lastträning dag för dag?

Moppa123

Trådstartare
Jag o en kompis hade en liten diskusson ang lastträning.
Jag har en svårlastad häst och tänkte att jag ska börja lastträna henne. Men frågan är om man MÅSTE in i transporten helt o hållet innan man anser sig klar för den gången?
eller tar ni det pö om pö och tar "små steg" tex upp på lemmen en dag och en dag eett steg till eller om ni har fått in hästen i transporten och sedan åker en sväng o sedan är lastningsträningen klar för den dagen?!

Senast ändrad:
Sv: lastträning dag för dag?

Allt beror väl på hur pass jobbig hästen är att lasta, var problemet ligger.
Jag hade ett hbl som var ett helvete att lasta när jag fick honom och jag tog allt dag för dag.
Först fick han bara lukta och sätta upp framhovarna på rampen, sen var de bra för den dagen, sen går man framåt när man känner att de är dags, de får inte gå så långt att man hamnar i konflikt med hästen för då är de bara att börja om på ruta 1 igen....så TÅLAMOD och MASSOR med beröm.

Föresten så var hästen jag lasttränade självlastande efter 4veckors träning (tänade 2gånger/veckan)

Lycka till!

Emedan du kommer få svar från många som anser att hästen till varje pris ska in, att det bara finns en väg att last träna och det är in osv, så tycker även jag att det beror på hästen. En häst som är riktigt ovan vid trailern kan vara så pass osäker att det är viktigt att ta ett steg i taget.

det som är viktigt om du väljer den vägen är ju att du i de små stegen ni övar på fortfarande behåller kommandot. dvs det du väljer att ta i små steg ska då hästen fixa innan du avbryter. Därmed kan man ju inte tex börja försöka dra hästen in och den vägrar, och sen avbryta.
däremot kan du ju tex ha målet "upp på rampen bara idag", och kliva upp och ned, dvs DU backar hästen av rampen, och sen fram igen osv osv.

Även om du jobbar i små steg får hästen aldrig ges intrycket att den har fritt val i det du ber den om, dvs att ni ger er när hästen bestämmer........

Hästen måste vara intresserad på vad som händer, annars är det nästan omöjligt att få in en svårt lastad häst. Har du inte uppmärksamheten så måste du få den. Vi brukar göra så att vi går ut ur transporten innan hästen kommer på det själv för då är det du och inte hästen som bestämmer när den ska ut. :crazy:Antingen kan man ju försöka med lock o plock, eller så visar man hästen transporten o sen försöker man så mycket man kan antingen med linor(som jag tycker är bäst) eller på nått annat sätt :D

Näe, jag tycker att man ska sluta när d går bra, om hästen är helt inne i transporten redan första dagen är ju ganska oviktigt! D är ju viktigare att man tare lugnt och i hästens egen takt och tar små steg i taget :)

D finns en tråd om lasthjälp där jag har skrivit hur jag gjorde när jag lasttränade min häst, orkar inte skriva om hela :D Är du intresserad kan du ju söka om lastning, kan säkert finnas många andra bra tips om lastning i andra trådar oxå. Lycka till med lastningen! :)

Det viktiga är att hästen gör som du säger åt den, i det här fallet att den går framåt. Det är ointressant om den går in i transporten eller inte. Hästen vet inte att det är det som är målet.
Se till att du har en fungerande signal, som betyder framåt, innan du börjar lastträna.
Själv använder jag spö till detta, som jag knackar med. Knackandet (med ca 1 sekunds mellenrum) upphör i det ögonblicket hästen ändrar sin kroppshållning, och visar att den TÄNKER gå framåt.
Stanna sedan hästen innan den stannar själv. När du är rätt övertygad om att du kommer att lyckas få ett steg till, knackar du igen. Tror du att hästen kommer att rygga, så ryggar du den. Om hästen ryggar utan att du bett den, så ryggar du lite extra.
Kom ihåg att inte stå ivägen för hästen, och att inte titta rakt på den.
Är hästen väldigt osäker, kan den behöva att du går före i början. Väldigt många hästar är dock lättare att lasta om man låter dem gå först.'
Tänk på att målet är att hästen ska lyda den signal du för tillfället ger. Ge ingen signal som du inte tror att hästen kommer att lyda. Gör att lyda till det bekvämaste alternativet. (Det jobbiga knackandet upphör om man går framåt, backar man oombedd, får man backa långt). Tänk på tonen i det du gör: Var inte arg, när du backar tex. Bara var lugn och metodisk när du presenterar alternativen för hästen. Om hästen blir upprörd, bara lugnt fortsätt att driva, eller vad du nu gjorde, till hästen gör det du tänkt dig (tar ett steg framåt).
In i transporten kommer hästen, när du har nogrannt gjort arbetet som jag beskrivit.

Jag slutar så fort hästen visat framsteg, och fortsätter nästa dag då jag kräver lite mer.
Anpassa dig efter hästen!

tack för era tips :) har idag lastat henne 3 gånger på 2 timmar :) ska prova igen imorgon oxå. Stängde dock inte bom osv idag utan vi tar iaf detta pö om pö....
skönt att ha börjat :) nu är det bara att gasa på :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 931
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.