Låta sterilt op - bandage sitta mer än 4 dagar ?

gylle

Trådstartare
Sitter här i valet och kvalet, häst som opererades (titthål) i tisdags med ingångshål precis ovanför kronranden alltså inte roligaste stället. Satte på en löstoffla på hoven över bandaget vid hemkomsten och den har gjort underverk, bandaget sitter perfekt och är inte det minsta slitet nu efter 4 dagar, byte ska ske idag enligt eftervårdsrådet och normalt så brukar ju bandagen vara slut efter 4 dagar men i detta fallet så är bandaget som nytt iom att det skyddats av löstofflan hela tiden + att hästen varit cool lugn. Dock vet jag att bandagebytet inte kommer vara en rolig historia så risken att dels inte få till ett lika välsittande bandage är stor och även risken att hästen klyddar runt och lyckas "skita" ner området under bytet. Även om bytet skulle gå bra så är ju det som sitter där satt sterilt. Enda anledningen till byte som jag ser det är att titta till såren nu är det ju dessutom helg så oavsett vad jag ser så kan jag inte prata med opererande vet förrän på måndag om det. Tilläggas skall att hästen tempas morgon och kväll och är helt feberfri så större infektion kan det logiskt inte ha blivit.
Hur skulle ni gjort, hade ni låtit det sitta några dagar till funderar på att låta det sitta till måndag förmiddag i alla fall, borde ju egentligen logiskt vara bättre med sterilt bandage i 6 dagar än 4 dagar, 4 dagar borde väl komma av att de vet att bandagen sällan håller längre + naturligtvis få koll på hur såret ser ut.
Velar velar velar vilket skall man göra..........

Sv: Låta sterilt op - bandage sitta mer än 4 dagar ?

Lätt att råda andra .... Men om nu inte pålle står still och du misstänker att du inte kommer få till samma fina bandage ,så avakta och se hur bandaget ser ut imorgon och ta nya beslut då ;)
Du tempar ju och har koll ,kan man känna något genom bandaget typ hur svullet det är värmeökning ?

Avakta en dag säger jag nu när det inte är min häst annars hade jag funderat jag med och gått i samma tankar :D ta en halvdag taget och ta besluten därefter .

Mia

:D Haha ja det är alltid lätt att råda andra vad de skall göra, attans svårt bara att själv fatta beslutet när det gäller ens egna, man vill ju inte ställa till något. Helst skulle jag låta det sitta i 12 dagar tills stygnen skulle tas för att slippa bandagebytet men det blir nog inte så bra ;)

Tyvärr går det inte alls att känna då det är väldigt tjockt för i uppstallningen på kliniken var det ingen toffla på och hästen kvicknade till ganska snabbt (stående op så enbart lugnande) och tyckte inte alls det var skoj att stå där utan hade yrat runt rätt mkt och bandaget hade börjat glida uppåt dock inte frilagt såren men för säkerhetsskull så förstärktes bandaget neråt med ytterligare ett bandage iom att det inte var så lång bit kvar för att frilägga såret så det är dubbelt nertill så inte precis lätt att känna någonting igenom, har bandage upp till knäet och op området är som sagt nere vi hoven så inte lätt att få någon hint ens om värme eller svullnad. Hoven lär ju vara varm iom att den bor i tofflan så inte heller det ger hint att känna på den.

Toffla på + antibit på bandaget var tydligen en lyckad kombination för att få ha bandaget i fred, har aldrig sett ett så snyggt och prydligt bandage efter 4 dagar.

Tror jag låter det sitta till måndag morgon om inget oförutsätt händer typ temp eller bandagevandalism innan dess, då kan man ju också få tag i rätt vet om det skulle se anmärkningsvärt ut, iom tempfri så är det ju inget man tar ut jouren under helgen för ändå om såret skulle se lite såsigt ut eller stygnet släppt eller liknande så länge det inte är så mkt att det ger temp.

Tror jag låter det sitta till måndag morgon om inget oförutsätt händer typ temp eller bandagevandalism innan dess, då kan man ju också få tag i rätt vet om det skulle se anmärkningsvärt ut, iom tempfri så är det ju inget man tar ut jouren under helgen för ändå om såret skulle se lite såsigt ut eller stygnet släppt eller liknande så länge det inte är så mkt att det ger temp.

Låter förnuftigt tycker jag. Satsa på att byta det måndag, för längre tycker jag inte bandaget ska sitta. Är ju alltid bra att veta hur det ser ut.
Skulle det vara så att hästen är allt för svår att byta på så kan du ju få vanliga vetten att komma ut och hjälpa dig i värsta fall.
Lycka till:)

KL

Fick ett bandage på en ligamentskada som vi absolut inte fick ta bort innan vi åkte tillbaka till kliniken 14 dagar senare (om inte hästen blev akut sämre). Hästen stod med boxvila. Hästen blev inte "akut" sämre, ingen feber ingen, ingen uttalat värre hälta. Bara en känsla framåt dag 12-13 att nåt inte var helt rätt. Eftersom vi ändå skulle åka in dag 14 fick bandaget sitta kvar enl order.
När bandaget togs av var hela kotan/karled/krona ett enda stort infekterad köttsår. En riktig gegga. Det blev några dagar på klinik till. (hade redan stått där en vecka innan vi skickades hem med det olycksaliga bandaget). Ligamentskadan i sig borde gett 4-6 veckor boxvila. Nu stod hästkraken inne 3 månader

Jag skulle ta av bandaget och kolla hur det ser ut och lägga på ett nytt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 060
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 454
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 293
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?