Låta hästen klia sig mot en

A

ArabianGirl

Ska man låta hästen klia sig mot en? Min häst fäller i pannan och det kliar väldigt mycket, så han vill gärna stå och gnussa pannan mot min rygg, får han göra det eller är det ett tecken på att han är ledare över mig?

Sv: Låta hästen klia sig mot en

klart det betyder att han är ledare, om han tar i så flyger du ju som en vante :D

Ska och ska - om du tycker att det är ok att hästen kliar sig på dig är det väl ok. Annars inte.

fast titta på hästarna i hagen... gör en underlägsen häst så på en som har högre rang? nej det gör de absolut inte...

Fast jag är inte en häst i hagen. Jag är en människa och kan därmed bestämma över vilka handlingar jag tillåter från hästens sida.

Hästen bör inte få klia sig mot dig. Du hamnar lågt i rang, du liknar mer ett träd i hästens ögon. Däremot kan DU klia hästen på dina villkor, då behåller du din ledarställning.

Haha jag har precis gjort projektarbete i hästens beteende så är lite påläst nu:p

ja men om ledarskapet ska vara så naturligt som möjligt, och så oförvirrande som möjligt!

Hästen: jag får säga du din lille skit till min matte men om jag vägrar gå in i transporten blir hon skit sur, vem bestämmer igentligen?

jag försöker göra allt så likt som möjligt, känns som att man bäddar för problem annars...

Jag håller med om det där om att en människa inte är en häst i hagen. Hästarna är ju inte så korkade så de tror att vi är hästar, alltså är det inte häst- till- hästkommunikation som gäller fullt ut, för det klarar inte vi människor.
Om hästen kliar sig mot dig måste du kunna säga stopp när det räcker, det är du som tillåter och som avbryter.
Mina hästar får klia sig, men de måste veta att jag tillåter dem att göra det.
Jag tror inte på att man ska göra precis så som hästarna gör mot varandra, helt enkelt för att vi inte är hästar. De sänder ut en massa signaler som vi missar hela tiden, och vi ger dem signaler som vi vill att de ska lyda men som inte alls hör hemma i kommunikationen hästar emellan.
Hundar och katter talar inte samma språk men kan lära sig umgås genom att anpassa sig till varandra. Detsamma gäller oss människor när det gäller umgänget med olika djur. Vi talar inte hundspråk men vi kommunicerar med dem ändå osv osv.

Jag håller med om det där om att en människa inte är en häst i hagen. Hästarna är ju inte så korkade så de tror att vi är hästar, alltså är det inte häst- till- hästkommunikation som gäller fullt ut, för det klarar inte vi människor.
Om hästen kliar sig mot dig måste du kunna säga stopp när det räcker, det är du som tillåter och som avbryter.
Mina hästar får klia sig, men de måste veta att jag tillåter dem att göra det.
Jag tror inte på att man ska göra precis så som hästarna gör mot varandra, helt enkelt för att vi inte är hästar. De sänder ut en massa signaler som vi missar hela tiden, och vi ger dem signaler som vi vill att de ska lyda men som inte alls hör hemma i kommunikationen hästar emellan.
Hundar och katter talar inte samma språk men kan lära sig umgås genom att anpassa sig till varandra. Detsamma gäller oss människor när det gäller umgänget med olika djur. Vi talar inte hundspråk men vi kommunicerar med dem ändå osv osv.

:bow::bow:

kl

Hästar är ju inte heller bara ledare över varandra, de kan även knyta djupa vänskapsband med varandra oavsett om den ena är ledare över den andra.
Vänner kliar sig på varandra, men om det blir för mycket så säger de ifrån. Allt är inte svart eller vitt i hästvärlden.

Hästen bör inte få klia sig mot dig. Du hamnar lågt i rang, du liknar mer ett träd i hästens ögon. Däremot kan DU klia hästen på dina villkor, då behåller du din ledarställning.

Haha jag har precis gjort projektarbete i hästens beteende så är lite påläst nu:p

Och då undrar jag vilka referenser du använt i ditt arbete...

ja men om ledarskapet ska vara så naturligt som möjligt, och så oförvirrande som möjligt!

Hästen: jag får säga du din lille skit till min matte men om jag vägrar gå in i transporten blir hon skit sur, vem bestämmer igentligen?

jag försöker göra allt så likt som möjligt, känns som att man bäddar för problem annars...

Jag har aldrig upplevt att hästen skulle koppla ihop att klia sig med att gå på (eller inte gå på) transporten. Den där föreställningen om att allt handlar om att hästen ska acceptera människan som en ledare - och då funkar allt simsalabim - tror jag inte för ett ögonblick på. Om man läser etologisk forskning verkar det inte heller som det strikta ledarskapet existerar.

jaså? vilken hage har du besökt?
mina hästar har strikt ledarskap ibland blir det lite rörigt och det är när man släpper in en ny häst.

Jag har upplevt det som du säger att du inte har, betydligt fler än en gång!

Det är inte för intet man säger att man ska fixa ledarskapet på marken innan man rider.

Mellan häst och människa - inte hästar emellan (även om det strikta ledarskapet inte verkar så strikt där heller enligt moi..)

Ja, man brukar ju säga det - men är det så?? I praktiken tror jag det kan innebära samma sak, men retoriskt är det ju olika.
Om hästen gör allt jag ber den om - är det för att jag är en sån utomordentlig ledare och hästen litar på mig, eller är det för att jag är en utomordentlig hästtränare som visar hästen vad jag vill? Jag tycker snarare det lutar åt det sistnämnda.

de 2 sakerna brukar ju onekligen hänga ihop, och jag tror att man inte kan ha det ena utan det andra om jag ska vara ärlig.

jag behandlar iaf mina hästar som om jag hade varit en häst i hagen, och det fungerar för mig.

de 2 sakerna brukar ju onekligen hänga ihop, och jag tror att man inte kan ha det ena utan det andra om jag ska vara ärlig.

jag behandlar iaf mina hästar som om jag hade varit en häst i hagen, och det fungerar för mig.

Det är ju bra! Jag gör det inte och det funkar också fint! ;)

Ska man låta hästen klia sig mot en? Min häst fäller i pannan och det kliar väldigt mycket, så han vill gärna stå och gnussa pannan mot min rygg, får han göra det eller är det ett tecken på att han är ledare över mig?

Det ska vara på dina villkor som han får stå och klia sig mot dig, det är du som ska vara ledaren. Om du hade varit häst och haft högre rang än din häst, hade han fått stått och kliat sig mot dig i tid och otid då? Nej. Tänk på hur ledarhästen behandlar sin flock.

Jag låter aldrig en häst klia sig emot mig då det är ett tecken (från min sida) att den inte respekterar mig, en häst kliar sig inte mot en annan häst, eller annan liknande individ, Utan bara mot staket och annat "dött" som träd, väggar och buskar.

Att hästen kliar mig är en annan sak, då det är en omsesidig behandling/kontakt. Men även där är jag sträng, bit lätt bitmärken i kroppen annars... Men visst, börjar jag klia en häst vid ex manken och hästen putsar med mulen tillbaka är det ok, men slutar jag ska hästen också sluta.

Gör dock undantag med våran arab som vi haft i snart 8år nu. han har alltid sökt min axel som stöd när han har varit skärrad/rädd. Då håller han tag om min axel med tänderna, i början trodde jag han skulle nypa till men det gjorde han inte.
Så nu i en stressad situation (om det inte är en situation där han hoppar omkring av stress) så står han rätt så nära (inte "för" nära) och lägger mjukt tänderna kring min axel och blir på så vis lugn. Vet inte varför det är så men det bara är så. Dock låter jag det inte gå längre än så, när jag uppfattar han som helt lugn och avslappnad rycker jag upp axeln lite och han släpper.

Men som sagt, jag skulle aldrig vilja vara en klistubbe till en häst, och förresten, om hästen skulle klia så mot en mindre person (kort äldre eller barn) så kanske denne skadar sig? (ramlar omkull, bli knockad mm) inte så skönt för den utsatte

Min häst får klia sig mot mig, det viktiga är att han lägger av eller låter bli om jag inte vill.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 506
Senast: et_flickan
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix