Lastträning

Mitrolle

Trådstartare
Jag undrar helt enkelt om någon har något tips på hur man kan få in en häst som absolut inte vill gå på transporten utan att använda något redskap? (dvs linor, rep eller sopborste :crazy: )
Hästen går på efter en lång stund och med lugnande...

Jag vill också ha tips på någon seriös som kan komma ut och lasta en häst på ett bra sätt så att den går på i fortsättningen. Det borde väl finnas någon???

Hästen är 1,5 år och har gått in utan problem innan, men har nu börjat totalvägra.

Sv: Lastträning

Backa mot något, tex stallet, så att det blir helt stängt.
Fungerade perfekt på min fjorda som var väldigt jobbig att lasta annars. Men backade man mot något så knallade hon bara in. Hon insåg att det var stängt överallt och att hon ej kunde ta vägen nån annanstans än in.

Min häst har varit svår på det sättet att hon mer bara stått stilla...inte velat gå på efter en lång stund. Detta har känts tråkigt eftersomman oroar sig jämt för hur lång tiddet ska ta varje gång innan man kommer att komma i väg. Men vi har löst genom att faktiskt använda en lina. Då går hon på....
Men nu på sista tiden går hon på utan nåt alls. För vi har åka väldigt mkt transport både ensam med henne o tillsammans med andra hästar nu i höst så det har blivit som en vardags-sak för henne.

Hur ofta åker ni transport med er häst??

En grej du kan testa är att du försöker gå på som ingenting. Och stannar då din häst så kan du bara ha grimskaftet spänt mellan dig o hästen. Inte dra alltså utan bara ha ett tryck liksom. Sen när hon tar ett steg framåt så blir det ju automatiskt en eftergift i linan och hon vet att hon gjort rätt.
Det är iaf ett tips... :smirk: jag hoppas att det löser sig för dig iaf...

Jag vet inte om det funkar på din pålle eller om du vill prova det men vi hade en travare som vägrade gå upp i transporten. Gissa om det vi hade problem när han skulle tävla. Inget fungerade. En dag ville jag prova något nytt så jag tog min tunna väst och trädde den försiktigt över huvudet och han gick rakt upp när jag ledde honom. Men man ska vara mycket försiktig om man gör det. Du kanske vill prova det?

Har provat, men hästen är för smart.. :smirk: när hon hör luckan under fötterna backar hon av..

Meijo:
Jag åker inte så ofta, men det har gått bra att lasta tidigare och blir nu bara värre och värre eftersom jag fått åka oftare nu (åker till kliniken). Hon är inte rädd, står lugnt inne i när hon väl går på, men vill helt enkelt inte.
Jag har provat allt jag kan komma på, och andra har försökt med diverse annat som jag inte tycker om. :crazy:
Linor osv funkar inte alls. Det bästa är att bara ta det lugnt och vänta ut henne. Sist fick vi efter Domecedan flytta en hov i taget tills hon gick på de sista stegen själv.

Jag har haft en tjej som kommit ut och hjälpt mig att lasta mina 2 svårlastade hästar och nu går det jättebra med den ena och hyfsat med den andra (pga andra omständigheter) Så det finns många seriösa som kan hjälpa en.. Lägg in en annons på annonssidorna så ska du säkert få nåt svar från någon duktig person..

Annars finns det en norr om Motala som innehar certifikat i Intelligent Horsemanship enl. Monty Roberts filosofi (samma "metod" som hjälpt mig o mina pållar) PM:a mig så kan du få adressen till hemsidan om det är intressant...

Mitrolle skrev:
Har provat, men hästen är för smart.. :smirk: när hon hör luckan under fötterna backar hon av..

Så då är hon inte rädd, eller hur? Ett rejält rapp i rumpan?

Unghäst som känner tvekan inför en situation. Löses med våld?

Jag tycker nog att vi - som anser oss vara skapelsens krona - ska kunna analysera och lösa situationen bättre än så.

Hur kan du på den lilla informationen avgöra om hästen är rädd eller inte? :confused:

Aldrig i livet! :mad:
Det räcker med att de försökte lyfta in henne, samt rappade med en sopborste i rumpan på henne när jag skulle ifrån Strömsholm :eek:

Jag bad ju om en våldsfri lösning, om någon har en sådan... Min häst ska vilja gå in i transporten av sig själv.

Ingen som vet någon seriös tränare (alt. NH) som kan hjälpa mig? Som kan komma ut och som inte håller på i flera timmar..

Hoppsan då, här svor jag visst i kyrkan...

unki: Jag formulerade det ju som en fråga, inte sant? Dessutom skrev trådskaparen i det inlägget jag citerade att hästen inte är rädd.

Det är naturligvis ingen patentlösning, men om det gäller en häst som jäklas och inte är rädd så föredrar jag ETT rapp i ändan hellre än att hålla på varje gång i timmar med linor och andra metoder, ja. Det handlar inte om våld utan om att markera att "det här är inte ok" för mig.

Nu vill ju inte trådskaparen använda det sättet, och det tycker jag är helt ok, men det var min spontana reaktion.

Och ett rap i rumpan ger ju hästen positiva vibbar av att åka transport, jaa :mad:

/En som fått sån häst misshandlad vid lastning, och som fick lastträna i 1½ år innan hästen litade på mig och ville åka transport igen

Du har Jaana, http://jaana.just.nu, i Strängnäs, vill tro att det inte är för långt från Örebro. Vet också om en duktig tjej i Flen, men då blir det ju en del reseersättning OM hon ens åker så långt...

Och vill du undvika våldslösningar så undvik nämnda Monty Roberts-adept; skulle bli mycket förvånad om inte hon använder samma psykiskt knäckande metoder som sin mentor...

Men i det här fallet var det ju inga problem med själva åkandet... :angel:

Varför skulle en häst få mindre "positiva vibbar" av att tvingas in på det viset än av att tvingas in med linor?
Jag repeterar: (på ett tydligare vis) Inte slå häst som är rädd, slå häst som jäklas.

Jag förstår inte vad det är som är "farligt" med lina?? man behöver ju inte DRA in hästen, med linan kan man ju ge eftergift också....

En ettåring skall man inte rappa in, men ettåringar kan ha trotsperioder och har dom löst en uppgift förr utan problem så kan dom helt plötsligt komma på att dom INTE skall göra det längre :D, ett annat exempel på det är verkningen...
Då gäller det att behandla dom som trotsiga barn helt enkelt.....man skall inte ge sig..

Nu vet jag ju inte om din häst är trotsig eller rädd, en rädd häst bör man nog ge lugnande ifall man måste åka, så dom kommer på att det inte är farligt..ha gärna bomull i öronen så det inte skramlar o lever fan.....

Det spelar ju ingen roll om man har en lina bakom röva på dom eller om man står i 1 timma o ältar.....oftast så behöver man bara linan några ggr, sen går dom på själva.

Det här med lastningen är ju ett kapitel för sig, jag själv har haft stora problem med att få in min häst o transporten och så, men nu jäklar, nu har vi vart ute åkt flera gånger och det har gått så bra :D Summa kardemumma så tror jag det viktigaste är att vara envis som bara tusan, för mig tog det lång tid att fixa detta med transporten (å andra sidan slipper jag ägna flera timmar åt att lasta) men min häst var livärdd för transporten också, om du har en häst som inte är rädd så är det en stor fördel, då behöver du bara övertyga henne om att hon faktiskt ska kliva på när matte säger till. Ston brukar vara lite mer ifrågasättande, så ibland kan de få för sig att de verkligen vill veta varför man ska kliva in i den där stora lådan, så då kan det vara bra att veta vad man ska göra för att just övertyga sin egen häst.

Jag, brukar kunna övertyga min häst om att i transporten, är det lugnt och skönt, man får lugn och ro och kan stå och käka lite hö, utanför däremot är det jobb som gäller hela tiden. Bara det är ett skäl att kliva in i transporten och stå kvar där ;)

Det vitkigaste man bör göra i en sitatiun som denna är att kolla att hästen faktiskt gör som man säger, vilket hästen uppenbarligen inte gör här. grejen är att man till början sätter JÄTTELÅGA krav, men att hästen gör som mna ber den. Har man dessutom ruggigt låga krav bli man inte besviken/stressad. (det är nästan löjligt vad lite man kan lbi glad för :D )
Ställ upp transporten och be hästen gå på rampen, vart MKT tydlig med vad du vill, smacka och lägg tryck på grimman (i början skulle jag nog använda en repgrimma, bara för att vara riktigt tydlig) tar hästen ett steg framåt så släpp efter så fort som du bara kan och beröm. Låt hästen stå en stund och vila lite rampen och backa sedan av hästen, och ta den i en volt runt dig bredvid transporten. Kolla så att alla kommandon funkar såsom halt, trav, vända osv. Noggrant med att det ska ske raltivt snabbt, inte tex. göra halt 20 m efter du har bett om det osv. Låt hästen tänka mkt, dvs låt det hända saker hela tiden, flytta undan för tryck, backa och sånt. När det funkar ber du hästen gå på transporten igen, denna gången två steg på rampen och beröm. Var tydlig. Låt hon vila en stund så att hon fattar att det är lugnt och skönt på transporten och så backa av igen osv. fattar du?
De flesta hästar orkar inte så länge, en halvtimme intesivt arbete brukar vara hyffsat lagom, man märker själv också hur psykiskt trött man bli av lastträning :D

Men som sagt, ge inte upp, det tar tid men dte kommer. Har hästen haft dåliga minnen av lastning så kan det ta tid innan den hinner smälta det. Och så får du aldrig bli arg på henne.

Lycka till!

Jo just ja, sök på mitt anv. namn på buke så kommer du att hitta ngn gammal tråd i hästhantering där jag besrkiver mitt llastproblem, fick många kloka svar i den tråden!

Är faktiskt böjd att hålla med dig, men det beror på varför hästen inte vill gå på och vad hästen är för individ. Vissa hästar bryr sig inte så hårt om någon rappar till dem en gång om året, t.ex. när hästen fått för sig att den inte ska gå på finkan, men blir otroligt stressade av linor och annan "uppståndelse", medans andra hästar tar fruktansvärd skada av ett enda rapp (denna skada kan yttra sig på många sätt, varav rädsla inte är den värsta) men svarar bra på linor och liknande metoder.

NH-fjant som jag är så tror jag mer på det där med "orsak och verkan", att det finns en orsak till att hästen gör som den gör. Är då orsaken trots, då får man - utifrån hästens personlighet - lista ut vad man kan göra för att lura ombord hästen ändå ;) Jag är dock av princip emot våld och tvång, eftersom jag inte anser att det behövs.

Många svårlastade hästar är mer rädda för lastlemmen än för själva transporten. De brukar också ofta kasta sig ut. Kanske är de också lite extra klaustrofobiska...
Min erfarenhet med EN sådan häst är att det bästa sättet att få bra lastningar är att träna när man INTE ska iväg, genom att jobba med igångsättning, halt och ryggning för tydliga signaler, både visuella och ljud. Däremot inte med beröring! Den har man till att lugna hästen med om den blir upprörd, inte till att fysiskt tvinga hästen. Inte heller ska man använda grimskaftet till att manövrera hästen med, det ska hela tiden vara slackt. Först tränar man helt utan transport: några steg fram, halt och back. Kanske varje dag när man går till/från hagen. Det gäller att bestämma sig innan för de signaler man ska använda, och hålla sig konsekvent till dem. Man kan också lägga bommar/hinder och träna mellan dem.
Sedan tränar man VID transporten. Man kan tex parkera transporten längs ett staket och träna sina tre kommandon däremellan. När man tränar PÅ transporten första gången är inte huvudsaken att hästen går på, utan att du kan manövrera den framåt, halt, bakåt på lastlemmen. Nu gäller det att ha bra timing så att om du ser att hästen börjar tveka så kan du behålla initiativet genom att be den göra halt, stå still ett par sekunder och sedan backa ut. Försök hela tiden förekomma att hästen backar ut utan kommando.
Om den backar ändå HÅLL INTE FAST DEN I HUVUDET! När jag fått sådan 'hjälp' av en 'kunnig' i början av mitt hästägande hade jag problem med att hästen fick panik i ALLA situationer där den upplevde att den satt fast -inte kul!
Min häst funkar bäst om jag inte har någon medhjälpare alls när jag tränar. Målet är att du ska kunna stå bredvid hästen och skicka in den utan att röra den, och utan att leda den. De som lyckas bättre än jag kan skicka in sina hästar med grimskaftet lagt över halsen på hästen, de står själva kvar bakom och lägger på säkerhetsbommen *muttrar avundsjukt*. Om hästen inte är rädd för spön är ett styvt spö utmärkt som visuell signal.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30