sthu

Trådstartare
Tränar PNH för tillfället, men är ingen större stjärna. Jag kan lugna en häst, men åt andra hållet går det sämre.
Min fjording/islandskorsning är lat ut i fingerspetsarna. Han gör allt på enklaste sättet och så långsamt som möjligt. Det är inte reaktionerna det är fel på, han är bara lat. Alla hästar är lata av naturen har det sagts mig och jag tror dem. Men man måste väl kunna få upp lite fart?
När vi cirklar tar han varje chans att sakta av till skritt. Så fort jag har ryggen till saktar han av. Jag får driva i princip hela tiden och det känns som det gör mer skada än nytta.
Har någon något bra tips på hur man kan komma till rätta med lathet? Det spelar ingen roll om jag är på ridbanan, en åker eller i skogen, det är lika slöa svar varje gång. Hur kan man få upp farten lite? Han har haft högre tempo tidigare år, men jag har pga ryggskada inte kunnat träna så mycket. Har knappt kunnat röra mig alls..
Min tränare kan inte hjälpa mig, hon har nyss flyttat och fått barn och orkar inte med alla hästar. Så om någon duktig människa har ett litet tips, så uppskattar jag om man vill dela med sig. :smirk:
 
Sv: Lat häst

Jag antar att du redan varierar träningen så mycket som möjligt. Blir det bättre när du rider och har draghjälp av andra hästar?

Järnbrist?

Man kan ju alltid prova plussa lite havre försiktigt om han inte är känslig mot sånt och se om lite överskottsenergi kan ge någon effekt. Annars är han väl bara bekväm av sig och behöver träna upp fart och kondis.
 
Sv: Lat häst

Jo jag skulle kunna lägga om maten lite antar jag, men han blir så grymt fet! Den hästen kan omvandla allt till fett haha!
KOndisen är helt ok på honom i övrigt, jag får väl helt enkelt tjata ett tag och se vad som händer :P
 
Sv: Lat häst

Hej!
Plötsligt hände något för mig o min häst, hon fortsatte jobba utan att jag behövde driva.
Vad jag gjorde?
Jag drev bara tills hon gick upp i tex trav, och då blev jag -helt- passiv. Tills hon ville sakta av eller ngt, då drev jag igen.
Så, för mig var det nog så att jag tidigare tjatat för mycket på henne, av rädsla för att hon inte skulle lyssna...
Prova att inte göra nånting alls så fort din häst gör det du ber om, tydlighet o snabbhet i eftergiften...
 
Sv: Lat häst

Det vet jag ;) och så jobbar jag också. Jag har tränat PNH i något år, så jag kan grunderna. Men grejen är att vi pratar om två steg i trav här.. Sedan är han mer eller mindre bakom ryggen på mig och då saktar han av. Och så har det hållt på ett par veckor. I vanliga fall löser det sig av sig självt, men just nu blir jag inte klok på honom. Så länge jag är vänd mot honom går det bra, till och med galopp ibland.
 
Du har en av de roligast raserna att jobba med. Ibland att longera en fjording...is like longing a stone.

Många av de kallblod typ har inte lika mycket "uummpff" som till ex en arab. men som cristobal sa tro jag är också det samma som ska fungera för dig.

Ett par frågor så vi vet vart du är...

Vart i PNH är du?

Hur är din "send off" (när du skicka ut han till att circle dig)?

Är du konsekvent? (ärlig, tack;) )

Tro du att din häst vet att du "menar vad du säger"? eller är du en av de som lovar att du ska göra nåt och aldrig följe genom med detta.


Att han stanna bakom dig är får du har ingen örgon på honom då. När du longera följa du runt med honom eller står du helt still och titta på dina skor? passiv som cristobal sa.

Har du en "carrot stick"?
 
Sv: Lat häst

Jo jag är konsekvent. har fått mycket skäll för det tidigare hehe men nu har jag skärpt mig. ;) Jag slutar driva så fort han gör det jag vill.
Jag vet faktiskt inte var i "PNH-stegen" jag är, jag har inte brytt mig om att ta reda på vad det innebär..
När jag skickar ut honom behövs knappt något alls från min sida, jag bara (hur ska jag förklara..) lutar mig åt det håll jag vill att han ska gå, och pekar från höften. Han går ut, oftast långsamt, men nhan flyttar sig.
När jag har honom på cirkeln vill jag kunna stå helt still och inte följa med honom runt. Men som det är nu måste jag följa efter honom hela tiden.
ja jag har en carrot stick (som han för övrigt ger fulla fan i).

Jag vet att han förstår, vi har hållt på en tid. Sedan var jag tvungen att göra ett uppehåll med allt vad hästar heter pga ryggen. Nu när vi kommit igång igen har vi givetvis fått börja om.
 
Sv: Lat häst

Rider du ofta??. Jag har en islandshäst, å min tränare har sagt att om min häst blir seg/ lat, kan det bero på att man rider för ofta, så att han har inget att se fram imot, ellr att han blir trött av det, låt han stå 2-3 dgr rid honom igen, se om han blir piggare, lägg till havre om det går, nån dag kan du bara ta en kort skritt- tur,
nästa dag har ni kul i skogen, och nån dag gör ni många olika övningar på ridbanan( prova spöet) , sluta när de går som bäst, så märker du om han blir piggare/ ser fram imot det :)


hade :bump:
 
Sv: Lat häst

rider nästan varje dag, mycket i skogen eftersom han är barnsligt förtjust i det. Jag varierar mycket, både skog, bana, lite körning, lite promenader osv. Så jag tror inte det är där skorna klämmer.
Havre vågar jag knappt ge honom, han har haft fång med hovbensrotation. Man blir nästan lite väl försiktig efter sånt.
Inte en chans i värlen jag använder spö när jag rider! Jag vill ju ha en häst som går framåt av sig själv.. Dessutom skulle jag nog lyckas trassla ihop det för mig :P Vilken syn! :rofl:
 
Sv: Lat häst

han var inne på sjukhus förra hösten, då kunde de inte se något på röntgen längre. Han reagerar ingenting i hovarna av att gå på grusväg eller asfalt eller annat hårt underlag. Han kan röra sig ordentligt, det är bara viljan som saknas.
Vi hade sällskap ut i dag för första gången på evigheter (stallfolket verkar vara anti-uteritt, lämnar aldrig padocken) och det gjorde stor skillnad! Jag ska se om jag inte kan övertala lilltjejen att följa med ut, det måste väl vara roligare fr en tolvåring att rida i skogen och på vägarna än runt runt på en rdbana?
 
Sv: Lat häst

Ja det låter bra. Ha med dig sällskap ofta om det hjälper. Sen när han är igång ordentligt och vant sig vid att vara mer framåt och kanske ligga på lite kan det vara så att det fungerar bättre utan sällskap också! Och tjejen du pratar om måste ju lära sig att man inte bara kan harva runt på volten sju dagar i veckan. bra för hennes ponny också:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 898
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp