Lastträning

Sv: Lastträning

För att undvika anmälan till djurskyddsombudet vill jag tillägga att de hästar vi har i vårt stall kan samtliga lastas av en person, utan linor, spö eller andra hjälpmedel. ;)

Mitrolle skrev:
Jag undrar helt enkelt om någon har något tips på hur man kan få in en häst som absolut inte vill gå på transporten utan att använda något redskap? (dvs linor, rep eller sopborste :crazy: )
Hästen går på efter en lång stund och med lugnande...

Jag vill också ha tips på någon seriös som kan komma ut och lasta en häst på ett bra sätt så att den går på i fortsättningen. Det borde väl finnas någon???

Hästen är 1,5 år och har gått in utan problem innan, men har nu börjat totalvägra.
Jag har haft en häst som var mycket svårlastad. Linor = panik, spö eller smackningar eller en hand på rumpan = panik, dra i grimskaftet = panik. Till slut körde jag metoden att vänta ut honom. Jag stod helt sonika utanför släpet och lockade och väntade tills han gick på. Det tog kanske 1 timme första gången/gångerna, därefter ca 30 minuter, sen kunde faktiskt någon stå bakom hästen och vidröra den med en hand o smacka utan panikreaktioner. I slutet kunde jag lasta själv och väntade på honom bara ca 5 minuter.

Det man behöver är lugn, ro, stort tålamod och att bara hålla huvudet kallt. Ta lååååång tid på er. Ta en heldag och börja på morgonen och bestäm er att fortsätta tills hästen är inne i släpet. Sen kan man gärna upprepa proceduren den närmaste veckan några gånger. Lasta i, låt hästen få godis och mat och stå därinne en stund och lasta sen ur. Det allra viktigaste är att INTE bli hysterisk eller upprörd eller otålig själv.

Kanske kan det annars fungera som vissa gör; ställ upp ett släp i hagen och servera höet därinne. Lägg det långt ut till att börja med så att hästen når det trots att den står utanför. Sen kan man lägga höet allt längre in i transporten. Viktigt är ju att transporten inte riskerar vicka; ta ner stödbenen och se till att det står stadigt.

Tack för många bra svar! Lugna lösningar tror jag passar henne bäst.

Jag kan förtydliga att det är en häst som står i boxvila, så hon går inte ute i någon hage utan står i en sjukhage. Hon har dessutom ramlat en gång vid lastning då hon halkade på luckan. Då gick hon in igen utan att protestera alls den gången, men sedan har problemen dykt upp.

Jag vill inte använda linor bakom henne för hon går inte i närheten av transporten om man har en lina fastsatt där. Dessutom försöker hon resa sig om man drar om baken med lina. (har redan provat det)
Vill heller inte slå på henne då hon inte är dum. Hon jävlas liksom inte, hon vill bara inte gå in. Går fram och upp på luckan, men backar ner igen.
Hon är inte rädd men om man börjar med en massa lösningar som innehåller våld blir hon väldigt olycklig och kämpar emot mer. Försöker gömma huvudet i famnen osv.

Problemet är väl mest att hon inte får hoppa runt och så nu när hon vilar för sin gaffelbandssvullnad. Jag känner då att jag inte kan hålla på och träna och riskera att hon far runt en massa. Hon får ju inte springa.
Men jag måste ju ändå få in henne nästa gång jag ska åka på återbesök, och det är ju där problemet ligger. :(

Då skulle jag träna lite varje dag, om det vore min häst. Stannar hon på lämmen om hon bara går upp nåt steg? I så fall finns ju varianten gå upp ett steg - belöna - stå där en stund - backa ner henne igen. Och så göra om det en massa gången, sen två steg upp osv...

Fördelen med den metoden tycker jag är att då får du så småningom en häst som du kan kontrollera i varje steg i lastningen! Då kan du stanna henne var du vill, både på väg ut och in. För man vill ju inte heller ha en häst som kastar sig. Och du kan sköta det själv!

Det var precis så jag menade! :) Fast med tillägget att man kanske bör börja med att kontrollera att man har tydliga signaler som hästen förstår och svarar på i andra, inte stressande situationer. Då vet man att man har fungerande verktyg innan man börjar träna det som stressar hästen.
Jag har goda erfarenheter av att 'gunga' hästen på lastlemmen (fram-halt-back-halt osv) utan att lasta den några dagar innan jag ska åka någonstans med hästen.

Ett förslag : Träna lastning när det är mörkt ute och lampan i transporten lyser.
Jag har ett rep som går fram till bommen och tillbaks igen. Det har en karbinhake i ändan som jag sätter i grimman. På så sätt kan jag stå bredvid hästen och mana på den samtidigt som jag drar lite i repet.
Det är inte att använda våld men jag kan ju inte låta hästen gå helt fritt, vi leder väl hästen i ett grimskaft och det är inte våld.

Hej!

Jag har också en pålle som inte vill låta sig lastas.
Har fått honom att med stor tvekan gå in i transporten, men han
är lika snabbt ute ur den! Från början kunde han inte backa ur utan
vände i transporten!!! Nu kan han backa, men det är ju det enda han gör nu...

Jag tror att det största problemet han har är att han får panik när
han känner att han sitter fast. Han har förmodligen dålig erfarenhet av detta - han är väldigt misstänksam emellanåt.

Finns det nån som vet hur man tränar bort sånt? Vet ni någon som
kan hjälpa till med det, det är väldigt lätt att det blir fel.

Skönt att läsa att fler har såna problem ialla fall.
Helene

Tassetass skrev:
Och vill du undvika våldslösningar så undvik nämnda Monty Roberts-adept; skulle bli mycket förvånad om inte hon använder samma psykiskt knäckande metoder som sin mentor...

Exakt VAD menar du med detta???
Mina hästar är absolut inte psykiskt knäckta utan dom går på av egen fri vilja utan våld eller tvång. Skulle nog hellre vilja påstå att dom är mer psykiskt starka nu än innan då dom har fått upp självförtroendet (dom har båda varit med om obehagligheter i samband med lastning och var i princip OMÖJLIGA att lasta o nu kan jag tom lasta den ena alldeles själv o den andra är på mkt god väg) o faktiskt litar på mig. har endast jobbat med att förstärka tryck/eftergift och det anser inte jag vara våldslösning för dom flesta vill väl ha lyhörda hästar eller?? Vill GÄRNA ha en förklaring på vad du menar.

Mitrolle skrev:
Hon har dessutom ramlat en gång vid lastning då hon halkade på luckan. Då gick hon in igen utan att protestera alls den gången, men sedan har problemen dykt upp.

jag skulle inte heller gå på en skramlande sak som gör att jag trillar och slår mig.

har du prövat att få henne att gå över och stå på skramliga metallsaker och träsaker på marken? och inget som kan skada då så klart..... :eek:

jag tror nog på metoden att gå på ett steg, berömma och backa.
om hon är sjuk är väl detta ett exellent sätt att aktivera henne? om du tränar lugnt och metodiskt varje dag i någon vecka så är jag helt säker på att du kan få in henne till slut!
börja med att få henne att förstå att lämmen faktiskt inte är så farlig och inte kommer att butta omkull henne igen... :D

Vadå, använder Monty roberts psykiskt knäckande metoder???
Var har du fått det ifrån?

/cj

Till dig och seejii:

Sök på NH-forumet efter Monty Roberts och/eller join up. Jag har många gånger redogjort för mina åsikter om hans metoder som jag anser är psykiskt knäckande.

Och det är givetvis mycket möjligt att ev. adepter som ni stött på är betydligt vettigare än vad MR är och då är mina åsikter bara att bortse från.

Ställ in transporten i hagen (om det finns möjlighet att göra det på ett säkert sätt!!!) och servera maten där inne...
Det gjorde någon med sina hästar under en lite längre period och sen så hade hon aldrig problem...

Kom precis på att jag läste nånstans om en NH? människa som longerade hästen först bakom luckan men sedan närmare och närmare tills hästen klev över luckan varje gång... sen så gick den på utan problem, men man ska nog kanske inte göra det själv om man inte vet vad man gör!

Ang diskussionen våld/icke våld.. För mig skulle det väl inte handla om att "rappa in hästen i trailern" utan att göra det jobbigt för honom att inte gå på men lätt att gå på. Det behöver inte innebära att han ska ha massa stryk om han inte går på men det ska hur som helst bli jobbigare att trilskas än att gå på.

Det går ju inte att avgöra såhär vilket som är fallet med trådskaparens häst om den är rädd eller bara testar, det får man ju själv försöka avgöra på sin häst från tillfälle till tillfälle vilket kan vara nog så svårt.. :crazy:

Jag är inte för våld vad gäller djurhantering men jag tror att det är viktigt för de djur vi hålls med att de får klara besked om vad som gäller och vad som är acceptabelt och inte. När de har koll på det o vet vem som bestämmer vad som är ok o inte litar de ju på en o låter en bestämma lixom.. Märker de att man inte riktigt har järnkoll osv blir de ju osäkra o försöker ta över själva o kolla om det kanske är de som ska bestämma trots allt.. O blir rätt olyckliga kan jag tycka det verkar som.

Men detta är mitt sätt att hantera saker o ting, alla har ju sina sätt o sina åsikter om vad som blir bäst för dem. :)

Jag har nu kollat lite andra trådar o jag vill bara påpeka att den tjejen som hjälpte/visade mig inte gjorde på det viset- att driva runt hästen i all oändlighet tills hon stannade, utan hon lät henne trava några varv (4-6) o då hade hästen uppmärksamheten på henne o då bad hon hästen att stanna o gick fram till den, detta anser inte jag vara psykiskt knäckande utan mer som löslongering.. Det finns säkert fler saker jag kan kommentera men kommer inte på det nu. I grund o botten syftade i alla fall allt jag gjorde/lärde mig att få en mer lyhörd häst o arbeta upp kommunikationen oss emellan.
Så jag tror nog att det finns MR-adepter som inte gör/lever till punkt o pricka efter hans metoder utan har utformat "sin egen" stil.

Hej
Jag har i inte läst alla råden, men jag gjorde så här med min åring.
Började att bara gå över lämmen tvärs över om inte det fungera så volta framför transporten och sedan öka kraven. När det fungerade så gick jag igenom transporten, jag har en fronturlastad. Efter ett par gånger kan man börja att stänga osv.

Tänk inte att hästen måste in på en gång dela gärna upp övningarna på flera dagar.

Undrar om du har ett eget släp? har du det så börja ge din häst sin mat i släpet, eller utanför till att börja med.Flytta efterhand mathinken länge upp i släpet tills hästen går uppavslappnat i släpet. Det kan ta allt från ett par dagar till någon vecka. Hästen blir då positivt inställd till släpet och ser fram emot att gå in. När din pålle lugnt och fint går in så stäng bakom,ge mat och beröm, öppna åter bak och backa ur. Gör så ett par gånger. Lasta på, stäng bak, bind fram och åk en runda. ge lite mat ller godis, öppna och lasta ur. Använder den här metoden på svårlastade hästar eller hästar somn har råkat ut för olyckor. Funkar. Jag gör även så med våra föl och unghästar. Ska vi åka någonstans nu så är det bara att öppna bak och peka,de går så snällt in så och älskar släpet. ha tålamod bara. takten avgörs på hästen. Gå inte längre än att hästen är bekväm i situationen. När du sedan kan lasta din häst så kan du börja med kommandon som du själv väljer. Lasta ofta, så ofta du bara kan, och inte bara när du måste iväg.
Det kan ju vara så att när nu nu har åkt mkt till klinik så sätter din häst det i samband med släpet. Aha, släp= veterinär= klinik, Vill inte gå in. Öva du bara, det kommer att bli bra sen!! Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30