"Lat" ponny!

K

Kockan

Min dotters ponny är en 16-årig snäll och duktig läromästare, New Forest 140 cm, men han är så seg att rida.

Han får nu per dag:
ca 5-7 kg hösilage (beroende hur blött det är)
5 dl havre
mineraler
lite betfor.

Kan man "fodra upp" honom på något vis, så att han blir lite piggare? Det är ju enklare om man har lite bjudning att utgå ifrån.
Han har haft fång en gång, samt korsförlamning en gång, så jag har blivit lite skraj att ge honom mer kraftfoder.
Han rids oftast bara 3-4 ggr i veckan och då ganska lugnt. (Går lektion en gång i veckan.) Skulle kännas tryggare att ge honom mer kraft om han blev mera riden. Eller ska man "hatta" och ge mer den dagen han rids?
Han är lättfödd av sig.
Egentligen tror jag inte han behöver något extra för hullet och välmåendets skull, men det vore bra om han blev lite piggare. Kommer ej ihåg värdena på hösilaget nu, men jag vet att det var bra och då ska ju en ponny som han inte behöva något extra egentligen.
 
Sv: "Lat" ponny!

Har du några värden på ensilaget ?

Svårt att rekommendera nånting annars.
Men nåt vi provade med min ponny när jag inte kunde nåt om foder men som fungerade var Fibergi Elit. Han var NF och lat men blev pigg!
 
Sv: "Lat" ponny!

Man måste skilja på "dietisk energi" och "humörenergi". Att tillföra mer energi via fodret är alltså inte samma sak som att få en piggare häst.

Så länge hästen är bra i hullet är det således inte fler MJ i foderstaten som behövs. Däremot kan en väl sammansatt foderstat göra underverk för humöret.

Vet du vad det är för ts i ensilaget (och har du övriga värden)? Har hästen tillgång till halm?

Hur är det i övrigt - är han t.ex. piggare vid uteritter, och hur ofta rids han ut i så fall? Hur är det med variationen i arbetet?

Har han "alltid" varit lugn, eller har det blivit värre?
 
Sv: "Lat" ponny!

Jo, jag vet att det är svårt utan värdena, men jag måste kolla med bonden.
Reflekterade bara över att värdena var bra när jag fick dem, sedan har jag inte tänkt mer på det. Är noga med att jag ger bra grovfoder, men jag är inte en sådan som sitter och räknar på fodret utan går efter hull och så.
Han SER ut att klara sig bra på det han får, men han är för seg och det kanske går att göra något åt det...
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag tycker det låter ganska lite med 5-7 kg hösilage.

Jag gav min fjorda, maxad C, mycket lättfödd, 8 kg (73%TS o i princip perfekta sporthästvärden) hösilage.
 
Sv: "Lat" ponny!

Har inte kollat upp med bonden igen men hösilaget är väldigt torrt och fint, tycker jag. Bara någon enstaka som varit lite blöt.
Smältbara rå proteinet låg på ca 30-35 och det vore väl bra till en lättfödd ponny? Kommer ej ihåg energi-värdet, men har för att det var aningen lågt.
Han har alltid varit en lugn och sansad kille.
Jag kanske ska tillägga att han är en gammal ridskoleponny som tröttnade och ville ha en lugnare tillvaro, främst i stallmiljön.
Han är piggare ute i skogen även om han är sansad även där.
Han har ej halm och går ute i en stor "varierande" hage ca 12 tim per dygn.
Han har blivit sparsamt riden senaste halvåret, men nu håller flickan på att rida igång honom mer ordentligt eftersom hon nu tar lektioner igen.
Han har alltid varit lite lat av sig i dressyren, men nu är det värre än någonsin. Han kör även ibland sitt gamla ridskole-trick "jag ska stanna och inta kiss-position, så att jag kan stå still ett tag och kolla på utsikten". Att kissa får han bara EN gång på sig nu. Kissar han inte då får han vänta till efter passet.
Hoppning är hans grej så där är han piggare.
Tyvärr så har han lite för dålig respekt för min dotter när hon rider och jag undrar om han inte har vant sig lite vid att sega runt på dressyren.
I övrigt är han gudasnäll och glad av sig. Han ser inte direkt ledsen ut på lektion heller utan är bara lat.
 
Sv: "Lat" ponny!

Men han är på gränsen till rund nu, så jag vill inte ge mera för då blir han väl bara tjockare?
 
Sv: "Lat" ponny!

Om ponnyn väger ca 450 kg behöver den minst 4,5 kg ts per dag.

Ett kg hö = ca 1,2 kg ts. Den skulle alltså behöva minst 5,5 kg hö per dag.

Om 5 kg ensilage ska räcka behöver det ha en ts-halt som är högre än hö, och det har inte ensilage!

Har du möjlighet att ta reda på ts-halten i ensilaget samt uppskatta vad ponnyn väger vore det bra. Det är jätteviktigt att ni försäkrat er om att hästen får i sig tillräcklig med strå!!

Var det 30-35 g protein per kg foder eller per kg ts? Vad som är "bra" för en ponny är om den får sina behov tillfredsställda, vilket man gör genom att komponera en bra foderstat.

Mitt spontana råd, utan värden på grovfodret, är att ni ökar grovfodergivan med ett par kg och tar bort kraftfodret om han blir för rund. Vill ni kan ni ge ett par kg halm istället för ensilage, halm innehåller generellt lite mindre energi än ensilage.
 
Sv: "Lat" ponny!

Får han för lite mat ställs kroppen in på svält o då blir han varken smalare eller piggare.

Samma som för oss människor ;)
 
Sv: "Lat" ponny!

Kan tillägga att det inte låter som om problemet är foderrelaterat, möjligtvis med undantag för ståfodergivan, utan att det är ett "ridproblem". Allteftersom dottern morskar på sig och "får pli" på ponnyn kommer han arbeta bättre.
 
Sv: "Lat" ponny!

Per kg foder.
Jag kan inte öka hösilagemängden för han blir fet då.
Jag vet hur mycket man "ska" ge en häst per kg kroppsvikt, men anser ändå att man ska gå på hur hästen ser ut. Ingen blir gladare av att man följer de regler som finns slaviskt.
Däremot brukar jag öka på med halm eller ett hö jag har som har låga värden, just för att han ska få i sig tillräckligt med strå. Svårt att ange en exakt mängd strågiva per dag då i och för sig, men han står inte på svält! Mätt blir han ialla fall, så pass som en ponny nu kan bli.
 
Sv: "Lat" ponny!

Visst är det delvis ett ridproblem, men det märks ganska tydligt att han är segare nu än för ett halvår sedan. Eller så är det bara så att han tycker att tillvaron han haft det senaste halvåret är alldeles lagom!
 
Sv: "Lat" ponny!

Glömde skriva att jag har funderat på att ställa över bara honom på det där höet jag har, med låga värden, men det känns inte heller bra. Han skulle i och för sig få äta mera, men då få i sig för lite proteiner.
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag tycker INTE det låter som om din ponny är så himla lättfödd, men den kanske rids hårdare än våran?
Mitt stora halvblod håller sig fin på ca 10-12 kg.
 
Sv: "Lat" ponny!

Kockan skrev:
Han kör även ibland sitt gamla ridskole-trick "jag ska stanna och inta kiss-position, så att jag kan stå still ett tag och kolla på utsikten". Att kissa får han bara EN gång på sig nu. Kissar han inte då får han vänta till efter passet.
Du det där är en redig varnings-signal.
Det är en sådan sak som i kombination med trötthet bör utredas av veterinär på klinik.
Hästen kan ha problem i urinvägar eller njurar, och det är inte juste att bara kalla den lat.

Dessutom så är foderstaten helt åt pepparn oavsett vilket värde ditt hösilage har.

Du kan inte kräva något arbete av den ponnyn innan du har gjort en trötthetsutredning på klinik samt korrigerat foderstaten.

För litet protein i en foderstat ger en fet häst.
Korsförlamning beror inte på kraftfoder utan på oregelbunden motion under en hög och kolhydrat-rik kraftfodergiva.
 
Sv: "Lat" ponny!

Hon vägde nästan exakt 400 kg och eftersom grovfodergivan bör vara 1,5 kg hö (alltså 84%TS) per 100 kg häst, vilket gör 6 kg för henne. 1,2 kg hö/100 kg häst är MINIMIGIVA

Då jag gav hösilage med 73%TS blir det 7 kg, sen fick hon ett kg extra för det jag red.

Om du läser vad Alpha skrev:
Om ponnyn väger ca 450 kg behöver den minst 4,5 kg ts per dag.

Ett kg hö = ca 1,2 kg ts. Den skulle alltså behöva minst 5,5 kg hö per dag.

Om 5 kg ensilage ska räcka behöver det ha en ts-halt som är högre än hö, och det har inte ensilage!

JAG anser att du ger dina hästar för lite grovfoder, men du gör som du vill.
Var man blir salig på sin tro :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: "Lat" ponny!

Håller med de andra om att du ger för lite stråfoder. Jag har 10 ponnyer av olika åldrar och storlekar. De räknas nog som lättfödda. De äter mellan 14-24 kg ensilage !
Vår 22 åriga Bella som numera är pensionerad från ridskolan är pigg ute men definitivt inte på volten. Hon är trött på ridvolten efter att ha gått där och trälat i så många år.
Om jag var ni skulle jag ge mer stråfoder, kolla så det inte är fel på njurarna samt fundera på om han verkligen vill gå lektion igen. En ponny som är lat kan vara en ponny som inte är lycklig.
Lycka till!
 
Sv: "Lat" ponny!

Svar till ALLA:
Det kanske var dumt att ställa denna fråga här över nätet då det är svårt att förklara helheten i våran situation.

Sedan rent allmänt:
Han är en väldigt trevlig och positiv ponny i övrigt så jag är inte det minsta orolig att han inte är lycklig.
Jag tycker att vi börjar komma ifrån ämnet...
 
Sv: "Lat" ponny!

Skulle jag ge mina hästar den mängd du anser av mitt hösilage så skulle de bli vandrande tunnor och det blir man inte heller pigg av.
Jag skrev även att jag brukar blanda ut med lite hö med lägre värden för att det inte ska bli för lite grovfoder.
 
Sv: "Lat" ponny!

Vad jag vet så ger för lite protein mindre muskelmassa, då det är det som de bygger av. Har inte upplevt att de blir feta av det?

Och jag skrev ju det! Att han blev lite oregelbundet riden, vad gäller korsförlamningen.

Och han är redan kollad på klinik. Det där var något han lärde sig på ridskolan.

En tanke är att han bara segat till sig lite under den här perioden då han fått ta det lugnt...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 048
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp