Lasttränings intresserade

T

Tess82

Finns det fler i detta avlånga land som har samma intresse som mig??
:love: Jag har som specialintresse att lastträna hästar.Tycker det är intressant att se och fundera över hur hästen tänker och reagerar i och med lastning.

Sv: Lasttränings intresserade

intresse? nja inte direkt men jag lär få intressera mej av de nu.... har två unghästar som jag måste börja lastträna så fort snön e borta....:banana:

intresserad och intresserad, jag blir så illa tvungen att bli intresserad då jag vill starta en PP i distans i slutet av sommaren men min häst har problem med lastningen. du har inga tips kanske?
hon är ett sjuårigt arabsto, är inte "dum" och tjurskallig vid lastning bara rädd. sist vi lastade så stod hon och skakade i HELA kroppen inne i transporten. detta kan inte fortgå då det är taskigt mot hästen att hon ska behöva känna sig så rädd plus att om jag ska tävla distans så kan hon inte lägga all sin energi på resan bara. du får gärna "ta din an" mitt problem!:)

Jag skulle gärna vilja höra lite åsikter hur ni skulle göra med en snart 2 årig arabtös som skall åka transport till NH träning nästa vecka... Hon har stått inne i transporten (inga långa stunder) utan problem och går gärna in dit... Men jag har inte ännu stängt luckan bakom, är det bara att helt sonika stänga den och åka iväg? Det som jag funderar på är att ifall hon blir orolig, är det bäst att trots allt åka iväg i tron att hon lugnar sig när man börjar köra. Tanken är att hon skall åka tillsammans med en åkvan häst.

Thanx! :bump:

Intresse kanske jag inte skulel kalla det, men jag kan säga att jag är väldigt, väldigt intresserad:) Det började med en häst jag köpta som bara var helt omöjlig vid lastning, och sen dess har det varit jätteintressant tycker jag. Har träffat Ronny Åhman, för er som vet vem han är, och han hjälpte mig med hästen. Tycker alla metoder är väldans intressanta!

Tess82 skrev:
Finns det fler i detta avlånga land som har samma intresse som mig??
:love: Jag har som specialintresse att lastträna hästar.Tycker det är intressant att se och fundera över hur hästen tänker och reagerar i och med lastning.

Jag med tycker att det är en av de mest intressant och belönade övningar/träning/utbildning (vad man vill kalle det för) som finns.

Jag är inte intresserad, men det hade underlättat om jag var det. Jag kan faktiskt inte förstå hur jag ska få in min häst i en transport.

Intresserad är jag väl inte speciellt. MIn tvååring vägrar gå upp. Jag har beställt proffshjälp som kommer komma ut i denna månaden för det. Ska bli intressant att se vad han gör och om han får upp honom i släpet.

Jag är intresserad i hur hästen tänker öht och gillar att lasta hästar som kan vara ansedda som "besvärliga". Många gånger har det helt enkelt handlat mer om ägarens inställning till lastning, så det är dom som måste "lasttränas":smirk:
Oftas när det handlar om att lasta dessa hästar brukar jag få stå till tjänst. Det är en härlig känsla när hästen lastas utan att man tagit till våld, vilket många tror är sista lösningen....

Halloj, jo lastning är kul. I parellis program ingår det att lasta hästen i alla nivåer och svårhetsgraden ökar. Du skall tillslut kunna lasta hästen helt lös och även i galopp... Vi tränar mycket lastning och hästarna tycker det är jätte kul. Man kan göra mycket kul med en transport som bygger på förtroende häst och människa emellan, tex. backa in el sitta på hjulhuset och lasta!
Min häst vill springa in så fort hon ser transporten för hon vet att hon får stå där och vila och det tycker hon är bekvämt.
Att få hästen att känna en trygghet och veta att det är bekvämt att stå där är a och o. Våld löser ingenting, det gör bara allt fruktansvärt mycket värre.
Det är nog synd nog i lastningssituationer som det mesta våldet uppstår. Folk blir iretterade och frustrerade av att hästen inte vill gå in sen vet de inte hur de ska göra... Då blir människans reaktion våldsam... Bla bla, jag man kan ju prata ihjäl sig. :rofl: Gå gärna in på våran trån om pnh-någon? så kan man ju prata mer.
Hur gör du när du lastar?
Tjing!:banana:

Mina lastmetoder är nog lika olika som antalet hästar man lastar! Det beror helt på hästens inställning och tidigare erfarenheter. Jag utgår från det först. Sen beror det på hur hästen är, hur mycket press den tål och inte tål innan den "blockerar" sig. Ligger hela tiden på "gränsen" för vad hästen tål, så att den fortfarande är "med mig" och lyssnar och lär av mina signaler. Vad som funkar på varje häst beror helt enkelt på individen. En del är starkare psykiskt/har mer erfarenhet och upplevs som smartare, medans de hästar som inte har fått vinna i lastsituationer oftast är enklare att ledsaga.

kicki71 skrev:
Mina lastmetoder är nog lika olika som antalet hästar man lastar! Det beror helt på hästens inställning och tidigare erfarenheter. Jag utgår från det först. Sen beror det på hur hästen är, hur mycket press den tål och inte tål innan den "blockerar" sig. Ligger hela tiden på "gränsen" för vad hästen tål, så att den fortfarande är "med mig" och lyssnar och lär av mina signaler. Vad som funkar på varje häst beror helt enkelt på individen. En del är starkare psykiskt/har mer erfarenhet och upplevs som smartare, medans de hästar som inte har fått vinna i lastsituationer oftast är enklare att ledsaga.

Var du tvungen att bosätta dig in NORRBOTTEN?! :D
Du skulle antagligen kunna försörja dig heltid på att lasta folks hästar i mellansverige om du ville! :D

:bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 926
Senast: Badger
·
Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 735
Senast: EZMK
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 948
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet