Låta skötarna "ta över hästarna" - kan man be dem betala?

Russis

Trådstartare
Jag har just nu två hästar, varav en är min och den andra har jag sedan cirka fyra år på foder. På senaste tiden har två tjejer i min närhet börjat som skötare/medryttare. De rider, pysslar, grejar i stallet och diverse annat. De betalar inget för detta.

Jag har har planer på att eventuellt studera cirka 80 mil hemifrån nu i vår. Att då ta med hästarna dit är inget alternativ, utan de får bli kvar här alternativt låna ut/lämna tillbaka.

Problemet är dock det ekonomiska. Jag kommer knappast ha råd med mitt liv på studieorten och samtidigt betala för hästarna här hemma.

Frågan är då; kan man be skötarna "ta över" hästarna och betala för hästarna (helt eller delvis)? Mina föräldrar kan ta huvudansvaret, det skulle egentligen räcka om skötarna endast rider och pysslar med hästarna x antal dagar i veckan om de inte vill ta stallet varje dag. Men pengarna är lite svårare.

Är det rimligt att de betalar för hästarna om de i så fall är fria att ha hästarna så mycket de själva vill?

Det som gör att jag tvivlar är främst hur stallet ligger. Här finns inga bra träningsmöjligheter, utan det är främst skogsridning som gäller. Ridbana och ridhus finns alltså inte, och stallet har ingen typ av bekvämlighet (exempelvis fikarum eller liknande). Det är alltså låg standard, och därmed känns det aningen knepigt att de ska betala. Å andra sidan skulle pengasumman inte ligga på mer än cirka 500-1000 kronor/månaden.

Sv: Låta skötarna "ta över hästarna" - kan man be dem betala?

Fodervärdar? om dom e 2 som är där räcer det, jag rider så som det står här, å 1 å rida med är det som fattas,(värme hade vart bra) hästar är de som är vigtig.
Fråga dom bara.:)

ps. ja e trött så om e svårt att se vad de står så äe de därför.;)

Det är väl klart att du kan fråga dem!

Tycker summan du nämde är helt överkommlig för att få ha häst för sig själv:D

Om dina föräldrar dessutom ser till hästarna så behöver du ju inte oroa dig för att de blir misskötta på något vis:)

Fråga:banana::banana::banana:

Klart man kan fråga. Förklara hur det ligger till och hur du vill göra och be dem tänka på saken (om de är unga tala med sina föräldrar också).

Självklart kan du ju fråga tjejerna om de är intresserade! Fast är det inte dags att lämna tillbaka foderhästen om du planerar att vara borta längre tid? Har du avtalat med ägaren att du kan hyra ut i andra hand sas?

Tack för svar!

Jag ska prata med föräldrarna längre fram och förklara situationen, precis som ni skrev, och se till att de får lång betänketid. Även om det inte är en dyr summa för två hästar i månaden, så är det kanske mycket pengar, så det är nog bra om de får fundera på det ett tag.

De är unga (bara 10 respektive 13 år), så det är deras föräldrar jag får prata med i första hand. Jag ska vänta och se hur det fungerar i höst, men än så länge har det fungerat väldigt bra. Med tanke på att deras föräldrar ställt upp mycket för barnen här uppe i stallet och att mina föräldrar finns vid stallet hela tiden känns det som det skulle kunna fungera trots deras ringa ålder.

Prick: Jag har inget avtalat med ägaren ännu, men ska så klart i första hand prata med denne om hur det ligger till och fråga om det skulle vara okej för hennes del att låna ut dem i andra hand. Det är så klart en förutsättning för att det ska bli något av.

Jag har egentligen bara planer på att plugga där borta en temin (kanske stanna under sommaren också) så det gäller alltså i första hand endast ett halvår. Därför vill jag inte lämna tillbaka foderhästen.

Är tjejerna bara 10 och 13 år gamla ?

Tycker dom låter lite väl unga (åtminstone 10 åringen) att ta det ansvaret att ta hand om dina hästar på Foder ?

Hur mycket kunnande har dina egna föräldrar som ska vara back up?

Mia

Ja, de är lite väl unga, men jag tror det skulle fungera ändå. Deras föräldrar (det är ett syskonpar) har hittills varit väldigt intresserade av att vara med i stallet och även själva lära sig om hästar och just att deras föräldrar verkar intresserade av vad barnen gör tycker jag är positivt. De rider enbart om jag eller deras föräldrar är med.

Mina föräldrar har hjälpt mig med hästarna och stallet i cirka tio år och har god hästvana, så de kan lätt sköta hästarna helt själva.

Enda problemet är det ekonomiska, och att jag tycker det skulle vara bra om hästarna kunde ridas (samt få lite mer skötsel än bara det nödvändigaste) också, och det är det jag menar skötarna kunde ha hand om. Ju mer de sedan också vill ägna sig åt "tråkigare" sysslor som att mocka, städa, fixa och dona är bara ett plus men inget måste.

Hurdan vana har skötarna? Har dina föräldrar någon ridkunskap eller är de enbart vana vid skötseln? Det jag tänker på är att det kan behövas lite mer långsiktigt tänkande när man själv har ansvaret över ridningen, än när det finns någon annan som kan se helheten. Också om det skulle bli något problem där behöver de någon att vända sig till. Jag funderar också på deras föräldrar, har de vana nog för att sätta rimliga gränser i stallet, där barnen kanske kan mer men inte har samma säkerhets- och konsekvenstänkande.

Om ni bestämmer er för den här lösningen så behöver ni vara noga med att gå i genom detaljerna kring vem som ska göra vad, hur det ska gå till om något händer, vem som har vilket ansvar etc. Med flera olika människor, en del med hästvana och andra inte, samt både vuxna och barn, är det viktigt att allt är genomtänkt och att alla vet vad som gäller. Jag tror att det kan funka bra om alla samarbetar och inte är rädda för att ta hjälp där det behövs.

De har inte så mycket ridvana, utan kan "grunderna" (om man med grunderna kan mena märke 2 på ridskolenivå). Ingen av hästarna ska ridas av skötarna för att senare kunna tävlas/träna på lite högre nivå, utan det handlar om motionsridning. Båda hästarna är vana nybörjare (den ena har gått på ridskola i sju år) vilket jag ser som en fördel gentemot om det exempelvis var två känsliga dressyrhästar (utan vana av nybörjare) jag hade siktat att träna och tävla med efter detta halvåret...

Min mamma red förr, men har en skada så hon inte kan rida numera. Dock kan hon alltså vara med och hjälpa till från marken med allt från instruering till planering av ridningen. Hon kan alltså hjälpa till om det skulle bli några problem, och göra en lite mer långsiktig planering. Utöver mamma har jag också ridkunniga kompisar som skulle kunna hoppa in och hjälpa till om några problem skulle uppstå.

Gällande deras föräldrar... Mamman har alltid varit med dem i stallet (både här och på ridskolan) och även om hon inte kan så mycket om hästar och ridning verkar hon ha koll på det viktigaste vad gäller säkerhetstänkande. Men jag ska kolla upp lite mer det där! Det är ju en väldigt viktig del.

Ja, precis som du skriver är jag också inne på att i så fall måste planera och göra upp detta noga. Jag kommer gå igenom varje detalj och se till att få ett bra kontrakt som täcker upp allt och se till att både barnen och föräldrarna i så fall är väl medvetna om hur jag menar så inga missförstånd sker. Hittills har barnen varit väldigt bra på att be om hjälp (exempelvis om de hittat ett sår på hästarna eller liknande) och de verkar ansvarsfulla för sin ålder och berättar om eventuella missöden, så jag hoppas och tror de skulle ta hjälp av mig/mamma/pappa om det behövs.

Det låter lovande i alla fall. Just det att det finns någon som kan hjälpa till med de olika bitarna där de inte har så stor kunskap/erfarenhet är ju väldigt viktigt då de själva inte har så stor vana. Jag tror som sagt att ni kan få det att funka.

Ja, jag tror verkligen det skulle kunna fungera, även om de är unga och inte så rutinerade.

Jag tänkte jag ska se lite nu framöver i höst hur det går. Ge dem lite mer ansvar och se hur det fungerar då, så jag ser hur det skulle kunna fungera i vår i så fall. Fungerar det bra i höst får jag prata med föräldrarna om hur de ställer sig till detta.

Egentligen skulle jag vilja vänta med den diskussionen till kanske november-december för att få lång tid på mig att se att allt fortsätter fungera mellan skötarna-hästarna, men samtidigt måste jag ansöka till kurserna den 15:e oktober och jag bör då veta hur det blir med hästarna...

Du har ju möjlighet att tacka nej till platsen på kurserna om det skulle bli nåt strul... Gör du det inom utsatt tid kan du söka dem på nytt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 473
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ett dilemma. Jag och en kompis var ute och red på mina två hästar i förrgår. Hon tog med sig sin 4 månads valp som sprang...
Svar
15
· Visningar
4 991
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama