Är rätt nyfiken på dörrar istället bommar just iom det är momentet när rampen är nere och hon ser att det är uppet som är Alvas största bekymmer. Hon är inget fan av att sitta fast, inte att vara instängd heller men det blir bättre och bättre. Dock *vet* hon sedan långt länge att det allra mesta går sönder om hon tar i och de allra flesta dörrar verkar så veka.
Så lite oavsett om hon är rädd eller bara tröttnar så går hon helt sonika sin väg.
För tillfället fortsätter vi fila på att träna "stanna place" separat från bommar, rep och dörrar. Tänker att då får hon i uppgift att själv stanna kvar istället för att sitta fast och sedan fasa in det i situationer där hon av en eller annan anledning måsten sitta fast rent fysiskt oxå.
För övrigt gick det toppen rent lastnings mässigt att åka till vet igår med Zarre.
Avskyr att åka själv utan andra tvåbenta så är stolta över oss både två! Nu skiljer jag på rent "lasta hästen" och "träna på lasta". Så det är inte det sättet jag vill träna på, Vill eg ha en häst som går på för att den är trygg o bekväm, inte för det äckliga repet kommer och nuddar rumpan men ibland får man göra det bästa av situationen. Nu har vi 4 veckor på oss till nästa gång han *måste* på igen.
Passade även på att träna en snabbis med Axel när släpet är på, han är eg inte svårlastad då han är så himla "dum snäll" på gott och ont att säger du att han måste något svarar han "yes mam" och gör det oavsett vad han själv tycker. :/
Så passar mest bara på att tanka positiva associationer med släpet när helst det är påkopplat. Och han gör framsteg varje gång, från att princip bara vara bekväm med två hovar på rampen till att gå hela vägen in o h vara hyffsat bekväm så länge jag oxå är där inne.
Det mesta av hans ovilja till släpet handlar mest om en radda besök till vet för ett bra tag sen så är väl inte så konstigt eg att går rätt fort fram just nu när han inte måste åka någonstans och alla gånger i transporten blir helt positiva.