L
Lisita
Jag har en liten fundering, jag rider för tillfället en 8-årig arabvalack som tycker det är roligt att jobba ute i skogen men så fort han kliver innanför grinden till ridbanan är det som att all energi är försvunnen. Han gör det man ber honom om men med noll framåtbjudning. Till saken hör att vi ibland rider till en annan ridbana ett par km bort och rider ibland och då har han alltid energi och mycket arbetsvilja. Red tidigare en Menorquin i samma stall och han visade ungefär samma beteende (4-årig hingst). Menorquinen har nu flyttat till ett annat stall och har blivit så framåt att ägarinnan nästan fått motsatt problem från innan.
Araben i fråga har förvisso en del fysiska problem (som de flesta hästar), men just det här är så extremt att jag inte kan låta bli att fundera på om det kan vara rent psykiskt? Rent generellt utan att gå in på för mkt detaljer i just detta fallet undrar jag om andra varit med om att ha en "lat" häst som sedan totalt ändrar karaktär vid miljöbyte? Med gamla ridskolehästar är det ju ett känt fenomen, men när hästen byter miljö men fortsätter att jobbas av samma person och på samma sätt som innan?
Tips eller liknande erfarenheter mottages tacksamt!
Araben i fråga har förvisso en del fysiska problem (som de flesta hästar), men just det här är så extremt att jag inte kan låta bli att fundera på om det kan vara rent psykiskt? Rent generellt utan att gå in på för mkt detaljer i just detta fallet undrar jag om andra varit med om att ha en "lat" häst som sedan totalt ändrar karaktär vid miljöbyte? Med gamla ridskolehästar är det ju ett känt fenomen, men när hästen byter miljö men fortsätter att jobbas av samma person och på samma sätt som innan?
Tips eller liknande erfarenheter mottages tacksamt!