restaurang.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Vildvittra skrev:
Dels tycker jag inte att de har spec. goda burgare (om man inte är fyllehungrig typ, men då är i alla fall Burger King eller framförallt en hederlig Sibylla mycket godare). Dessutom stinker det gammalt frityrflott när man kommer in där så jag tappar matlusten direkt.

Samma här! Jag tycker inte heller att maten är god (jag har prövat flere alternativ). Och jag tappar matlusten ännu mer av att se andra proppa i sig stora "meals" :crazy: . Vet inte riktigt varför men McD får mig oftast att må illa.

Vildvittra skrev:
Däremot går vi rätt ofta ut och äter. Jag tycker definitivt man kan "belöna" barnen med ett besök ute för att käka nåt gott, men varför kan det inte vara på en riktig restaurang med riktig mat? Min dotter är van att äta både biffstek med vitlökssmör, pasta med pesto, hummus, thaimat mm och äter gärna det mesta. Detta just för att hon alltid fått riktig mat, antingen hemlagad eller på restaurang.

Om man sällan går ut och äter så är ju "riktig" mat ett mycket bättre alternativ. Vi äter ute kanske en gång varannan månad och då blir det oftast riktig mat. Men ungarna påverkas av reklam och kompisar och vill gärna gå på McD ändå fast man själv inte ens fört det på tal (har en son på 8 år).
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Av någon anledning så är McD ett av de få ställen man kan få en helt mjölkproteinfri måltid om man äter ute... om man inte vill ta en sallad utan dressing eller potatis utan sås... och det är guld värt när man har/haft allergiska barn...

oj vilken gammal tråd märkte jag nu...
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Tråden är gammal, men ämnet är ju fortfarande aktuellt. Jag frågade faktiskt BVC-sköterskan om detta med McD - det var mycket skriverier om onyttigheten även när mina barn var yngre. Enligt henne så så var våra besök på "donken" inte någon fara, bara barnen får vettiga mängder att äta och inte tre besök i veckan...

Det här är ju några år sedan, vi äter fortfarande där ibland och jag har två smala barn än i dag.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

nu har jag inga barn som behöver rastas.....så jag kanske ska återkomma när jag har det;)

Det jag undrar över är varför man måste ha ett bollhav för att barnen ska rusa av sej med andra barn, är det så "nuförtiden"? när jag var liten....bla bla:angel:

Nu har jag och min fd med hans barn också valt MCdonalds som ett alternativ i bland när barnens blodsocker sjunker och vi inte hann hem och laga mat. Upplevde dock att de egentligen inte gillade maten så mkt utan själva konceptet MCD, och därför blev "tvugna" att äta deras äckliga mat också.

Det är nog det som stör mej mest dvs att vi lär barnen att äta något som de egentligen inte tycker är gott, och så får de bollhavet som belöning.

Men visst jag håller med om att det är inte några få mcdonaldsbesök som gör att ett barn får dåliga matvanor, utan snarare hela livsstilen, men jag tror att många mcdonalsbesök ändå ger en signal om föräldrarnas matvanor också (och därmed barnens)för inte har jag sett många föräldrar sitta och knapra på en sallad på MC, alt inte ätit ngt alls....
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jag åker inte dit för något bollhav, vi köper McD då vi ibland har ont om tid och måste äta, drive-thru är bra...Och ja, jag brukar köpa sallad! (Fast jag kanske är ett undantag)
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

break_a_leg skrev:
Jag åker inte dit för något bollhav, vi köper McD då vi ibland har ont om tid och måste äta, drive-thru är bra...Och ja, jag brukar köpa sallad! (Fast jag kanske är ett undantag)

kanske är det jag som frestas att köpa hamburgare och pommes när jag väl är där, trots att min avsikt var en annan när jag klev in...:angel:
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

morgonzo skrev:
Det är nog det som stör mej mest dvs att vi lär barnen att äta något som de egentligen inte tycker är gott, och så får de bollhavet som belöning.
....

Nä, så är jag säker på att mina inte uppfattar det. De slänger sig i bollhavet först, och väljer sen vad de vill äta utan nån Pavlovsk koppling.

Nu finns ju inget bollhav längre hos oss men på Max i Ö-o ;)

Jag tror att om man har ungar som äter allt och inte har några matproblem mer än att det är svårt att hinna äta allt de behöver för de rör sig så mkt så skadar det inte alls att äta hamburgare eller kycklingbitar eller milkshake ibland.

Jag tror den oneurotiska inställningen till maten (dvs man äter det som serveras för att man måste äta för att orka leva och växa)
är viktigare än att ha förbud på viss sorts mat.
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Ja. Men han äter det inte... :crazy:
Åker inte dit för att det är mysigt utan för att det kan vara lättvindigt nån gång ibland, men för sonens skull är det helt värdelöst då han enbart äter morötterna och dricker mjölken, och det har jag hemma, billigare :D .
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

break_a_leg skrev:
Jag åker inte dit för något bollhav, vi köper McD då vi ibland har ont om tid och måste äta, drive-thru är bra...Och ja, jag brukar köpa sallad! (Fast jag kanske är ett undantag)

På supersize me så pratade de om att salladerna inte är nyttigare än det andra eftersom de har i socker i den också (dressingen kanske..) just för att man ska bli sockerberoende och komma tillbaka, det är ju det de som lever på... :smirk: Trodde att jag var jättenyttig när jag köpte sallad.. blev jätteförvånad när jag hörde det!
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

men att dressing inte är särskilt nyttigt är väl ingen nyhet?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Jajamensan, jag låter mina barn äta på Mc Donalds.

Men inte ofta, det blir väl kanske en gång i månaden, max. Vi har ju ganska långt till närmast McD, kanske 5-6 mil och det är ju inget man åker bara för att käka där.

Sedan håller jag med övriga om att ska man hårddra det, så ska man ju även utesluta tårta osv och det är det väl inte många som gör?
 
Sv: Låter ni era barn äta på McD?

Silverkedjan skrev:
Jag tror den oneurotiska inställningen till maten (dvs man äter det som serveras för att man måste äta för att orka leva och växa)
är viktigare än att ha förbud på viss sorts mat.

:bow: :bow: håller med till fulllo :bow: :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 891
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 303
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Skorpion76
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp