Lastträning med hjälp

M

moniq

Hej! Finns det någon här med erfarenhet av vad en tränare tar för att hjälpa till med lastträning? Bara lite nyfiken. Har själv haft ute en tjej som jobbar med detta och hon behövde minst 3 ggr men även en ytterligare gång framöver. Höll på enl henne själv i ca 9,5 timmar utlagt på 3 dagar,tog då 30:-/milen oxå,är ca 3,5 mil enkel resa. Tog 300:-/tim= ca 3600:-:cry::devil::cry: Fick fakturan idag.
Vi fick på hästen med bom bak och lämmen uppfälld men tyvärr hade hästen lyckats trampa sönder ramen till lämmen,syntes inte men gick ej stänga så nu måste den lagas först. Jag tycker det var dyrt!!!!!!
Lät inte som det skulle tagit så lång tid från början, hmmm....:crazy::crazy:

Sv: Lastträning med hjälp

Var du inte med vid träningen? Det är ju ganska meningslöst om du själv inte kan lasta hästen.

Hos den jag skulle ta hjälp med lastning kostar det 300 kr i h men då ingår bensinpengar.

För det första så ska man be om att få ett specifikt pris innan man ingår avtalet. Antingen ett fast pris per träningstillfälle eller ett timpris. Om resa tillkommer så ska detta framkomma.

Att skicka iväg sin häst på lastträning är ganska meningslöst. Möjligen att det löser tankeknutar hos ägaren själv- man får bekräftat att hästen KAN gå in i transporten. Man löser dock sällan själva problemet: kommunikationen mellan häst och ägare.

Det låter som att ni haft väldigt långa pass om ni fått ihop 9,5 timmar på tre tillfällen. Det blir inte konstruktiv träning, effektiv inlärning kan man hålla på med bara 10-15 min åt gången. Ett för mig väl fungerande upplägg är att på en träning ha tre st 10-15 min långa arbetspass med pauser mellan. En paus kan innebära gos och kel, lite betande i trädgården eller att träna/leka nånting som hästen tycker om. Det brukar ta ca 1-1½ timme att göra ett helt träningpass, inkl pauserna. Hur många såna pass som krävs beror helt på hästen!

Se till att själv vara med när tränaren är där- det är du som ska kunna lasta din häst, inte din tränare.

/Migo

Som sagt, det låter knepigt att ni inte gjort upp om priset innan... Dessutom låter det som sagt som vääääldigt långa pass...
När jag lämnade vår unghäst på lite inridning/utbildning var han där i två veckor, och jag tror inte att de ens tränade honom 9 timmar totalt under den perioden, och då lärde han sig massor.

Jag tror personligen att det säkert hade gått lika bra att göra det på kortare tid, men nu har hon ju gjort ett jobb och ni har inte avtalat om annat så det är väl bara att betala. Jag ser det som att jag har två val när jag beställer träning av hästen:

1. Jag har ett tydligt utbildningsmål uppsatt för hästen. Tränaren får ge ett prisförslag och kontaktar mig om tidsplanen/budgeten börjat spricka. Då vet jag ganska exakt vad jag ska betala och vad hästen kan när den är klar.

2. Jag har en begränsad budget och lämnar hästen att tränas så långt det är möjligt för x kr. Då vet jag exakt vad räkningen blir, men kanske inte målet blir riktigt uppfyllt.

När du skrev "enligt henne själv" angående hur länge hon höll på så fick jag för mig att du inte var med.
Vet inte om jag tycker att 300 kr/timme är dyrt? Efter momsen är betald har hon 240 kr kvar, är inte mycket att hänga i julgran faktiskt. Jag har sett både billigare och dyrare, beror väl delvis på deras utbildning, men antagligen också tillgång och efterfrågan kanske.

Ja jag har då inte 240:- / tim men jobbar då med psykiskt sjuka människor med utbildn.och 10 års erfarenhet,och hästjobb brukar ju inte vara precis välbetalt! Men det är bara min åsikt!:)
Tjejen var duktig så inget dåligt jobb!, men ändå lite väl dyr,men det är ju frivilligt att anlita, det vet jag, ville bara höra om andra hade andra erfarenheter?!

Och så återkommer vi då till det ständiga faktum att det en egenföretagare får ut är INTE SAMMA SAK som det en anställd får i lönekuvertet!!

Säg att 60 kr av 300 går bort i moms. 50% av 240 går bort i skatt och avgifter. av de 120 kr som är kvar ska man ha råd att sköta verktyg, arbetskläder, fordonspark (de flesta hästtränare har bil), försäkringar osv. Så kanske 50% av 120 är vad som till slut går ut som lön. Alltså, högt räknat, har din hästtränare 70 kr/h ut när h*n tar 300.

Det är jävligt uselt betalt för ett slitigt högriskarbete med relativt få effektiva arbetstimmar i veckan (mycket går bort i resor mm).

/Migo
som efter ett par år som egen företagare i branschen insett att det är lätt att ta för lite betalt.

tycker inte alls priset var högt, i rena pengar blir inte mycket kvar.

Det finns de som tar mycket mer, men kanske behöver färre timmar. Svårt att säga utan att träffa er.

Lär dig massor av detta ;) , tex att göra upp om pris i förväg, att vara med vid träning av din häst, och vad en egenföretagare får behålla av x antal kronor.

Hon tog 30:- /mil som skulle täcka hennes fordon! Hade inga verktyg! ;)

Jag har haft ute en tränare som jobbat med min häst vid två tillfälle. Han tog också 300kr/h, det var verkligen värt varenda krona. Numera kan jag få på min häst på transporten, även om det är en lång väg kvar till att kalla henne lätt lastad. :)

Jag vet en som fick betala 5000 kr för 15 timmars lastträning nyss.Så priset känns inte konstigt.Själv letar jag upp svårlastade hästar och tränar dom gratis:) i utbildningssyfte.Utan garantier såklart. Men det är ju här i närheten,man kan ju inte åka land och rike runt gratis.

Jag vet en som fick betala 5000 kr för 15 timmars lastträning nyss.Så priset känns inte konstigt.Själv letar jag upp svårlastade hästar och tränar dom gratis:) i utbildningssyfte.Utan garantier såklart. Men det är ju här i närheten,man kan ju inte åka land och rike runt gratis.

Haha om du planera in någon semester tripp till blekinge så lovar jag att ställa upp gratis med en häst som du nog kan se som en lärande utmaning :D kan tom bjuda på logi och mat :angel:

Du är så välkommen :D jag lovar att du inte blir besviken dvs om du gillar utmaningar för han ger dig nya varje gång :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
G
  • Låst
Hästvård Nu under detta år så har jag varit sugen på att skaffa häst igen efter att jag tog bort min häst för 1 år sen och började leta och...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
33 980
Senast: lady_mike
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama