Låter detta som hovböld

tinis88

Trådstartare
Min häst har varit lite små halt till och från i ca 5 veckor nu.
Lät han vila i två veckor satte igång han försiktigt i skritt och lite trav. sen kom de tillbaka kunde bara se att han haltade i traven. så han fick vila igen och satt igång han igen nu skrittade ett par dagar sen tredje dagen så haltade han även i skritt. Lite värme i hoven lite svullet vid kotan och lite varmare där än andra benet. När ja leder han i skritt så haltar han men ibland är de som de skulle göra extra ont vissa steg han tar. Går ja rakt fram med han och så vänder lite hastigt så verkar de som de gör extra ont då också. Svullnaden har kommit nu.så under en månad har ja inte kunnat se att han varit svullen
För mig låter de inte som hovböld ja kan inte känna något puls.
Vad tror ni?

Senast ändrad:
Sv: Låter detta som hovböld

Det kan vara fång, hovböld eller nåt annat. Kontakta veterinär för att få det ordentligt utrett.

Hej!

Halt till och från kan vara hovböld på dumt ställe, fång eller vad som helst.

Hade det varit min pålle hade jag kört in till klinik för utredning.

Har en kompis som gjorde just det med sin "halt-varannan-dag-häst" som inte heller hade någon direkt puls. Häst hade hovbensrotation båda fram.

/Lavinia, vars pålla nästan dör när hon får hovbölder.. Aldrig sett nåt så ynkligt som hon...

I vintras betedde sig min häst på det viset i flera veckor. Under den tiden hann jag ta ut både massör och hovslagare som inte hittade något fel.
Fick nog och åkte till klinik. Det var en rejäl hovböld under hela sulan. Boxvila, gips (fick byta själv varje dag) och mediciner blev resultatet.
Åk in och kolla upp hästen så slipper det bli något stort av det hela... Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V