Låter det vettigt till 4-åring?

J

Janniizen

Har en 4-årig valack som rids i genomsnitt 4 gånger i veckan, 2 pass i ridhuset och 2 ute i skogen om det inte är totalt skitväder.. Han får ca 13 hösilage, biotin, 1-2kg morötter och 0,3kg krafft grund varje dag. Han får dessutom ca 2dl torrt betfor efter ridning (som givetvis blötläggs).

Låter det vettigt? Fick frågan idag varför jag inte ger honom något vitamin/mineralfoder.. Skulle det vara bättre att ge ett heltäckande sådant och ta bort krafften? Eller behöver jag öka på krafften? För det mesta ska väl finnas i den?

Står uppstallad i ett stort stall och får hösilage från olika ställen varje gång så därför görs aldrig någon analys på det.. Det skulle i så fall få göras på varje bal och det funkar ju inte. Annars hade det ju varit enklare att räkna ut.

Sv: Låter det vettigt till 4-åring?

Svårt att säga om det räcker när man inte vet vad hösilaget har för värden o vad det är för storlek på hästen osv.

Vet man inte vad ens grovfoder innehåller bör man i första hand komplettera med Lusern.

Det är ju det som är så svårt att veta.. Om han behöver eller inte? Hur ska man kunna veta det när man inte vet värdena?

En annan anledning till att jag undrar är eftersom många säger att man ska ge exta e-vitamin om man ger hösilage. Räcker det att bara ge extra e-vitamin eller ska man köra på hela kitet, dvs. ett heltäckande vitamin/mineralfoder?

Det är ju därför man tillför Lusern, för att man inte vet. Lusern räknas ju som ett grovfoder. Hellre tillföra detta än något kraftfoder om man inte har koll. Vet du tex att din häst behöver krafft grund, mineraler och vitaminer ? Nej, det kan du inte veta, ändå har du tillsatt detta..;)

Så än igen, vet man inte så tar man det säkra före det osäkra och ger Lusern. Lusern kan man ge mycket av.

Okej, tack så mycket. Då ska jag inhandla lusern :)

Jag tycker hästen ser bra ut i hull. Är han OK i magen (inte lös)? Får han halm? Är ensilaget torrt eller blött?

Ibland är ensilage proteinrikt och att tillsätta extra protein (lusern) kanske inte är så bra :confused:.

Jag skulle satsa på bra mineraler med vitaminer i.

Han är ok i magen, inga problem där. Han får ingen halm.
Det är just det med hösilaget, ena balen är jätteblöt medans nästa är torr som fnöske.. Det är så stor skillnad från bal till bal.. :(

Kanske kan vara bra att skaffa fin halm så han har något att tugga på mellan fodringarna och som balanserar det blöta.

Inte så bra vadå ? Vad är det som inte blir bra ? Eftersom Lusern räknas som ett grovfoder och överskott med protein kommer från grovfoder så har det mindre betydelse än om överskottet skulle komma från ett kraftfoder. Varför ska hon ge mineraler och vitaminer ? Vad menar du med balanserar det blöta ? Enda nackdelen med blött ensilage är ju att hästen kanske inte orkar äta så mycket som den borde.

Lite mineraler är kanske inte fel även om det är svårt utan analys. Men vitaminer är kanske inte så nödvändigt.

Jag skulle undvika risken med proteinöverskott eftersom hästen ser både OK ut i hull och muskler samt är av kallblodtyp.

Oron över E-vitamin och extra B-vitamin vid pälsfällning och ev mineralbrist genom mineraler. Allmän koll på detta hade jag tyckt kännts bra eftersom det är en ung häst.

Halm för att det är bra ihop med ensilage. Dels får de mer grovfoder och dels får de tugga längre och har något och syssla med. Har man ingen möjlighet att strö med halm kanske man kan få tag i lite att fodra med.

Sen får man ju givetvis hålla koll när man inte har analys på grovfodret. Pälsfällning är en sådan period där man kanske måste fodra mer för att behålla hull och muskler.

Jag skulle undvika risken med proteinöverskott eftersom hästen ser både OK ut i hull och muskler samt är av kallblodtyp.

Det är naturligtvis alltid svårt att veta om man inte har ngn analys. Dessutom tycker i alla fall jag att det kan vara svårt att bara se bilder. Men proteinbrist är inte heller bra. Ts menar att hästen behöver bygga mer muskler. Hur tolkar du då det? Tänk om ensilaget har extremt låga värden på protein vilket kanske inte är så troligt men ändå.
Jag hade gett hästen lusern som är ett för hästen snällt proteinfoder.

Oron över E-vitamin och extra B-vitamin vid pälsfällning och ev mineralbrist genom mineraler. Allmän koll på detta hade jag tyckt kännts bra eftersom det är en ung häst.

Halm för att det är bra ihop med ensilage. Dels får de mer grovfoder och dels får de tugga längre och har något och syssla med. Har man ingen möjlighet att strö med halm kanske man kan få tag i lite att fodra med.

Sen får man ju givetvis hålla koll när man inte har analys på grovfodret. Pälsfällning är en sådan period där man kanske måste fodra mer för att behålla hull och muskler.

Eftersom jag står uppstallad i ett stort stall där spån ingår i stallhyran så är det vad jag använder, men lite extra halm att fodra med är nog ingen dum ide.. Då har han ju lite att pyssla med när han står inne också! Jag tror faktiskt att jag ska kolla runt och se om jag hittar något bra mineralfoder att ge honom oxo..

Tack så mycket för era svar :)

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 476
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 508
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 384
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur