Låtar där covern är bättre än originalet

MJLee

Trådstartare
Det känns som det bara är för mycket elände just nu, så en lite mer lättsam tråd. Vilka sånger tycker ni covern är bättre än original? Gärna med skäl till varför ni tycker det.

Joan Baez, Farewell Angelina (orginal Bob Dylan) Visst Dylan är alltid Dylan, men Joans röst är bara för mycket. När jag lyssnar på henne går det som kalla kårar. Dessutom är jag av den, möjligtvis hädiska, åsikten att Joan och andra tolkar Dylan betydligt bättre än Dylan gör :D

White Buffalo, House of the Rising Sun (original The Animals) Jag kollar inte på Sons of Anarchy och har inte lyssnat mycket till White Buffalo men just deras version av något som blivit en cliche eftersom den spelats in av så många gör den till något nytt. Rösten och texten bara funkar! Cynism och hopplösheten lyfts fram. White Trash som inte har något hopp eller ens drömmar.

Israel Kamakawiwo'ole, Somewhere Over the Rainbow (original Judy Garland). Visst Judy har en fantastisk röst, men Israel Kamakawiwo'ole är en vuxen inte ett barn med en vuxens disillusion.

Jeff Buckley, Halleljuah (orginal Leonard Cohen). Jeff Buckley bara är så rätt och enkel och inte överdrivet känslosam.

Jag tycker väldigt mycket om Sofia Karlbergs cover på Cool Kids, samt Anna Ternheims cover av Shoreline. Jag gillar det mer aukustiska arret på Cool Kids, och Anna Ternheim tycker jag mest om sådär i största allmänhet bara :)

Land of Confuison Genesis
Disturbed Cover

Living after Midnight Judas Preist
Living after Midnight Disturbed Cover

Disturbed fangirl anyone?:angel::angel::angel:

Det känns som det bara är för mycket elände just nu, så en lite mer lättsam tråd. Vilka sånger tycker ni covern är bättre än original? Gärna med skäl till varför ni tycker det.

Joan Baez, Farewell Angelina (orginal Bob Dylan) Visst Dylan är alltid Dylan, men Joans röst är bara för mycket. När jag lyssnar på henne går det som kalla kårar. Dessutom är jag av den, möjligtvis hädiska, åsikten att Joan och andra tolkar Dylan betydligt bättre än Dylan gör :D

White Buffalo, House of the Rising Sun (original The Animals) Jag kollar inte på Sons of Anarchy och har inte lyssnat mycket till White Buffalo men just deras version av något som blivit en cliche eftersom den spelats in av så många gör den till något nytt. Rösten och texten bara funkar! Cynism och hopplösheten lyfts fram. White Trash som inte har något hopp eller ens drömmar.

Israel Kamakawiwo'ole, Somewhere Over the Rainbow (original Judy Garland). Visst Judy har en fantastisk röst, men Israel Kamakawiwo'ole är en vuxen inte ett barn med en vuxens disillusion.

Jeff Buckley, Halleljuah (orginal Leonard Cohen). Jeff Buckley bara är så rätt och enkel och inte överdrivet känslosam.

Åh, Farewell Angelina! Det var så längesedan och Joan Baez gör den så underbart:). Likaså älskar jag Israel Kamakawiwo'oles version av Somewhere over the Rainbow! Tack för denna tråden:D

Åh, vad kul! Håller med dig om Jeff Buckley och Joan Baez. De andra två på din lista måste jag kolla upp.
Jag älskar covers och har massor som jag tycker är lika bra eller bra på annat sätt än orginalet.
Här kommer några som är bättre:
Jenny Lewis 'Handle With Care' (Travelling Wilburys)
Elliott Smith 'Thirteen' (Big Star)
José Gonzalez 'Heartbeat' (The Knife)
The White Stripes 'Jolene' (Dolly Parton)

Jag vet knappt om jag vågar skriva i tråden eftersom jag tycker Disturbed ska hålla tassarna borta och inte sabba låtar :o

Edit: Såg att jag var tvåa på den här bollen :D
Såklart Ebbas "Staten och Kapitalet" :love:

Originalet "Den ena handen vet vad den andra gör" med Blå Tåget:

The Ramones gör "Do you want to dance"

Bobby Freemans original:

Och apropå Hallelujah är Rufus Wainwrights version nog min favorit:

I övrigt tycker jag alldeles för ofta att Marilyn Manson gör svinbra covers.

José Gonzalez 'Heartbeat' (The Knife)
Ja den är verkligen helt jäkla underbar :love: Han är helt magisk när han gör den låten!

Och apropå Hallelujah är Rufus Wainwrights version nog min favorit
Jag håller med dig, hans version av den låten är så bra så bra att det är en av anledningarna till att min hund heter Rufus :D

Själv är jag inget stort fan av alla covers som prånglas ut i samband med Så mycket bättre, men jag kan inte låta bli att älska Magnus Carlsons version av "dom band som binder mig". Jag älskar den verkligen.

Ja den är verkligen helt jäkla underbar :love: Han är helt magisk när han gör den låten!

Jag håller med dig, hans version av den låten är så bra så bra att det är en av anledningarna till att min hund heter Rufus :D

Själv är jag inget stort fan av alla covers som prånglas ut i samband med Så mycket bättre, men jag kan inte låta bli att älska Magnus Carlsons version av "dom band som binder mig". Jag älskar den verkligen.

Jag tycker Dimmu Borgirs version av Burn in Hell är bättre än originalet. Jag gillar originalet, men den texten passar mycket bättre i den mörkare versionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka