Lasttränings-tips?

H

Hannzo

Ska börja lastträna min 3 åring inom kort.

Vill ha tips på hur ni gott tillväga för att få en lättlastad häst. Som hellst går att lasta själv tids nog. :laugh:

Sv: Lasttränings-tips?

Se till att ha god tid på dig de första gångerna så ni inte har någon tid att passa.
Och bara led på hästen i lugn och ro, utan att göra för stor affär av det. Kan ta med en havrehink som lockbete.
Något som jag tror är bra är att köra till något trevligt ställe de första gångerna (typ sommarhagen) så den förknippar åkning med något bra.

Jag har lärt mig att man aldrig ska lasta på hästen utan att stänga luckan och köra iväg (dvs inte lasta på och sedan ta av den igen) då det kan medföra att hästen slänger sig bakåt (om det är bakåturlasning vill säga), men många tycker nog tvärtom, att man inte ska stänga luckan och köra iväg de första gångerna. Hoppas någon mer har synpuinkter på detta?

Du kanske har någon snäll, åkvan häst att ha med?

Brukar ni lastträna själva, eller är ni alltid minst 2 stycken? Jag har tänkt lastträna själv nämligen.. Är ledig hela dagarna både i dag och i morgon, så tid har jag..

Men om man låter hästen stå kvar inne i transporten ett bra tag, utan att fälla upp luckan, låta den äta lite osv. (Blir lite svårt att stänga bakluckan om jag är själv..

Min åsikt är att det känns rätt sent att börja träna lastning när hästen redan är 3 år, men alla har ju inte haft sin häst hela uppväxten så det är ju olika mellan folk.
Min häst har jag haft sedan den var 9 mån och hon hade åkt transport 2 ggr innan hon kom till oss. Vi började lasta henne rätt omgående och åkte in till ridklubben (5-10 min resa) ett par gånger i veckan för att promenera i skogen. Så, hon har åkt transport mååånga gånger -är 4 år nu, och vi har aldrig haft problem.

Så mitt tips till dig är att lasta och åka så mycket som möjligt så att hästen får rutin. Inga långa sträckor utan bara ge er ut på små turer.
Var aldrig ensam utan alltid minst 2 personer. En till att leda på hästen och en som sköter bommar och luckor. Gärna får det vara en person till som kan hjälpa till om det skulle bli något problem.

Jag köpte min häst för 1 månad sedan. Så kan tyvärr inte roför att hon inte blivit lasttränad innan..

Men tack för ditt svar iaf!

Jag lasttränar själv. Kan inte vara beroende av att folk har tid att hjälpa mig när jag ska iväg, mina hästar måste gå att lasta själv.

Ställer mellanväggen åt sidan, går mot släpet, släpper hästen på lämmen. Smackar på om den tvekar. När den gått in ställer jag tillbaka mellanväggen, stänger bommen, stänger luckan. Går runt till skötardörren, sätter fast hästen.

Blir det problem i något av momenten löser jag det under gång s a s, beroende på vad som felas. Innan den här träningen måste hästen följa mig, kunna bli sänd före, kunna stå still och vara lugn och tillitsfull. Är dessa saker på plats har jag inte varit med om att det blir några problem. Saknas däremot något moment brukar det förr eller senare gnissla i maskineriet. Många av momenten kan man träna utan transport.

Gick bra idag. Hon var inte ett dugg rädd. Men ville först inte gå in. stannade framför rampen.
Efter ca 5-10 minuter så gick hon in. Lät henne stå ca 2 minuter i transporten o tugga lite hö sen backade jag ut henne. Gick inte in med henne igen.

Ska fortsätta i morgon igen. Något jag bör tänka på?

Gick bra idag. Hon var inte ett dugg rädd. Men ville först inte gå in. stannade framför rampen.
Efter ca 5-10 minuter så gick hon in. Lät henne stå ca 2 minuter i transporten o tugga lite hö sen backade jag ut henne. Gick inte in med henne igen.

Ska fortsätta i morgon igen. Något jag bör tänka på?
När du lastar så tänk inte utan bara gå, gärna med slakt grimskaft. se dig inte om utan tänk bara att ni ska in i transporten. Var lugn.

Det går helfint.;)

Min åring var mkt misstänksam mot lastning (åkte aldrig som föl p.g.a. att hans mamma är rätt svårlastad (ej min häst)) trots att han för övrigt är ytterst följsam. Vi lastade tillsammans med en annan häst och gav mat i släpet men vi fick använda lina för få in honom eftersom han helt enkelt parkerade sig och växte fast. Det gick snabbare och och snabbare (från ca 15 min till 2) och sedan åkte vi iväg på en långresa på 7 mil.

Väl där lastades han 2 ggr per dag tillsammans med sin kompis för att kunna ta sig mellan träningen och hagen vi lånat och plötsligt lossnade det helt med lastningen. Allt annat var ju nytt så transporten blev en väldigt trygg plats och han började till och med suga mot släpet!

Men jag tror starkt på att använda medhjälpare första gångerna, att ge kraftfoder i transporten och att de första gångerna inte stänga rampen utan låta det vara öppet.

Lycka till!

Om man har en häst som är extremt rädd av sig. Lasttränar min häst nu(han är 4 år har åkt buss lite innan)
Har inga problem att få in honom i transporten, är nu avslappnad när han är inne. Men hur skall jag stänga luckan? ska man bara sätta fast bommen back o sen stänga? är det bäst? Alltid bom på bak eller skall man bara stänga, men kan ju bli problem vid utlastning.
Är rädd att han skall få panik.
Vi kan lasta ut fram är det att rekomendera att göra första gångerna eller är det bättre att öppna bak?

Har haft en svår lastad häst förut så vill inte ha en till.

ojdå blev visst lite långt... hoppas du orkar läsa:angel:

när jag började lastträna min unghäst var jag själv... hon tyckte att rampen var lite läskig så vi övade på att gå upp och ner för den och även på tvären :)
hade då tagit bort mellanväggen för att det inte skulle bli så trångt...
när vi sen skulle börja åka var vi 2, jag som ledde på och en annan som stängde bakom, aldrig några problem!
har nu börjat med att hon ska gå på själv (även insett att detta varit enklare om jag gjort så från början :grin:)
lägger grimskaftet över halsen och går fram till rampen, ställer mig på sidan och håller med ena handen i grimskaftet under hakan för att "visa vägen" har ett typ dressyrspö i andra handen och petar på baken/bakbenen då hästen tänker bakåt eller är ointresserad, så fort hästen tänker framåt slutar jag peta (eftergift). när hela hästen är inne stänger jag allt går sedan fram och sätter fast hästen.
men eftersom min häst är van att gå efter mig så använder jag en longerlina. denna fäster jag i grimman ovh lägger över bommen och sen håller jag i andra änden själv, detta gör att jag fortfarande har koll på huvudet och hästen får hjälp med rätt riktning, en liten säkerhet när man ska stänga bommen och så med!
detta fungerar hur bra som helst...

jag har aldrig använt foder som "muta", man vet aldrig när man måste lasta, inte alltid sådant finns nära! däremot kan jag ge hö om hästen ska stå en längre stund i transporten.

hoppas detta kan ge dig några ideer:)

Hur menar du med longerlinan? Först skrev du att du hade ett grimskaft, men sen skrev du att du använde longerlina?

Ska ut strax igen och lastträna lite. :-)

tanken är att inte behöva longerlinan (ursäkta förvirringen)
longerlinan lägger jag runt bommen fram så jag kan stå utanför transporten med båda ändarna, en i hästen och en i handen, hjälper hästen lite med riktningen.
detta kommer förhoppningsvis leda fram till att jag bara kan gå fram till rampen, lägga grimskaftet över hästens hals och så går hon in själv:idea:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV