Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

tycker inte heller det är bra. men det behöver inte vara så att hästen har olater just pga liten utevistelse. det finns många hästar som mår bra och är nöjda ändå.

därmed inte sagt att det är bra hästhållning och jag skulle inte ha mina hästar så, men man kan inte skylla alla problem på utevistelse...

man får vara glad att dom får komma ut öht! 4 timmar i en liten hage är iaf bättre än inget alls. utomlands står dom ju oftast inne dygnet runt. i större städer brukar det inte finnas plats till hagar.

Jag förstår ditt resonemang, kanske man inte enbart ska stirra sig blind på utegång utan mera vilken sysselsättning har/får hästen. Att gå ut är inte allt för en häst även om den biten är väldigt viktig, är en häst gåendes i hage utan någon som aktiverar den lyckligare än den häst som aktiveras flera 4-6 timmar per dag? Kanske bör man fundera i de banorna också, genom detta inlägg försvara jag inte att hästen ska stå installad 23 timmar per dygn. Men man kanske bör fundera på att alla hästar inte står på boxen jämnt, utan att det finns många som jobbar eller blir aktiverade på annat sätt också. En sådan häst kan vara mer än nöjd, och faktiskt fungera helt normalt utan olater.

Att hästen får komma ut under dagen är för mig en självklarhet, men med det är inget måste att denna utevistelse ska vara minst 12 timmar eller mer om hästen kan aktiveras på annat vis också.

På resande fot och på vissa anläggningar finns inte hagar men fantastiska träningsmöjligheter som möjliggör "utevistelse"från boxen (manege + skrittmaskin).Bättre är att ha dem i en lersörja dygnet runt ute med ett skjul i och säga att "guud vilket fritt hästliv mina hästar har",jo tjenare :smirk:

Tycker det är lika mycket djurplågari att låsa in hästarna i en box och sen tro att "Men min häst tränas ju och går på skrittmaskin" Den behöver inte vara ute i en hage. Stakars hästar säger jag bara!

Håller helt och fullt med dig. Våra hästar står och vill in vid fyratiden på eftermiddagen. Är vädret fint blir det lite senare men sällan mycket senare än sex. På båda andra sidorna står hästar som sällan kommer ut senare än sex på morgonen. In vid 2100 på kvällen. I hagen finns inte ett strå. Lerigt och djävligt. Några av hästarna får hö mitt på dagen. Ungefär lika mycket som en normalstor kanin får.

Tror absolut inte att våra hästar skulle vilja byta med dem.

Visst, det finns idioter i båda lägren. Ingen av hästarna i vårt stall har någon som helst olat. Tuggar varken trä, väver eller något annat. I boxarna finns gott om hö och halm att pilla med.

Till saken hör också, i och för sig, att alla våra hästar är gamla. De gillar att stå och vila i sina boxar.

Man ska nog inte ta för givet att något av systemen är helt fel utan att titta på omständigheterna runt omkring.

Jag förstår ditt resonemang, kanske man inte enbart ska stirra sig blind på utegång utan mera vilken sysselsättning har/får hästen. Att gå ut är inte allt för en häst även om den biten är väldigt viktig, är en häst gåendes i hage utan någon som aktiverar den lyckligare än den häst som aktiveras flera 4-6 timmar per dag? Kanske bör man fundera i de banorna också, genom detta inlägg försvara jag inte att hästen ska stå installad 23 timmar per dygn. Men man kanske bör fundera på att alla hästar inte står på boxen jämnt, utan att det finns många som jobbar eller blir aktiverade på annat sätt också. En sådan häst kan vara mer än nöjd, och faktiskt fungera helt normalt utan olater.

Att hästen får komma ut under dagen är för mig en självklarhet, men med det är inget måste att denna utevistelse ska vara minst 12 timmar eller mer om hästen kan aktiveras på annat vis också.

Det här skriver jag under på!! :)

Stå och hänga vid en lerig grind och vara hungrig eller komma in och äta i sin box - jag vet vad min häst väljer...

Ja din häst vill ha mat, det har inget att göra med att den vill komma in det är maten den vill ha.

Ja din häst vill ha mat, det har inget att göra med att den vill komma in det är maten den vill ha.

Han har ingen ro att äta ute, och petar bara i sig några strån. Och Jo, han vill faktiskt komma in. Han trivs i stallet och i sin box.

Det var ju någon här som tyckte att det var bättre att hästen gick ute 10 timmar utan mat än att komma in.

För jag är 100 % säker på det. Hästen vet att den får mat när den kommer in . Och mot kvällen vill dom komma in för att deras kompisar går in och vill inte vara kvar ute själva.

Varför har han igen ro ? Är hans kompisar inne ?
Han trivs i stallet på vilket sätt visar han det utan att han står vid griden ?

Vet flera "ardennergubbar" i mitt område som låter hästarna stå dygnet runt i spilta fram till sommaren då de släpps på bete. Ofta står de och stampar också eftersom de är fulla med rasp. Vad gör djurskyddsinspektören? Inget...
/Sessiagh

Så du tror på fullaste allvar att inga hästar vill komma in i sin box,ever eller någonsin om de bara får mat ute?

Jaadu,ett tips är att inte uttala sig hundraprocentigt i dessa frågor då det ju förhåller sig så att ingen sitter inne på hela svaret.

Åtminstone inte tills den dagen vi kan kommunicera med hästar.:smirk:

Tragiskt,har du anmält missförhållandena vad gäller raspen?

Som jag sa tidigare,inkompetens är det farligaste för våra djur.

Oj,jag har sett hundratals som trivs alldeles utmärkt i sina boxar!

Kan också bero på hur stallarna ser ut.Lösdrifter har ju en tendens att inte erbjuda så bra installning :smirk:

Jag tkr absolut hästar ska få gå ute i flock!! Dom behöver ju få umgås med andra hästar, det säger väl sej självt. Det är ju igentligen inte naturligt för hästar att bara umgås med människor. Vi beter oss ju väldigt olika då vi är rovdjur och hästar är bytesdjur...
Hästar som står själv en längre tid brukar inte se så glada ut :(.
Just nu står min själv i en sjukhage pga. hälta, men man ser endå på han att han är glad och det är det viktiagste för mig :)

Varför har han igen ro ? Är hans kompisar inne ?
Han trivs i stallet på vilket sätt visar han det utan att han står vid griden ?

Varför skulle han INTE vilja gå in i boxen? Vet inte hur ditt stall ser ut men du får det att låta som en hemsk plats att vara på.

När min min häst kommer in i stallet får han mat, pyssel, stimulans i form av ridning och träning, mera pyssel (han älskar det) och mera mat. Det är torrt, varm och ljust där. Han tycker det är toppen i stallet, det är ju där allt det roliga händer.
Och Ja, han går ute i gräshage med kompis varje dag.

Sedan kan jag förstå att hästar som går ute hela dagen och bara slängs in i sina boxar och släpps ut igen på morgonen inte tycker det är så kul i stallet. Då är det mer stimulerande att vara ute kanske..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka