Låta häst åka lös i transport

S

sante

Måste fråga er som låter era hästar åka lösa...hur står de? hur fungerar det, vilken ålder på häst och varför åker den lös? Vad har ni för transport som den åker lös i? Har ni tagit väck bom, mellanvägg??
Har själv en häst som åker löst, trodde jag var lite ensam på den fronten :crazy:
KOmmer ni att låta hästen åka lös, eller ska ni försöka binda den ?
Vågar inte ens på tanken att binda pållen, skulle säkert hoppa över bommen igen...

Sv: Låta häst åka lös i transport

Har hand om en shettis som oftast åker lös. Åker för det mesta i ett lite ombyggt 4-hästarssläp med två vanliga transportspiltor fram och som en liten box längst bak. Han brukar åka där bak då...Inga problem att ha han lös. När han åker i vanlig transport står han oftast baklänges och då sitter han oftast också fast för att han inte ska vända sig och gå under bommen...Han är bredåkare och står ofta blixt stilla tills han är helt säker på att vi stannat till ordentligt!

Tänk på att det är lite skillnad med en liten shettis på kanske 150-200 kg, och en större häst/ponny på ca 300-600 kg ;)

Hejsan!Enligt min erfarenhet så finns den bästa balansen om hästen står löst,men jag har enbart kört mina föl upp till ca 2år för oss har det funkat mycket bra.Har både shettisar och upp till den större nordsvensk jag har. :banana:

Min häst åker lös. Jag har mellanväggen kvar så hon inte kan vända sig.
Jag har inte förstått varför hästen ska bindas.Jag har hört av en som jobbat på räddningstjänsten att hästen inte är bunden om det händer en olycka.

Min häst är en nordsvensk på 16 år, han brukar stå lös i transporten med bogen mot frambommen, rumpan mot bakbommen, vänstersidan mot ytterväggen och högersidan mot mellanväggen.
Ser ingen anledning att sätta fast honom, han kan omöjligt ta sig någonstans...

Jag kör dem lösa när de är små. När jag binder upp första gången varierar. En del har åkt uppbundna vid åtta månaders ålder, andra har åkt lösa tills de varit 1½.

När de åker bundna åker de brett (utan mellanvägg) och med ganska lång uppbindning. ALLA ställer sig likadana - de backar ner så baken är i högra hörnet, ställer framdelen mitt över transportens mittpunkt. Sen står de så, blick stilla, trampar inte ens om.

Lösa vill jag inte ha dem brett, de vänder sig oftast och åker baklänges då, inget fel i det, men jag vill inte vara med om när 400 - 600 kg levande vikt ska vända tillbaka under färd...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V