H
HorseGeek
Sv: Låta sin häst stå en dag
Min ridponny (antar att det inte spelar någon roll om det är en häst eller ponny) har aldrig varit skadad eller sjuk, har haft henne i 7 år nu och har varit i tävlingskondis ungefär hela tiden. Det betyder inte att jag varit ute och tävlat varje helg i 7 år utan att jag tränat regelbundet och gjort varierande saker, visst har det varit en del tävling också. (Hon är på elitnivå både hopp och dressyr.)
Beror nog på hur träningar läggs upp osv.
Kanske har fel med "gamla" travare som pga gamla skador eller inte duger på banan längre brukar synas i annonser överallt för en billig peng. Varför? Jo, kanske för att dom inte håller lika länge?
Det är väl inga äldre travare som startar elitlopp och sånt eller?
Som en hopp/dressyrhäst på 15-16 år som fortfarande presterar bra.
Ja men dom är inte skadade för att dom går 2 jobb i veckan.. Hade dom gått 5jobb i veckan så hade dom hållt högst i ett par veckor...
Skadorna kommer för att dom presterar på max...
Och ridhästar är lika mkt skadade ungefär, bara att dom har andra sorters skador...(säker källa från klinikchefsveterinär på atg klinik)
tex så förekommer inte ryggskador lika mkt inom travet som inom ridningen, just för att hästarna belastas olika...
Min ridponny (antar att det inte spelar någon roll om det är en häst eller ponny) har aldrig varit skadad eller sjuk, har haft henne i 7 år nu och har varit i tävlingskondis ungefär hela tiden. Det betyder inte att jag varit ute och tävlat varje helg i 7 år utan att jag tränat regelbundet och gjort varierande saker, visst har det varit en del tävling också. (Hon är på elitnivå både hopp och dressyr.)
Beror nog på hur träningar läggs upp osv.
Kanske har fel med "gamla" travare som pga gamla skador eller inte duger på banan längre brukar synas i annonser överallt för en billig peng. Varför? Jo, kanske för att dom inte håller lika länge?
Det är väl inga äldre travare som startar elitlopp och sånt eller?
Som en hopp/dressyrhäst på 15-16 år som fortfarande presterar bra.