A
ArabianGirl
Ska man låta hästen klia sig mot en? Min häst fäller i pannan och det kliar väldigt mycket, så han vill gärna stå och gnussa pannan mot min rygg, får han göra det eller är det ett tecken på att han är ledare över mig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med om det där om att en människa inte är en häst i hagen. Hästarna är ju inte så korkade så de tror att vi är hästar, alltså är det inte häst- till- hästkommunikation som gäller fullt ut, för det klarar inte vi människor.
Om hästen kliar sig mot dig måste du kunna säga stopp när det räcker, det är du som tillåter och som avbryter.
Mina hästar får klia sig, men de måste veta att jag tillåter dem att göra det.
Jag tror inte på att man ska göra precis så som hästarna gör mot varandra, helt enkelt för att vi inte är hästar. De sänder ut en massa signaler som vi missar hela tiden, och vi ger dem signaler som vi vill att de ska lyda men som inte alls hör hemma i kommunikationen hästar emellan.
Hundar och katter talar inte samma språk men kan lära sig umgås genom att anpassa sig till varandra. Detsamma gäller oss människor när det gäller umgänget med olika djur. Vi talar inte hundspråk men vi kommunicerar med dem ändå osv osv.
Hästen bör inte få klia sig mot dig. Du hamnar lågt i rang, du liknar mer ett träd i hästens ögon. Däremot kan DU klia hästen på dina villkor, då behåller du din ledarställning.
Haha jag har precis gjort projektarbete i hästens beteende så är lite påläst nu
ja men om ledarskapet ska vara så naturligt som möjligt, och så oförvirrande som möjligt!
Hästen: jag får säga du din lille skit till min matte men om jag vägrar gå in i transporten blir hon skit sur, vem bestämmer igentligen?
jag försöker göra allt så likt som möjligt, känns som att man bäddar för problem annars...
de 2 sakerna brukar ju onekligen hänga ihop, och jag tror att man inte kan ha det ena utan det andra om jag ska vara ärlig.
jag behandlar iaf mina hästar som om jag hade varit en häst i hagen, och det fungerar för mig.
Ska man låta hästen klia sig mot en? Min häst fäller i pannan och det kliar väldigt mycket, så han vill gärna stå och gnussa pannan mot min rygg, får han göra det eller är det ett tecken på att han är ledare över mig?