Lastträna

surprice1985

Trådstartare
Hej! Vet inte om jag lagt tråden rätt så flytta den gärna :o

Ska börja hjälpa en kompis att lastträna hennes 2-åring i helgen.
Då det är ett tag sedan jag började köra med de unghästarna vi hade då, och våra va himla enkla, så tänkte jag höra om det är någon som har lite tips?

Vad ska vi tänka på? Och vad ska vi tänka på att inte göra?

Har avsatt en hel dag så vi ska ta det lugnt o bara se hur han reagerar första dagen. Går han in så kör vi kanske en liten sväng o lastar ut igen.

Så svårt o veta hur han kommer att reagera.
Han är väldigt fäst vid "matte" och tror att han kommer följa henne, kanske med lite övertalning.
Men kan ju likaväl sätta sig på baken o blå vägra!

Så tips mottages gladerligen :bump:

Sv: Lastträna

Låt det ta tid, tid och tid!!!! Förhasta inte! Här läggs ju grunden för hur hästen kommer tycka det är att bli lastad/åka transport. Börja med att hästen får lukta på baklämmen.Pressa den inte!!!! Ta allti små etapper, finns många trådar om lastträning om du söker här på buke! Erbjud något gott att äta i transporten, gör det hela till en positiv upplevelse! :idea:

Lycka till!:banana:

Sv: Lastträna

Tackar!
Jo vi tänkte så med.
Bara låta honom nosa o ta det lugnt, ingen press utan går han in så går han in.
Och massa med berömm o godis!

Vill ju inte förstöra något så han blir svårlastad i framtiden..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 704
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama