Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft en häst som var mycket svårlastad. Linor = panik, spö eller smackningar eller en hand på rumpan = panik, dra i grimskaftet = panik. Till slut körde jag metoden att vänta ut honom. Jag stod helt sonika utanför släpet och lockade och väntade tills han gick på. Det tog kanske 1 timme första gången/gångerna, därefter ca 30 minuter, sen kunde faktiskt någon stå bakom hästen och vidröra den med en hand o smacka utan panikreaktioner. I slutet kunde jag lasta själv och väntade på honom bara ca 5 minuter.Mitrolle skrev:Jag undrar helt enkelt om någon har något tips på hur man kan få in en häst som absolut inte vill gå på transporten utan att använda något redskap? (dvs linor, rep eller sopborste )
Hästen går på efter en lång stund och med lugnande...
Jag vill också ha tips på någon seriös som kan komma ut och lasta en häst på ett bra sätt så att den går på i fortsättningen. Det borde väl finnas någon???
Hästen är 1,5 år och har gått in utan problem innan, men har nu börjat totalvägra.
Tassetass skrev:Och vill du undvika våldslösningar så undvik nämnda Monty Roberts-adept; skulle bli mycket förvånad om inte hon använder samma psykiskt knäckande metoder som sin mentor...
Mitrolle skrev:Hon har dessutom ramlat en gång vid lastning då hon halkade på luckan. Då gick hon in igen utan att protestera alls den gången, men sedan har problemen dykt upp.