Sv: Lasttränings-tips?
ojdå blev visst lite långt... hoppas du orkar läsa
när jag började lastträna min unghäst var jag själv... hon tyckte att rampen var lite läskig så vi övade på att gå upp och ner för den och även på tvären
hade då tagit bort mellanväggen för att det inte skulle bli så trångt...
när vi sen skulle börja åka var vi 2, jag som ledde på och en annan som stängde bakom, aldrig några problem!
har nu börjat med att hon ska gå på själv (även insett att detta varit enklare om jag gjort så från början
)
lägger grimskaftet över halsen och går fram till rampen, ställer mig på sidan och håller med ena handen i grimskaftet under hakan för att "visa vägen" har ett typ dressyrspö i andra handen och petar på baken/bakbenen då hästen tänker bakåt eller är ointresserad, så fort hästen tänker framåt slutar jag peta (eftergift). när hela hästen är inne stänger jag allt går sedan fram och sätter fast hästen.
men eftersom min häst är van att gå efter mig så använder jag en longerlina. denna fäster jag i grimman ovh lägger över bommen och sen håller jag i andra änden själv, detta gör att jag fortfarande har koll på huvudet och hästen får hjälp med rätt riktning, en liten säkerhet när man ska stänga bommen och så med!
detta fungerar hur bra som helst...
jag har aldrig använt foder som "muta", man vet aldrig när man måste lasta, inte alltid sådant finns nära! däremot kan jag ge hö om hästen ska stå en längre stund i transporten.
hoppas detta kan ge dig några ideer