gylle
Trådstartare
Sitter här i valet och kvalet, häst som opererades (titthål) i tisdags med ingångshål precis ovanför kronranden alltså inte roligaste stället. Satte på en löstoffla på hoven över bandaget vid hemkomsten och den har gjort underverk, bandaget sitter perfekt och är inte det minsta slitet nu efter 4 dagar, byte ska ske idag enligt eftervårdsrådet och normalt så brukar ju bandagen vara slut efter 4 dagar men i detta fallet så är bandaget som nytt iom att det skyddats av löstofflan hela tiden + att hästen varit cool lugn. Dock vet jag att bandagebytet inte kommer vara en rolig historia så risken att dels inte få till ett lika välsittande bandage är stor och även risken att hästen klyddar runt och lyckas "skita" ner området under bytet. Även om bytet skulle gå bra så är ju det som sitter där satt sterilt. Enda anledningen till byte som jag ser det är att titta till såren nu är det ju dessutom helg så oavsett vad jag ser så kan jag inte prata med opererande vet förrän på måndag om det. Tilläggas skall att hästen tempas morgon och kväll och är helt feberfri så större infektion kan det logiskt inte ha blivit.
Hur skulle ni gjort, hade ni låtit det sitta några dagar till funderar på att låta det sitta till måndag förmiddag i alla fall, borde ju egentligen logiskt vara bättre med sterilt bandage i 6 dagar än 4 dagar, 4 dagar borde väl komma av att de vet att bandagen sällan håller längre + naturligtvis få koll på hur såret ser ut.
Velar velar velar vilket skall man göra..........
Hur skulle ni gjort, hade ni låtit det sitta några dagar till funderar på att låta det sitta till måndag förmiddag i alla fall, borde ju egentligen logiskt vara bättre med sterilt bandage i 6 dagar än 4 dagar, 4 dagar borde väl komma av att de vet att bandagen sällan håller längre + naturligtvis få koll på hur såret ser ut.
Velar velar velar vilket skall man göra..........