Sv: Lat dressyrponny!
Min gamling var precis likadan första året!
Superfin på framridningen och dog inne på banan..
Jag testade massor av saker innan jag lärde mig vad som behövdes, och bla handlade det om att jag knep med skänklarna så att det gjorde att han inte kunde gå fram (jag var alltså omedvetet nervös). Jag tvar helt säker på att det inte berodde på det eftersom jag aldrig var nervös inför någon start, oavsett program, men efter att ha studerat mina filmer kom vi fram till att det var det som det mesta av "segheten" satt i, så vi längde lädrerna
Andra grejer som vi testat (och som hjälpt) är att på sommaren blöta ner honom (han ver extremt värmekänslig) innan han skulle in på banan, reta upp honom lite med spöt innan start och även ge honom druvsocker/dextrosol innan start.
Något annat som man också kan göra är att galoppera runt i lätt sits i högt tempo när du kommit in på banan för att få igång honom.
Dock satt det största av "segheten" i att jag var övertydlig med alla hjälper när jag väl var inne på banan, detta märkte jag inte heller av, men när jag var och tävlade en gång så var jag så fruktansvärt trött att jag knappt orkade rida. Så när jag tävlade honom fick jag tänka att jag bara skulle "åka med", annars påverkade jag för mycket = han blev sur och seg.
Det är dessutom Otroligt viktigt att han tar dina hjälper på framridningen (och när du tränar), svarar han inte första gången så säg åt honom på skarpen!
Rid inte fram för länge, rid hellre dressyr dagen före så att du får honom lösgjord och när du kommer på tävlingsplatsen rider du bara fram i 15 minuter. Under de 15 minutrarna kontrollerar du att han lyssnar ordentligt på dina hjälper, att han går fram för skänkeln och flyttar sig. Reagerar han inte så säg åt honom!
Försök att inte tänka på att det är tävling, rid bara som du gör hemma och ge inte upp!!
Hoppas att du fick några tips av mit något snurriga inlägg