Sv: Lastträning
Det här med lastningen är ju ett kapitel för sig, jag själv har haft stora problem med att få in min häst o transporten och så, men nu jäklar, nu har vi vart ute åkt flera gånger och det har gått så bra
Summa kardemumma så tror jag det viktigaste är att vara envis som bara tusan, för mig tog det lång tid att fixa detta med transporten (å andra sidan slipper jag ägna flera timmar åt att lasta) men min häst var livärdd för transporten också, om du har en häst som inte är rädd så är det en stor fördel, då behöver du bara övertyga henne om att hon faktiskt ska kliva på när matte säger till. Ston brukar vara lite mer ifrågasättande, så ibland kan de få för sig att de verkligen vill veta varför man ska kliva in i den där stora lådan, så då kan det vara bra att veta vad man ska göra för att just övertyga sin egen häst.
Jag, brukar kunna övertyga min häst om att i transporten, är det lugnt och skönt, man får lugn och ro och kan stå och käka lite hö, utanför däremot är det jobb som gäller hela tiden. Bara det är ett skäl att kliva in i transporten och stå kvar där
Det vitkigaste man bör göra i en sitatiun som denna är att kolla att hästen faktiskt gör som man säger, vilket hästen uppenbarligen inte gör här. grejen är att man till början sätter JÄTTELÅGA krav, men att hästen gör som mna ber den. Har man dessutom ruggigt låga krav bli man inte besviken/stressad. (det är nästan löjligt vad lite man kan lbi glad för
)
Ställ upp transporten och be hästen gå på rampen, vart MKT tydlig med vad du vill, smacka och lägg tryck på grimman (i början skulle jag nog använda en repgrimma, bara för att vara riktigt tydlig) tar hästen ett steg framåt så släpp efter så fort som du bara kan och beröm. Låt hästen stå en stund och vila lite rampen och backa sedan av hästen, och ta den i en volt runt dig bredvid transporten. Kolla så att alla kommandon funkar såsom halt, trav, vända osv. Noggrant med att det ska ske raltivt snabbt, inte tex. göra halt 20 m efter du har bett om det osv. Låt hästen tänka mkt, dvs låt det hända saker hela tiden, flytta undan för tryck, backa och sånt. När det funkar ber du hästen gå på transporten igen, denna gången två steg på rampen och beröm. Var tydlig. Låt hon vila en stund så att hon fattar att det är lugnt och skönt på transporten och så backa av igen osv. fattar du?
De flesta hästar orkar inte så länge, en halvtimme intesivt arbete brukar vara hyffsat lagom, man märker själv också hur psykiskt trött man bli av lastträning
Men som sagt, ge inte upp, det tar tid men dte kommer. Har hästen haft dåliga minnen av lastning så kan det ta tid innan den hinner smälta det. Och så får du aldrig bli arg på henne.
Lycka till!
Jo just ja, sök på mitt anv. namn på buke så kommer du att hitta ngn gammal tråd i hästhantering där jag besrkiver mitt llastproblem, fick många kloka svar i den tråden!