Sv: Låta torrfodret ligga framme
*KL*
Jag tror det är otroligt individuellt. Här dricker de utmärkt, äter lagom och håller vikten osv. ÄN ingen med njurproblem, urinsten etc, inte ens de som bliti gamla (20+). Samtidig så för de katter vi haft genom åren har det fungerat, men på nästa katt kanske det inte fungerar alls liksom.
Och siameshanen skulle inte fungera alls med blötmat, helt enkelt för att han inte äter det. Alls. Han är 6 år gammal och har inte ätit en tugga blötmat i sitt liv, och verkar inte som han tänker göra det heller, det är jätteäckligt i hans värld.
Siameshonan äter helst blötmat, men äter pellets med. Nu har hon fått tillägg av blötmat sen hon blev av med tänderna, och det är ett praktiskt elände. Dels är katten hysteriskt skrikig så fort man närmar sig kylskåpet, om det inte finns blötmat framme, dels har flugorna fest (fel årstid) om man inte i princip varje halvtimme är där och byter ut maten och skurar av runtomkring där de drällt.
Huskatten tycker om viss blötmat, men äter konstigt nog hellre pellets än blötmaten just nu, fråga inte varför. När de bara får torrfoder och jag ger blötmat som 'godis' är hon jätteförtjust i blötmat, nu när det finns blötmat framme nästan jämnt så ratar hon den och äter pellets. Hon drygar ju dock ut sin kost med egenfångat (det gör inte siameserna).
Så bara på de jag har nu, så tre individer som har helt olika 'smak'.