Lat dressyrponny!

R

regazzoni

Min ponny lägger av på tävling, är det någon annan som känner ingen sig? Han kan vara fin på framridningen men sedan så bara slutar han att gå fram när jag kommer in på banan!:crazy: Det är jättejobbigt för han jag får inte till en enda ökning!:cry: Vet nån något tips?:bow:

Sv: Lat dressyrponny!

Är det så att du rider med spö alltid ?
Isåfall kanske den märker att den hjälpen inte längre finns, och att han dessutom kan utnyttja att du inte kan vara så handlingkraftig på banan.

Det tror jag oxå på. har varit med om samma sak. Fick rådet attverkligen ta i en gång när jag ska göra någotning på bannan, typ bara slänge mig över hästen i galoppfattningen så den vaknar till liv. har dock aldrig haft möjlighet att prova då jag enbart tävlat i dresyyr en gång hittils.

överdriv hjälperna, det är bättre att din häst drar på lite än att inget alls händer..

hästen ska ju ha respekt för dig även inne på banan..

Min ponny är sådan, men det har inte att göra med att hon är olydig, lat eller ignorerar mig pga spö. Hon är bara så spänd att man inte når fram till henne, dock är hon inte en sådan som blåser upp sig och springer utan hon kryper ihop och vill inte riktigt gå fram. Antagligen pga att jag spänner mig med.

Jag tror att det är så att man måste rida lite mer bestämt inne på banan, så att hästen ska få självförtroende och tycka att det är kul.

Men prova även att träna utan spö, det är nyttigt :)

Min gamla tävlingsponny gjorde också så precis våra första starter när han var unghäst.
För honom berodde det på att han var pissnödig och var väl så spänd att han inte vågade/ville stanna och pissa ute på framridningen utan gjorde alltid det sen när man kom ut från banan och gick undan lite. Blev seg för att han tyckte det var lugnare inne i ridhuset och därmed ville han gärna stana och tömma blåsan även om han inte riktigt vågade. :smirk:
Löste det genom att alltid gå en runda i skogen/på gräs borta från folk och hästar innan framridningen så att han kunde slappna av om det behövdes. Kan kanske även tillägga att problemet försvann så fort han fått lite mer rutin.

Hm, sådär har min häst börjat göra på "gamla dar", han är 21 år i år och har tävlat i princip hela sitt liv, i fjol kom han plötsligt på att han alltid är kissnödig när han kommerr in i collectingring.. :crazy:

Vi har provat a l l t för att få honom att kissa innan framridningen, men har bara lyckats någon enstaka gång.. Däremot så går han och mamma på "kiss-promenad" efter första klassen när jag går och hämtar protokollet, då ställer han sig lugnt på första gräsfläck - och sen är han fit for fight till nästa program!
Jag måste alltid rida två klasser, och ha den första som "pisse-program" :smirk:

Till TS: Hur mycket har du/hästen tävlat? Kan det vara så att du är lite nervös, spänner dig och inte rider likdant inne på banan? Det är väldigt vanligt och då hjälper det oftast att tävla mer, mental träning är också suveränt, har hjälpt mig jättemycket! Ens tankar styr mycket mycket mer än vad man egentligen vill erkänna.. Tänk absolut inte att "nu kommer h*n att dö inne på banan" - för då beställer du det, men det är himla lätt hänt.. Slappna av, slappna av, slappna av..

Är det för att du släpper spöet, får du träna utan spö så att hästen lär sig att den ska gå fram ändå.
Väl inne på banan - våga rida - bättre en överdriven hjälp och reaktion, än att hästen slår dövörat till.

Lycka till! :)

Min gamling var precis likadan första året!
Superfin på framridningen och dog inne på banan..
Jag testade massor av saker innan jag lärde mig vad som behövdes, och bla handlade det om att jag knep med skänklarna så att det gjorde att han inte kunde gå fram (jag var alltså omedvetet nervös). Jag tvar helt säker på att det inte berodde på det eftersom jag aldrig var nervös inför någon start, oavsett program, men efter att ha studerat mina filmer kom vi fram till att det var det som det mesta av "segheten" satt i, så vi längde lädrerna ;)
Andra grejer som vi testat (och som hjälpt) är att på sommaren blöta ner honom (han ver extremt värmekänslig) innan han skulle in på banan, reta upp honom lite med spöt innan start och även ge honom druvsocker/dextrosol innan start.
Något annat som man också kan göra är att galoppera runt i lätt sits i högt tempo när du kommit in på banan för att få igång honom.
Dock satt det största av "segheten" i att jag var övertydlig med alla hjälper när jag väl var inne på banan, detta märkte jag inte heller av, men när jag var och tävlade en gång så var jag så fruktansvärt trött att jag knappt orkade rida. Så när jag tävlade honom fick jag tänka att jag bara skulle "åka med", annars påverkade jag för mycket = han blev sur och seg.

Det är dessutom Otroligt viktigt att han tar dina hjälper på framridningen (och när du tränar), svarar han inte första gången så säg åt honom på skarpen!
Rid inte fram för länge, rid hellre dressyr dagen före så att du får honom lösgjord och när du kommer på tävlingsplatsen rider du bara fram i 15 minuter. Under de 15 minutrarna kontrollerar du att han lyssnar ordentligt på dina hjälper, att han går fram för skänkeln och flyttar sig. Reagerar han inte så säg åt honom!

Försök att inte tänka på att det är tävling, rid bara som du gör hemma och ge inte upp!!

Hoppas att du fick några tips av mit något snurriga inlägg :D

Jag vet precis hur det där är!
I våras när min ponny blev halt lånade jag två andra ponnyer till andra och sista omgången i ponnyallsvenskan. Båda var fantastiskt sega! De la helt av så fort de kom in på banan.
Svaret är - rid utav bara helvete! (Men gör det snyggt :angel:)
Grejen är att du aldrig får låta den lata till det, var på den i VARJE sekund att den ska gå fram. Det är jättejobbigt, men det ger ju önskat resultat.
Jag var så trött att jag var påväg att spy när jag red ut från banorna :o Men det var det värt, med den ena hästen iaf. Me like 71% i båda klasserna :rofl:

Oj, som jag känner igen mig! Ponnyn jag tävlar nu är likadan, superfin på framridningen och sen släppte jag spöet och så "dog" han. Kändes verkligen svinsurt. Nu rider jag fram i ca. 15 -20 min utan spö, och nu har till och med placeringarna börjat rulla in :D
Men jag brukar ha en ganska stor storlek på tyglarna och om han känns seg så brukar jag använda tyglarna som lite extra drivmedel när domaren inte ser :angel:

jag vet precis hur det är. Med min fd. ponny blev det också så.
men jag tycker dom andra har gett bra tips o hoppas att det löser sig. :)

min ponny var precis sådär när jag tävlade honom, bara de två sista gångerna lyckades vi kravla oss upp till hyfsade resultat, innan dess var vi jämt näst sist... han gick underbart på framridningen (o träningarna), efteråt frågade folk: "vad hände?".
till saken hör att både ryttaren som red ponnyn innan mig fick fina placeringar och min fodervärd efter att jag slutat hade också framgångar i dressyren.
jag tror att det var en kombination av mina nerver och att han hade en svacka precis i början när jag hade honom eftersom jag kom direkt från ridskolan, vilket gjorde att han utnyttjade min okunnskap när det passade (sedan tävlade jag inte på ett par år och sen när det började komma så fyllde jag 18...).

MEN till saken. öva respekten för framåtdrivande hjälper mycket på hemmaplan. var koncekvent, VARJE gång du lägger till skänkeln ska ponnyn svara framåt. gör den inte det: driv driv driv (du behöver inte slå) tills ponnyn nästan racar runt på banan. då saktar du av den med mjuka fina hjälper. sedan försöker du igen.
strunta i formen tills hästrackarn går framåt för skänkeln.

den här övningen fick jag sitta och göra en hel lektion på ett halvblod som jag hade som medryttarhäst. efter den lektionen kände jag mig världelös och ville bara gråta, men två veckor senare så önskar jag att jag hade gjort med min ponny.

Det kan inte vara för att du rider fram för länge/hårt?
Man ser ofta folk som rider fram aldeles för länge så att hästarna är genomsvettiga när dom kommer in på banan:confused:
(nu menar jag inte att du nödvändigtvis behöver vara så;)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V