Lat uteridare

fluffig

Trådstartare
Jag ska erkänna det, det är lika bra så ni vet vilken typ jag är.
Jag orkade inte sitta och tjafsa med Madam i dag när jag skulle rida ut så jag satt på henne ett kandar.
Gud vad skönt att bara kunna sitta och göra några halvhalter utan att ha en häst som bara slänger upp huvudet. Det var femte gången hon gick med kandar och jag njöt av att ha en häst som lyssnade på mig. Av någon konstig anledning vekar hon trivas med kandar, hon är kanske maschoist?:)

Jaha nu kan alla ni som tycker jag är en lat jäkel rasa ut i skvallerpressen.:idea:

Sv: Lat uteridare

Är väl mkt bättre att du rider hästen med kandar än ett bett som hon inte trivs med? har inget med lathet att göra tkr jag.
Får man fråga vad för bett du rider på i vanliga fall? :)

Så tycker jag också men ibland förfasar sig folk över allt.:D

Normalt använder jag tredelat bett vilket fungerar för henne på träningar osv men när vi rider ut så har hon svårt att lyssna och ta förhållningar så antingen har hon gått som en anka eller så rider jag med graman.

Okey.
Men som sagt, om hon trivs på det så ser jag inga problem med att ha ett kandar på uteritter. Sålänge du orkar med att värma två bett nu i vintertider :p

Det är väl jättebra att du hittat en betsling som hästen trivs med och som gör att er kommunikation fungerar bra.

Tack alla
Jag är glad att det funkade med henne och kandaret, så skönt att slippa känna sig elak ich jobbig för henne.
Jag vet att det inte är elak det är jag gammal nog att förstå men ibland upprörs folk av för mig helt galna saker.:angel:

Tur vi har varm i Skåneland så det inte behöver varmas så länge för mina händer är för kalla för det så jag får blåsa betten varma.

Tur vi har varm i Skåneland så det inte behöver varmas så länge för mina händer är för kalla för det så jag får blåsa betten varma.

Då är jag nog latast (bekvämast? mest uppfinningsrik?) ändå, för jag brukar bara hänga tränset runt nacken och stoppa bettet innanför jackan medan jag sadlar. :angel:

Tack alla
Jag är glad att det funkade med henne och kandaret, så skönt att slippa känna sig elak ich jobbig för henne.
Jag vet att det inte är elak det är jag gammal nog att förstå men ibland upprörs folk av för mig helt galna saker.:angel:

Kul inlägg.
Är väll mycke beroende på om man kan rida.För det är ju handen som är ELAK. Rider själv m kandar pesoa stång tredelat grimma reprunthals osv. Beroende på v man gör. Har hästen inga problem m munnen tycker jag det inte spelar nån roll va somm ligger där. Själv klart ska det passa. Har ju olika sadlar på ryggen.;)

Har ni inget varmvatten? Bara att spola bettet i varmvatten så är de varma och sköna för hästen.

Då är jag nog latast (bekvämast? mest uppfinningsrik?) ändå, för jag brukar bara hänga tränset runt nacken och stoppa bettet innanför jackan medan jag sadlar. :angel:

:rofl: mest uppfinningsrik, såklart! Det är hemskt dom första sekunderna, men vad gör man inte för sin häst? :D

Jiiii
Det blir ju kallt :)
men det var en bra ide fast som fryskylling blir det inte mycket värme kvar till bettet.
Tur man har en snäll häst att tränsa som bara gapar och sväljer.

Jag behöver aldrig värma lillans bett, det är så varmt sadelkammaren, så det håller värmen ;)
Ganska skönt faktiskt.

så gör jag också, funkar kanon :D
ibland när vi har kokat korn som står på spisen i sadelkammaren stoppar jag ner bettet där i också, mums vad bra det blev :D

Uppdatering
I går var det dags för veckoträningen i krumelurridning och Madam har aldrig gått bättre *HURRRAAA* det blir nog bettbyte med jämna mellanrum.
Jag kommer att träna några gånger på kandar oxå även om inte hästen egentligen är färdig för det utan för att jag ska slippa slite. Men idag är jag fortfarande supernöjd med gårdagens träning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag skulle önska en objektiv analys av min livssituation och tips, kanske har någon känt likadant? Jag gnäller aldrig, ogillar när...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Rosett
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 869
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar