Låta hästen bara gå i hagen

kolblakkur

Trådstartare
Såhär är det: Jag funderar på att så småningom flytta utomlands. Hästarna kan inte följa med pga importförbud, annars hade jag givetvis tagit med dem. Problemet är att det verkar omöjligt att hitta fodervärd, mycket för att jag är väldigt petig. Eftersom det inte är aktuellt NU, så har jag mest bara för nyfikenhetsskull kollat igenom önskas-annonser och där finns ju INGET.

Folk vill ha barnhästar med utrustning för max 2000:-
Den ska vara inriden, inkörd, barnkär, barfota, all utrustning ska ingå, lugn och snäll, kunna hanteras av barn :grin: Så mycket som möjligt för inget pris alls. Den ska gärna skänkas bort eller så ska man få ha den på livstidsfoder. Vad tror folk egentligen? Shetlandsponnyn är tydligen som katter, de ska vara gratis :crazy:

Nu ska jag ju inte sälja dem, men jag vägrar allt låna ut dem till någon som är snål och/eller ska ha dem till sina barn. Jag har välsignelsen att ha två vuxenhanterade shettisar, särskilt en av dem är ljuvlig, han har lovordats av flertalet pga sitt milda temperament. Han älskar barn, är from som ett lamm, bits aldrig, men när det är motionering på gång är han ibland som ett fullblod och går snabbare än stora hästar :crazy: Dvs ingen barnhäst.

Det jag försöker få fram, om jag skulle bosätta mig utomlands permanent; är jag hemsk som har två hästar som går hemma i Sverige och bara lullar i hagen? De får inte fnatt av att inte motioneras. Givetvis regelbundna verkningar och veterinärvård.

Sv: Låta hästen bara gå i hagen

Självklart är du inte hemsk, så länge hästarna för den tillsyn och vård de behöver är ju lösdrift det bästa alternativet tycker jag.

Ja, alltså lösdrift går de redan i :D Jag menade mest motionsbiten.

Så länge de får vård i den bemärkelsen som vaccinationer, verkning, mat (så de inte blir för smala/för tjocka) och vetrinärvård när det behövs så ser jag inga problem med att de inte får något motion.

Jag tror hästar motionerar sig bäst själva faktiskt, så länge de får utlopp för sina drifter som hästar (vandra, födosök etc). Stimulans tror jag är viktigare än motion. Och på en bra lösdrift är hästarna just hästar.

Håller med de andra tror inte att det är någon större fara. Hur länge hade du tänkt att vara "borta"?

Om du har någon som ser till dem i övrigt borstar lite då och då tror jag inte att det är någn fara alls :)

Jag tror hästar motionerar sig bäst själva faktiskt, så länge de får utlopp för sina drifter som hästar (vandra, födosök etc). Stimulans tror jag är viktigare än motion. Och på en bra lösdrift är hästarna just hästar.

:bow:

Med risk för att det börjar hagla ruttna tomater och dito ägg skulle jag kunna tillägga att det snarare är ständigt uppstallade hästar som kan ha det lite taskigt...:devil: Eller är det automatiskt synd om alla vilt levande hästar för att ingen borstar, longerar eller föser dem igenom skrittmaskinen ? :grin:

va tråkigt de är när de är så. ska själv låna ut mitt hbl o en del värka mer knasiga än andra. men tror nog att man till slut träffar på nån!

Jag håller med övriga, om de går i en bra, rymlig lösdrift och får bra foder och tillsyn så klarar de sig alldeles säkert utmärkt. :laugh:

bosätta dig permanent låter för mig som att du tänker FLYTTA utomlands o tillbringa ett antal år där...? Då är det nog bättre att sälja hästarna/fodervärda ut dem

Men ett år, tja, varför inte låta dem bara gå i hagen? Dock låter det som ett rätt så trist liv om de är vana att motioneras Men de vänjer sig ju!

Själv letar jag shettis som min dotter kan få "lära" sig att borsta på, hantera, följa med i vagn när Jag (hästvan mamma) kör och även få testa rida.
Men det finns inga som är väluppfostrade, lugna, inridna/inkörda att hitta på foder. Att KÖPA en ponny plus all utrustning är jättedyrt om man inte ens vet om barnen VILL hålla på. Att vara fodervärd är perfekt då man får låna alla saker och "lämna tillbaka" efter en tid. Men som sagt, har inte hittat en enda väluppfostrad shettis ännu... vi har en gammal B-ponny som dottern pysslar lite med men han är ju GIGANTISK för henne så hon når upp till magen typ. O när hon sitter på ryggen så pekar hennes ben bara rakt ut. suck. Men glad blir hon när hon får skritta på hans breda trygga rygg :D

Så leta vidare tycker jag, det finns SERIÖSA vuxna som letar BRA ponnier till sina barn men där ponnierna inte lämnas vind för våg i ungarnas händer.

:bow:

Med risk för att det börjar hagla ruttna tomater och dito ägg skulle jag kunna tillägga att det snarare är ständigt uppstallade hästar som kan ha det lite taskigt...:devil: Eller är det automatiskt synd om alla vilt levande hästar för att ingen borstar, longerar eller föser dem igenom skrittmaskinen ? :grin:

men vad kommer de andra hästarna tycka om den oborstade :angel:;)

Hade själv min ena ponny på lösdrift i 2½år där flocken kunde bestå av föl, unghästar, ston och "gammelston". På dagen gick unghästarna för sig i en egen flock med min ponny som "ledare" och i den andra så var det min ponnys mamma som var ledarstoet. På kvällen samlade min ponny och hennes mamma ihop båda flockarna och bildade en stor just för att de äldre stona skulle skydda de yngre.Väldigt intressant att titta på!

Finns det verkligen INGEN vuxen person som vill ha shettis(-ar) på foder för körning? :eek: Att ha för egen del alltså, inte bara köra ibland och sedan låta ungen rida.
För det är väl ganska välutbildade körponnyer du har eller har jag fått om bakfoten?

Senast ändrad:

jag försökte just säga det att DE FINNS, men de kanske inte alltid annonserar själva utan gör som mig, letar bland säljes/foderannonser, ringer, åker o kollar osv.

Sen förstår jag inte skräcken i att låta ett barn borsta ponnyn eller prova rida på den i vuxet sällskap. Men visst, de shettisar jag kollat på skulle jag inte ens släppa min dotter nära, då är det ju svårt att sälja eller låna ut till barnfamilj.

Nej, det är inte välutbildade direkt. De är 3 år gamla och endast körda i cirka 6 månader.

Ett alternativ kanske är att kolla upp ridskolor/lekis?

Vet ett ställe här ute på Värmdö och har ponnyridskola. Efter vad jag sett är det små grupper, välmående hästar och riktigt duktig personal.

Kanske kan fixa foderkontakt med någonting liknande?
Du kan ju få till kontraktet på så sätt att hästen enbart får hanteras av kunnigare elever, bara till körning samt max 5 dagar i veckan eller liknande?

kan ju vara en idé...

kanske inte så lämpligt med tanke på den ringa åldern på ponnierna och den låga utbildningen?? skulle inte riskera att låna ut unghästar till ridlekis/ridskola.

Det är ju rätt noga med unghästar jämfört med lite äldre om man ser till belastning, träning, foder, hantering etc...

Jag vill :love:

Är övertygad om att jag inte är ensam.
Är totalt förälskad i dessa stora små hästar som är så otroligt arbetsvilliga!! Fulla av egna åsikter om hur saker skall skötas, smarta och riktigt roliga.
När vi flyttar till eget hus blir det i alla fall 2 stycken småttingar som får flytta in.

Skrev att det inte är barnhästar...

Hur det än blir så kommer de INTE att lånas ut eller säljas. Håller hårt i mina guldklimpar.

Om du inte vill låna ut/sälja dom så får du väl betala någon att ta hand om dom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderat på detta fram och tillbaka. En del har kanske en häst, vill flytta ut på landet, hittar hus men ska ha sällskap till sin...
Svar
10
· Visningar
1 814
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama