Låt oss prata om posten

Om någon vet, är det vanligt att paket och sådant försvinner på posten? Jag beställde nämligen en grej och enligt affären så har dom skickat den men att den troligtvis kommit bort på posten. Har även läst att det är extremt ovanligt att paket bara försvinner och om dom gör det, är det ingenting som posten åtgärdar? Isåfall kan ju brevbärare mer eller mindre bara plocka det dom vill utan konsekvenser?

Nu hade inte affären möjlighet att skicka nytt och betalar därför tillbaka mina pengar vilket ju var snällt...men ändå.

Om någon vet, är det vanligt att paket och sådant försvinner på posten? Jag beställde nämligen en grej och enligt affären så har dom skickat den men att den troligtvis kommit bort på posten. Har även läst att det är extremt ovanligt att paket bara försvinner och om dom gör det, är det ingenting som posten åtgärdar? Isåfall kan ju brevbärare mer eller mindre bara plocka det dom vill utan konsekvenser?

Nu hade inte affären möjlighet att skicka nytt och betalar därför tillbaka mina pengar vilket ju var snällt...men ändå.

Det har hänt mig flera gånger både när jag har beställt paket och när jag har skickat. Försvunnit har väl paketen antagligen inte gjort, något har legat och snurrat runt på postterminalen (som kundtjänst uttryckte det), men paket kommer inte alltid dit de ska...

Är det skickat som paket finns det ett kollinummer och är dämed spårbart.

Förra veckan fick vi i lägenheten - samma dag - post som skulle till två olika närliggande adresser, det ena kuvertet innehöll någonting från Swedbank, känns som att det är ganska illa om sådana uppgifter hamnar i fel händer. Vi gick tillbaka med brevet till rätt brevlåda (radhusområde) men ibland känns det som att brevbärarna upptäcker att de glömt ett brev och lägger det på andras närliggande lådor i hopp om att de skall leka brevbärare och förmedla posten till rätt person istället för att göra om och göra rätt. Grymt irriterande är det! :rage:

Men jag kan inte klaga för mycket, häromveckan fick jag paket från Kanada som hade - till mitt förtret - snurrat runt i postgången cirka två månader, i och for sig inte så konstigt då det inte gick via flyg men ändå. Hämtar ut det på posten och ser att avsändaren bara skrivit mitt förnamn och sedan adressuppgifterna. Någon hade kritat dit mitt efternamn i efterhand för att kunna sända ut avin.´:o:p

Ja om det är PAKET och inte bara stort brev så ersätter Posten naturligtvis om det försvinner. Därför sparar man kvittot när man själv skickar PAKET . Säger en firma att ett paket troligtvis kommit bort på Posten så brukar det ofta inte vara skickat.
Om man har många saker som försvinner ska man naturligtvis reklamera det till kundtjänst så att de kan se om det är ett mönster i det hela.

Senaste erfarenheten är av DHL, idag.

SMS att det inte gått att lämna paket. Jaha, varför inte? Det har funnits folk på plats hela dagen (rätt svar här: de har inte kört ut det, utan loggat ut, kört omkring, kört tillbaka, loggat in som bomkörning p g a för långt från ordinarie runda).

Ringer imorse och begär ny utkörning. Nej. Jaha, varför inte då. Vi kör inte ut igen. Varför inte då? Det ingår inte i vår service. OK, exakt VAD är det som ingår när man betalar hyfsat dyrt för att få grejorna hemkörda?

Jo, att man själv får köra till nästa kommun och hämta på terminalen. En strålande affärsidé. Ta fullt betalt, leverera delar av tjänsten och vägra resten.

Nej, jag är inte förvånad. Men rätt less.

Såhär känns det:

Senaste erfarenheten är av DHL, idag.

SMS att det inte gått att lämna paket. Jaha, varför inte? Det har funnits folk på plats hela dagen (rätt svar här: de har inte kört ut det, utan loggat ut, kört omkring, kört tillbaka, loggat in som bomkörning p g a för långt från ordinarie runda).

Ringer imorse och begär ny utkörning. Nej. Jaha, varför inte då. Vi kör inte ut igen. Varför inte då? Det ingår inte i vår service. OK, exakt VAD är det som ingår när man betalar hyfsat dyrt för att få grejorna hemkörda?

Jo, att man själv får köra till nästa kommun och hämta på terminalen. En strålande affärsidé. Ta fullt betalt, leverera delar av tjänsten och vägra resten.

Nej, jag är inte förvånad. Men rätt less.

Såhär känns det:

EXAKT samma sak hände mig förra veckan. Fast då erbjöd de sig faktiskt att köra ut en andra gång. Utan att komma då heller. De skyllde då på att det var lösa hundar på gården som behövde kopplas för att de skulle kunna köra in. Ren lögn - hundarna sitter i hundgård. Vi var förövrigt tre personer ute på gårdsplan hela dagen utan att se skymten av nån bil...

Det slutade med att jag fick varan hemkörd av företaget jag köpt den av istället.

Är det skickat som paket finns det ett kollinummer och är dämed spårbart.
Det går ju in i min brevlåda så det är ju inte ett stort paket så men det är inget brev så att säga. Undrar lite vart alla "borttappade" brev och små paket tar vägen..dom går ju inte upp i rök.

Ja om det är PAKET och inte bara stort brev så ersätter Posten naturligtvis om det försvinner. Därför sparar man kvittot när man själv skickar PAKET . Säger en firma att ett paket troligtvis kommit bort på Posten så brukar det ofta inte vara skickat.
Om man har många saker som försvinner ska man naturligtvis reklamera det till kundtjänst så att de kan se om det är ett mönster i det hela.
Förmodligen så var det inte skickat ens, det var ju ett litet paket som gick in i min brevlåda så det var inte skickat som paket så att säga.

Tråkigt iallafall, om det är skickat så måste det ju tagit vägen nånstans.

Det går ju in i min brevlåda så det är ju inte ett stort paket så men det är inget brev så att säga. Undrar lite vart alla "borttappade" brev och små paket tar vägen..dom går ju inte upp i rök.

Paket har ALLTID kollinummer. Det mesta under två kg är brev, även om det inte är format kuvert s.a.s. Jag skulle kollat med avsändaren så det säkert gått iväg, om så är fallet är det PostNords kundtjänst du ska vända dig till.

Och ja, det finns en plats dit alla saker som inte går att leverera eller skicka tillbaka åker :) Vad som görs där vet jag dock inte.

Och ja, det finns en plats dit alla saker som inte går att leverera eller skicka tillbaka åker :) Vad som görs där vet jag dock inte.
Om adressen eller avsändaren är otydlig så öppnar de dem och söker efter mer info om avsändaren eller adressaten. Hittas ingen info så sparas de en viss tid så någon hinner efterlysa dem.

Eftersom jag flyttade i förra veckan kan man ju inte begära att alla känner till den nya adressen. Idag fick jag dock ett brev vidarebefordrat till mig där adressen var en kombination av mitt förra boende och förrförra boende. Postnummer och ort stämde med adressen jag precis flyttat ifrån. Gatuadressen och numret var min förrförra adress som jag flyttade ifrån för 2½ år sedan.

Mycket märkligt. Avsändaren var mitt försäkringsbolag där jag dessutom försäkrat mitt nya boende så min nya adress fanns ju i deras system när jag ringde och undrade om vad som stod på.

Trots den märkliga adresskombinationen kom det alltså fram.

Paket har ALLTID kollinummer. Det mesta under två kg är brev, även om det inte är format kuvert s.a.s. Jag skulle kollat med avsändaren så det säkert gått iväg, om så är fallet är det PostNords kundtjänst du ska vända dig till.

Dom har sagt att dom har skickat iväg det men att posten förmodligen har slarvat bort det. Det kanske kommer så småningom, jag vet inte. Men fick ju tillbaka mina pengar iallafall så det är ju alltid något. Tycker mest det är konstigt att det inte liksom är mer koll på saker och ting. Det går ju inte upp i rök liksom.

Att det skulle vara så att dom inte ser vem det ska till tvivlar jag på starkt. Eftersom dom sa att posten slarvat bort det så antar jag att dom hört med posten. Eller så skickade dom aldrig iväg det övht.

Som tidningsbud vill jag lägga in en boll från andra änden också, vad gäller saker som kommer fel o.s.v. Folk måste lära sig att sätta nr/namn på lådorna/brevinkasten. Även om lådan är nära huset (man ser inte husnummer så lätt i kolmörker på avstånd). Man måste se till att inte brevlådan sitter vid stammen av en buske stor som halva trädgården (dyngsur blir man när man grävt sig ut från busken igen och lyckats lämna tidningen). Det är också trevligt om det går att öppna brevinkastet mer än 2 mm så att tidningen får plats även när ica har beställt extra reklamsidor xD
Nej men framför allt, ni som får post/tidningar fel - märk lådan. Ordentligt! Det är inte roligt att stressa runt och leka gissningsleken ;) ni som bor i samma trappuppgång som nån med nästan samma namn kan väl se till att hela både för- och efternamn står tydligt utskrivna :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka