Låta torrfodret ligga framme

Sv: Låta torrfodret ligga framme

Mina fyra innekatter går på fri tillgång! Det funkar jättebra och ingen av dem är ens i närheten av att vara fet. :)

Aktiveras dina kissar väldigt mycket, eller sköter dom leken på egen hand? (:

Enligt en veterinär som jag pratat med så äter katter endast det de behöver och om man ger lite foder åt gången så kan de börja hetsäta eftersom de blir oroliga att det ska ta slut. Om man istället alltid har rikligt med torrfoder framme så reglerar det detta själva. En katt har inget som helst behov av blötfoder, blir oftast bara dåliga i magen av det. Är som snabbmat för oss människor och ingen mår väl bra av att äta mc donalds mat varje dag:)

*Sorry för lite OT*

Bra blötmat (typ Mjaus) är ofta betydligt nyttigare än torrfoder, då blötmaten innehåller väldigt mycket vatten liksom katternas ursprungliga föda - möss etc (runt 70%). Expansionen av torrfoder i samhället har gjort att katter mer och mer drabbas av njurproblem och urinsten etc. då de har svårt att dricka nog mycket för att få i sig tillräckligt med vatten (de var ju ökendjur som utvann det mesta av vattnet via bytena).
Dock så rekommenderar många veterinärer torrfoder, tyvärr läser de knappt någon foderlära men är däremot återförsäljare av flera olika sorters torrfoder. Det finns betydligt mer pålästa människor som rekommenderar t.ex. BARF framför torrfoder, bl.a. Sol här på forumet - hennes hemsida med lite fakta:
http://www.devonrex.se/kokbok/

Min åsikt är att torrfoder kan vara praktiskt att ge om katten får specifika problem och måste ha specialmat mot t.ex. allergi men att katter annars mår bäst på bra blötmat (eller ännu hellre BARF) eller åtminstone att de får det en gång per dag vid sidan av fri tillgång på torrfoder. :)

Senast ändrad:

*KL*

Har alltid haft fritt till alla katter, ute som inne. Alla har hållit en utmärkt vikt. Inget diet/lightfoder.

Enligt en veterinär som jag pratat med så äter katter endast det de behöver och om man ger lite foder åt gången så kan de börja hetsäta eftersom de blir oroliga att det ska ta slut. Om man istället alltid har rikligt med torrfoder framme så reglerar det detta själva. En katt har inget som helst behov av blötfoder, blir oftast bara dåliga i magen av det. Är som snabbmat för oss människor och ingen mår väl bra av att äta mc donalds mat varje dag:)

Hur skulle torrfoder vara nyttigare än blötmat då menar din veterinär?

mina har fri tillgång på torrfoder och får 3-4 måltider med blötfoder. det är bara en som är lite tjock och han skulle vara tjock även om han inte hade fri tillgång eftersom han då hetsäter och tar dom andras mat.

oftast regulerar dom matintaget själv när dom har fri tillgång, så prova. skulle han bli väldigt tjock så är det ju bara att begränsa mängden du har framme.

håller med, svårt att få i dom tillräckligt med vätska om man endast ger torrfoder!

Jag ger mina den typ av torrfoder som ska vara bäst (inte den de säljer i matbutiker). Finns lite oro för att det ska skada katterna i längden, men mina äter bara torrfoder (ena katten äter bara en enda sort) + tonfisk (och det ska man tydligen inte ge pga kvicksilvret) och en enda sorts jättedyr portionsmat (de får den ibland).

Det som inte är så jättebra med blötfoder är ju att man måste ge ett visst antal gånger om dagen, fodret förstörs jättefort i rumstemperatur, blir svart o hårt lixom. Och de flesta katter vill inte sätta i sig en megaportion 2 ggr om dagen utan äta bara lite då och då.

De säger att njurarna kan ta stryk av torrfoder, men jag vet katter oxo som bara fått blötfoder och deras njurar gått sönder iallafall. Min första katt blev 17 år och fick avlivas pga njurarna. Han fick bara blötfoder. Men pga att det var vätska i maten blev han aldrig törstig. Han drack vatten kanske en gång i veckan bara.

*KL*

Jag tror det är otroligt individuellt. Här dricker de utmärkt, äter lagom och håller vikten osv. ÄN ingen med njurproblem, urinsten etc, inte ens de som bliti gamla (20+). Samtidig så för de katter vi haft genom åren har det fungerat, men på nästa katt kanske det inte fungerar alls liksom.

Och siameshanen skulle inte fungera alls med blötmat, helt enkelt för att han inte äter det. Alls. Han är 6 år gammal och har inte ätit en tugga blötmat i sitt liv, och verkar inte som han tänker göra det heller, det är jätteäckligt i hans värld.

Siameshonan äter helst blötmat, men äter pellets med. Nu har hon fått tillägg av blötmat sen hon blev av med tänderna, och det är ett praktiskt elände. Dels är katten hysteriskt skrikig så fort man närmar sig kylskåpet, om det inte finns blötmat framme, dels har flugorna fest (fel årstid) om man inte i princip varje halvtimme är där och byter ut maten och skurar av runtomkring där de drällt.

Huskatten tycker om viss blötmat, men äter konstigt nog hellre pellets än blötmaten just nu, fråga inte varför. När de bara får torrfoder och jag ger blötmat som 'godis' är hon jätteförtjust i blötmat, nu när det finns blötmat framme nästan jämnt så ratar hon den och äter pellets. Hon drygar ju dock ut sin kost med egenfångat (det gör inte siameserna).

Så bara på de jag har nu, så tre individer som har helt olika 'smak'.

Och nej, det fungerar inte på mina katter. Den feta bli ännu fetare när de har fri tillgång. Som jag redan har skrivit ;)

Sen när är blötfoder snabbmat? Det jag köper innehåller bara kött och köttbiprodukter.

Torrfodret däremot... Där kan man snacka om McD med onödiga tillsatser.

Därför skrev jag de flesta, men skulle kanske understrukit att det bara handlar om mina erfarenheter.

Ja precis, då kommer saken i ett annat läge;):bow:

Enligt Agria är 20-40 procent av Sveriges katter överviktiga. Upp till fyra av tio katter alltså. Det är ingen vacker siffra.:cry:

Inte mer ändå? Jag tycker mer eller mindre alla katter jag stöter på är för tjocka. När vi kommer till veterinären med våra katter blir de alltid alldeles lyriska över att se katter i lagom hull.

Mina är ju i lagom hull allihop, och veterinärerna har inte reagerat märkbart på det, dvs bara konstaterat att lagom hull och inte mer?

Däremot brukar JAG reagera i väntrummet, och också på när folk pratar om sina katter 'att Misse är en rejäl och stor katt han, väger 7 kg' och säger det som något positivt och bra, och Misse då är en katt som borde väga 3 - 4 kg..

Aktiveras dina kissar väldigt mycket, eller sköter dom leken på egen hand? (:

Dom aktiverar sig på egen hand, försökte ett tag att gå ut o gå med dem i koppel, men det funkar bara med en av dem. Dom andra vill inte, men dom leker av sig själva här hemma :)

*kl*

Jag har två katter som går in och ut som de vill och en (väldigt!) matglad labrador som skulle gå över lik för att komma över föda :angel:

Därför får mina katter mat morgon och kväll (ca ½ dl torrfoder/katt och mål) plus ett "mellanmål" mitt på dagen om de är hemma och verkar hungriga. Då står det ingen mat framme och labradoren håller sig borta från köksbänkarna.

En till anledning är att den rutinen gör att ena katten (som är ute väldigt mycket) i stort sett alltid dyker upp morgon och kväll för att få mat, även när det är sommar och fint väder dygnet runt. Det gör att jag kan hålla mer koll på henne och skulle märka om hon saknades ovanligt länge.

Båda är fina i hullet (den ena lite smal fortfarande men hon är en hittekatt som enbart bott här i några månader och hon ökar stadigt i vikt och blir rundare och rundare) så för mig funkar det bra.

Min kisse har alltid haft fri tillgång till både torrfoder och blötmat, och det har funkat hur bra som helst. Det är en innekatt som går ut ett par timmar nästan varje dag, och hon har alltid varit smal/normal i hullet. Tror det är väldigt individuellt hur katten förhåller sig till mat, vissa äter tills det är slut medan vissa äter lite i taget istället. Men jag tycker absolut du ska testa att lämna torrfodret framme och så kan du ju hålla koll på ungefär hur mycket det går åt eller om katten börjar tjocka på sig alltför mycket :P

Liknande trådar

Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 647
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur