Man tränar i små steg på det som hästen behöver vara okej med för att kunna lastas och åka säkert. För mig är de delarna ungefärligen:
- Grundläggande förtroende - jag behöver ha hanterat och tränat hästen tillräckligt mycket för att den ska lita på att det är okej och ofarligt att göra som jag säger, att jag inte kommer "sätta den i skiten".
- Kunna leda och longera hästen ur alla positioner och genom trånga passager.
- Hästen ska vara okej med att stå stilla i ett trångt utrymme, t.ex. en undersökningsspilta hos veterinären eller en vanlig spilta i ett stall.
- Hästen ska kunna stå uppbunden och inte få panik när den märker att den sitter fast.
- Hästen ska vara okej med att gå på olika underlag som ser ut, känns och låter på olika sätt.
- Hästen ska kunna de hjälper och kommandon du behöver använda när du lastar - typ "gå framåt", "stå still", "backa".
- Om hästen innan lastträningen börjar är bakskygg så bör det tränas bort i möjligaste mån.
Sen behöver man ju också göra en plan för hur man ska lastträna, vad första steget är, hur man ska komma dit, när man ska avbryta osv. Och det finns en del förutsättningar även för människan som ska lastträna hästen:
- Var lugn och tänk. Det är du som har den "överlägsna" hjärnan.
- Sätt dig in i hästens situation, vad är läskigt för den?
- Inse att du inte kommer lika långt varje dag - "men han kunde ju igår" är inget argument för att bli arg och frustrerad på hästen.
- Dina egna känslor har ingen plats i lastträningen - lägg dem åt sidan.
- Gör hästen "fel" - tänk efter varför och ändra sen hur DU gör.
- Avsluta positivt, oavsett hur små framstegen varit.
Jag har säkert glömt massor, men som synes finns det ganska många moment man kan träna på utan att ha tillgång till transport!