Låter det här bra......om betessläpp

lakrits

Trådstartare
Nu är det klart....
Nästa vecka åker lillkillen till stället han ska gå på bete på.
Jag ville ha dit honom lite innan så han får vara med när gräset växer upp,,,vänja sig lite långsamt.

Jag hade tänkt mig så här:
Han ska ha med sig en kompis i transporten eftersom han bara åkt en gång tidigare. Denna kompis ska stanna hos min kille i en vecka (ev. hela sommaren). De får gå i en hage brevid hästen/hästarna han ska gå tillsammans med sedan. Efter ca. två dagar släpper vi ihop dom. När min kille kommit överens med de nya hästarna så kör vi hem kompisen han kom med....(om inte den också stannar).

Tänkte att det kanske var bra att göra så eftersom min inte varit utan sina hagkompisar sedan han föddes...

Vad tror ni?
Låter det bra?
Eller ska vi släppa ihop dom direkt?

Sv: Låter det här bra......om betessläpp

Jag tycker att det låter som en vettig plan.
Jag kommer visserligen ha transportkompis åt min åring, men sedan har jag inte tänkt krusa så mycket gällande hagkompisar eftersom hon är så stark i sig själv. Jag tror helt enkelt inte att det blir några större problem att komma in i gänget

Den här killen fixar kanske att vara själv också...vet inte.
Det kändes mer som en säkerhetsrisk ifall han blir orolig och nervös,,,så han inte får för sig att sig därifrån de första dagarna.

Jo det låter väl bra det där. Men jag tycker att det verkar lite dumt att dra med en annan häst som inte ens ska stå där. Okej i transporten men inte i hagen. Han kommer inte att hjälpa din häst in i flocken och dessutom kan din häst bli orolig när den åker igen. Och sist men inte minst - ju fler ändringar ni gör i hagen, desto fler uppgöelser om plats i den behövs. Efter en vecka har rangen omöjligt delats upp och om det dessutom försvinner en häst mitt i alltihopa så stör ni bara processen.

Nä så skulle jag absolut inte göra. Men det är upp till er. Att ställa honom i hagen intill en dag tycker jag dock är en bra ide. Kanske räcker med två dagar kan jag tycka men det spelar nog inte så stor roll. Lycka till! :)

Jag har funderat lite på det där nu efteråt, att ta med en och sedan köra tillbaka.
Du har rätt...det kommer kanske störa.

Men idag bestämmdes det att en annan häst från vårat stall ska gå på samma bete hela säsongen också. Så han får sällskap ändå....

Tyvärr är den här hästen inte den roligaste att transportera så känner att det kanske inte är så smart att köra dom tillsammans.....
Vi får se hur vi löser saken.....
Det är ingen lång bit dom ska åka.........men det kan ju räcka för att det ska hinna hända något...........

Och sedan är det ju absolut inte bra om han åker med en orolig häst i transporten, det kan vara skäl nog för din häst att bli åkrädd.

Nu är det klart....

I söndags åkte vi iväg till betet och allt gick jättebra.
Inga problem att gå på transporten eller att åka heller.
Väl framme så sprang de en stund och kollade läget och sedan började de beta......

Så........allt gick toppen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar