Låt oss prata om posten

Jag fick boka så att mitt paket skulle vara framme mellan 14.00-16.00 idag, då jag inte skulle vara hemma på förmiddagen. När jag sitter på bussen hem 13.25 ringer PostNord och meddelar att de är en minut ifrån mitt hem. :banghead: Tur för dem att jag kom fram på parkeringen precis samtidigt som deras bil - annars hade de fått VÄNTA.

Nu blev det ju rätt så bra ändå, men jag kan tycka att det är konstigt skött. Har jag beställt en tid för leverans så kan det ju mycket väl innebära att jag faktiskt inte är hemma tiden innan/efter detta.

Nyfiken fråga, hur bokades tiden? Har du stads- eller lantbrevbäring?

Våra kunder bokar inte utkörning hos oss som gör själva leveransen vilket gör att det kan bli helknas eftersom de flesta paket inte kan levereras en särskild tid utan går med ordinarie tur när det gäller lantbrevbäring. Paket inom stadsbrevbäringen körs inte av vårt kontor så där vet jag inte hur det ser ut riktigt.

Våra kunder bokar inte utkörning hos oss som gör själva leveransen vilket gör att det kan bli helknas eftersom de flesta paket inte kan levereras en särskild tid utan går med ordinarie tur när det gäller lantbrevbäring. Paket inom stadsbrevbäringen körs inte av vårt kontor så där vet jag inte hur det ser ut riktigt.
Jag fick ett sms från PostNord där de bad mig att boka en tid på deras hemsida (fick välja mellan 10-12 eller 14-16). :) Det borde vara stadsbrevbäring.

Edit: Kan tillägga att det är första gången jag har fått detta alternativet trots att jag har beställt från samma företag många gånger förr. Jag vet inte varför jag blev tilldelad denna lyxen den här gången.

Det i sig är ju ganska anmärkningsvärt - att fraktbolag tar på sig bokningar som de sen inte kan genomföra. Händer mig titt som tätt ("tyvärr, vår bil är för stor för att komma in på en grusväg, du får möta oss vid riksvägen". Det faktum att jag betalat massor av pengar för att få det tunga frysgodset framkört till dörren, det skiter de i. Men de meddelar inte beställaren om detta när denne bokar frakten).

Det i sig är ju ganska anmärkningsvärt - att fraktbolag tar på sig bokningar som de sen inte kan genomföra. Händer mig titt som tätt ("tyvärr, vår bil är för stor för att komma in på en grusväg, du får möta oss vid riksvägen". Det faktum att jag betalat massor av pengar för att få det tunga frysgodset framkört till dörren, det skiter de i. Men de meddelar inte beställaren om detta när denne bokar frakten).

Minst sagt anmärkningsvärt. Inte så kul för kunden som känner sig lurad (oftast med all rätt då) eller för oss som får skäll för något vi på botten inte kan påverka.

PostNord dras tydligen med enorma förluster, och skulden ligger i sammanslagningen med Danmarks Post. Ytterligare ett arv från Centerpartiets Maud Olofsson och alliansregeringen som hade storslagna planer på att expandera i Europa och världen. De första nio månaderna 2016 gick danska verksamheten med förlust, minus 481 miljoner kronor samtidigt som Posten i Sverige visade en vinst på 337 miljoner.

Senast ändrad av en moderator:
HELP!

Är det någon här som har skickat efter beställning (litet paket, 700 g) med track and trace via Royal Air Mail och vet hur utlämningen i Sverige ser ut? Är det via Postens utlämningsställen eller körs de ut till hemadress? Har handlat en del från UK men aldrig bemödat mig med spårningsnummer, däremot har det alltid varit Postnord som skött hanteringen av brev/paket i Sverige.

Hade ett missat samtal från min porttelefon för en stund sedan och blev genast lite kallsvettig, inte för att jag var hemma och hade kunnat ta emot något men ändå. Tänk om mitt paket aldrig kommer fram :nailbiting:

Just det, eftersom det är störningar hos Postnord går det inte söka på kolli-id där sedan några dagar tillbaka. Paketet nådde Stockholm igår morse, därefter har det inte gått att spåra :meh:

V har fått ett nytt problem på jobbet - kommunal verksamhet. Våra leverantörer har bytt till Nordpost. När dom inte hittar någon på plats - förr hade vi fasta leveransdagar och såg till att vara där - så lägger dom en avi i närmsta brevlåda. Grejen är den att vi har ingen brevlåda då vår post går till stadshuset. Så det där med leveransadress vs postadress är inge som funkar längre. Suck. Och jag får påpekningar av grannarna som får avierna att vi ska byta till rätt adress. Suck igen. VI har rätt adress.

Priserna kommer nu att höjas för företag av Postnord igen.
Vilket kommer påverka de som handlar mycket på nätet.
Varubrev som i dag har 1 dags utdelning blir 3 dagar istället. :(

Vad jag uppfattade tas även försäkringarna för godset bort helt .
Vilket inte gör så stor skillnad då man sällan får ersättning nu heller. Råkar man få ersättning så är det inköpspriset + moms som gäller, inte vad kunden har betalat för varan.
Att företaget får ersätta sin kund fullt ut, för något Postnord har slagit sönder/tappat bort (+ ofta ny frakt när företaget skickar igen) , har de inte brytt sig särskilt mycket om tidigare.
Och så undrar Postnord varför det går dåligt och tappar volym/omsättning?

Har inte läst hela tråden så någon kanske har tagit det här..
Min eftersändning har vid två tillfällen nu tagit 3(!) veckorpå sig att låta brev nå mig.
Sitter på adressändrig kundtjänsts chatt nu och ska se hur de vill att jag hanterar det.

Jag ringde Postnord och fick prata med världens trevligaste tjej, problem solved :up:

Uppdatering: Jag stod i hallen, vid ytterdörren och skulle gå iväg med en hög kläder. Det ringde på dörrklockan. Jag gick till närmsta pall och lade ifrån mig högen med ytterkläder, skyndade tillbaka till dörren för att öppna. Ingen där :confused: Korridoren är lång, minst 10 meter till trappen som går ner till porten och gatan, ingen människa i sikte. Jag tror att det tog dryga 10 sekunder för mig att öppna dörren, postisen måste ha studsat i väg för jag hörde inte ens porten slå igen bakom hen. Men på golvet intill min ytterdörr låg paketet!

Nog för att det står Express på paketet men jag visste faktiskt inte att det även gällde den stackars personalen :p

Har inte läst hela tråden så någon kanske har tagit det här..
Min eftersändning har vid två tillfällen nu tagit 3(!) veckorpå sig att låta brev nå mig.
Sitter på adressändrig kundtjänsts chatt nu och ska se hur de vill att jag hanterar det.
Får du eftersänt flera brev i ett eftersändningskuvert? Isåfall kan det vara så att de samlar ihop flera av dina brev innan de eftersänder. Så var det senast jag flyttade iallafall.

Får du eftersänt flera brev i ett eftersändningskuvert? Isåfall kan det vara så att de samlar ihop flera av dina brev innan de eftersänder. Så var det senast jag flyttade iallafall.
tre veckor är ändå inte acceptabelt ;)
Och minst ett av breven kom ensamt med bara etikett.
De har i alla skickat ett klagomål till berörda postkontor nu.
Så det de eventuellt har liggandes och blir dammigt kommer säkert rätt fort ;)

Så får man inte göra. Fast får är ju såna med krull på ryggen. Men jag är ganska säker på att det förekommer när man märker att man kommer att få övertid redan när man åker ut.

Jag väntar på ett paket som skickats med dhl. Två ggr har de skickat till fel service point, samma båda gångerna. Andra gången returnerades det t terminal efter 19 minuter :cautious: nu står det att det är hämtat på service point men jag har inte hämtat det … :down: vet inte om jag ska ringa nu eller vänta och se om det rör på sig under dagen.

Dom företag som inte vill skicka med Schenker eller UPS kan fetglömma att jag ens funderar på att ha dom som leverantörer,,,,,,,vilket jag meddelar dom. I 2 fall har dom "inte kunnat ändra" vilket betyder att dom inte vill så dom enda som numera levererar hit är Schenker (utlämningsställe för smågods) och UPS (ända in på köksbordet även om jag inte är hemma). :up:

Happ. Eftersom det har fungerat helt felfritt med hemleveranser i flera månader har jag väl samlat på mig oflyt i mängder, för nu sket det sig igen. Ett paket skickades från Tyskland den 9/2 och anlände till Sverige dagen därpå. Sedan hölls det kvar på terminal i fyra dagar av oklar anledning, innan det istället för att levereras till min dörr kördes direkt till ombud. Det hade jag kunnat leva med, om det nu hade varit rätt jävla ombud. Istället ligger paketet sedan en vecka tillbaka på ett ombud dit jag har noll möjlighet att ta mig, än mindre släpa med mig ett 12 kg tungt, flyttkartongsstort paket hem.

Har ringt och mailat nästan dagligen under den här veckan, och varje gång ska de minsann se till att det blir flyttat till rätt ombud omgående, och eftersom de kan se att jag har kontaktat dem tidigare angående detta så ska de minsann verkligen se till att det blir riktigt gjort den här gången. Och sedan händer... ingenting.

Eller jo, i morse fick jag en avisering från appen (det är verkligen en utmärkt app, tänk om verksamheten fungerade en bråkdel så bra som den gör!). Blev själaglad över att det äntligen hände något, innan jag såg att aviseringen gällde att en påminnelseavi hade skickats ut.

Vad sjutton gör man? Den som kör paket till ombud i mitt område skiter ju uppenbarligen fullkomligt i sitt jobb, men kundtjänst sitter ju som ett vattentätt skott mellan kund och den som faktiskt utför/ansvarar för arbetet, så som kund är man totalt maktlös. Jag hade behövt innehållet i den här paketet för en vecka sedan egentligen, och jag har verkligen inte råd att låta det gå tillbaka. Gaaah!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Nordsvensk Brukshäst
Tillbaka