lastträning

L

lady2

Blir det väldigt mycket svårare att lära en häst att gå in i transporten om den hinner bli tre, fyra, fem år än när den är liten?? Jag har ju lastat min 2-åring några gånger men hon går definitivt inte in frivilligt och jag har ingen egen transport och ingen som vill lastträna med mig så jag undrar i vilken ålder hästen skulle behöva vara lättlastad för att det inte ska bli så stora problem i framtiden?? Man vill ju helst ha en lättlastad häst? Ja min fråga är väl om man fortfarande kan träna en äldre häst att bli säker på lastning på samma sätt som en 1-2åring???

Sv: lastträning

Det är nog lättare ju yngre de är, men mest handlar det nog om att skapa en positiv stämning kring lastandet/åkandet. Att inte skrämma dem, att inte köra som en tok, kanske inte köra med dem ensamma i början.
Jag har lasttränat en åring, han gick bara på, så var det bra.
Tvååringen var lite skrämsigare som person och hade jobbigare att lära sig, vill helst ha sällskap.
Två treåringar har vi haft, den ena bara gick på som om han aldrig gjort annat, den andra fick man jobba lite med, men sen blev han superduktig också.

Om du nu inte kan lastträna i en riktig transport kan du ju träna på att be hästen kliva upp på lastpallar eller liknande, bygg en låtsastransport med ett par väggar och en pressening som tak, och lasta i det.
Om du bara ser till att hästen är cool och litar på att du inte hittar på nått fuffens så gör det nog inget om det dröjer innan du ställer den på en riktig transport.

Vid något tillfälle så kan du väl boka in en tid med någon så ni kan öva med en riktig transport, men det är inget man behöver träna flera dagar i sträck om det inte är specifika problem.

Lycka till!

Om man vet vad man håller på med och har erfarenheter av lastträning så tror jag inte att åldern på hästen har så stor betydelse.
Det viktigaste är ju att man gör rätt från början i träningen (oavsett hur gammal hästen är) får hästen en positiv bild av det från början så är det sällan problem.

Så nej, jag tror inte åldern har någon betydelse när man ska lära hästen. Har sett flertalet äldre/vuxna hästar som varit hopplösa vid lastning (på grund av att man gjort fel tidigare eller dåliga erfarenheter) men som i slutändan lastat sig själva. Och det är bra mycket svårare att lära om och bygga upp ett nytt förtroende för något än att skapa en positiv upplevelse från början.

Ja jag vill ju ha en häst som lastar sig själv helst. Min andra jag har är inte riktigt så lätt även om hon inte är svårlastad heller. Men tänk vad bra att kunna åka i väg med hästen själv senare utan att va beroende av hjälp. Travhästar är ju ofta väldigt lättlastade, (lättare än halvblod) undrar då om det beror på mycket träning eller deras psyke. Kanske går det lika bra att träna en äldre häst, har bara en känsla av att det är svårare att få en äldre häst att ändra åsikt om saker och ting än en unghäst. Jag får nog försöka fixa lastträning åt min häst på ett eller annat sätt

Jag har travare och den anledningen till att de allra flesta bara går på är ju att de får åka finka redan när de är 1 år eller ännu tidigare. Då är ju allt mkt lättare. Sedan åker de nog i snitt kanske 2ggr i veckan för att t ex träna på bana. Så det är nog den enda förklaringen till att de flesta travarna går på utan problem. Vart bor du?

Det är lite det jag har för mig, att travare är lättare för att dom får åka tidigt och ofta. Halvblod brukar vara lite tramsigare att lasta och en sån häst kan det vara svårt att åka iväg ensam med. Synd att man inte har egen transport så man kan köra mycket, har inte råd att köpa en heller. Och dessutom krafsade unghästen sönder mattan på rampen på transporten jag hyrt, jäkla häst.

Fast å andra sidan är det kanske så att om hästen är välhanterad i övrigt så fungerar lastningen bra oavsett i vilken ålder hästen blir lastvan, man funderar så man blir helt galen.

Jag tror inte åldern spelar så stor roll och en äldre häst kan absolut bli lättlastad! Visst kan det vara en fördel om man börjar tidigt men tror det som är viktigast är vilka associationer hästen får av transporten och där spelar ålder ingen roll!

Jag började lastträna min häst när han var 6 år (fick honom då) och han har gått från att vara en 30-minuters "lastare" till att lasta sig själv. Har ett nytt "lastningsprojekt", den hästen är 17år och min förhoppning är att hon ska bli lättlastad. Där finns det lite trauman att bearbeta, men hennes ålder är jag inte orolig för.

Min häst var skitkrånglig redan som föl och vägrade gå på, vi fick liksom tvinga på henne de gånger vi behövde åka. Åkte inte så jättemycket förrän hon var 4 år och skulle tränas mer regelbundet och efter att jag då kommit på ett knep* för att få in henne så blev hon lättlastad och med massa åkrutin så är det numera superenkelt att ha med henne och knepet jag började med behövs heller inte. Jag skickar in henne själv och lastar av själv.

*Lade något för ögonen vid lastningen så gick hon bara rätt in.

*Lade något för ögonen vid lastningen så gick hon bara rätt in.[/QUOTE]

Inget att rekommendera om man inte vet hur hästen reagerar när den kommer på. En kompis skulle hjälpa mig att lasta min åring för några år sen. Jag var själv gravid så jag ville inte ta lastningen själv. Hon la nåt för ögonen och fick på min stackars häst. För väl på blev det panik. Jag trodde hon skulle riva hela transporten. Fullständig panik hade hon. Skulle aldrig lägga nåt för ögonen på mina hästar.

Det fungerar aldeles utmärkt på mina, så det beror ju på vad man har för typ av häst. Dessutom tar man ju av den direkt de kommit på.
Jag skrev bara att det var så jag gjort och att det fungerade bra för mig. Alla hästar är inte sådana som får panik för saker och ting.

Visst är det bra om man börjar tidigt, men är hästen bara välhanterad o ägaren cool brukar det inte bli några problem- såvida att man kör försiktigt o i synnerhet med en häst som inte har lärt sig hur man balanserar upp sig i kurvor.

Att gå på luckan kan man träna genom att lägga ngt som en ramp t. ex över en tröskel- halkfri då.

Träna på att säga Gå in! varje gång den ska in i boxen. då har du sen lättare att skicka in den.

Det är så mkt som kan gå snett.
Folk sätter fast hästarna innan det är stängt bak- hästen får obehag o vill sen inte gå in igen- där det gjorde ont. En del försöker att vinscha in hästen- i huvudet:eek: som om det vore ett stycke gods.

Hyr ett släp en vecka o träna dagligen. När det är ordinarie mattid- låt den äta i släpet. Hyr ett släp med fönster fram o ha framdörren öppen, så hästen inte "tänker bakåt".

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
18 188
Senast: Brie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV